Annons

Varför döljer FS fotografens namn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inspirerad av Börje googlade jag på mitt användarnamn och hittar högt upp i träfflistan min profilsida. Inklusive bilder och allt. Det betyder ju alltså att jag kan ge personer i min omgivning länken till mina bilder så att de kan titta på dem utan att vara medlemmar. Säger som Sverker:Ska det vara så?
 
Inspirerad av Börje googlade jag på mitt användarnamn och hittar högt upp i träfflistan min profilsida. Inklusive bilder och allt. Det betyder ju alltså att jag kan ge personer i min omgivning länken till mina bilder så att de kan titta på dem utan att vara medlemmar. Säger som Sverker:Ska det vara så?
Ja så har det alltid varit och fungerat.

(Det som är avstängt för oinloggade är medlemssökningen)
 
(FYI: det står på Att Göra-listan att fixa så profilsidorna har lite snyggare länkar tex "www.fotosidan.se/medlem/clindh")
 
Jag tycker det är bra att namnet är dåld. Bara för att man vill visa upp sina bilder betyder det inte att man vill vara en offentlig person. Jag vet t.o.m en person som använder falskt namn här på fotosidan (även om det är emot reglerna) just för att skydda sin integritet.
 
Tack clindh!

Nejdå, det där är ju något i stil med Google, de indexerar sajten, plockar nyckelord för att ta fram trender på mest omnämnda ord på Internet odyl och länkar sedan till Fotosidan-sidorna.

Däremot har vi bett robotar som denna att inte indexera just bildsidorna - och denna sajt följer inte dessa önskningar (sk robots.txt-fil) så jag har bett dem plocka bort Fotosidan.


Jätte bra - för mig som inte är så hemma på allt det datatekniska så är det tryggt att få veta att FS och dom som jobbar med sajten värnar om våra intressen!!
Ha D bra
Canalog
 
Använd vanligt förekommande namn

Inspirerad av Börje googlade jag på mitt användarnamn och hittar högt upp i träfflistan min profilsida. Inklusive bilder och allt. Det betyder ju alltså att jag kan ge personer i min omgivning länken till mina bilder så att de kan titta på dem utan att vara medlemmar. Säger som Sverker:Ska det vara så?

Jag tror att det är därför att ditt och Canalog användarnamn är så unika att det finns inget annat att relatera till.

Om ni använde relativt vanligt förekommande namn/användarnamn då är risken liten att ni hamnar på Googles första 400 träffar.
 
Men, vadå, adressen är väl inte synlig i profilen, eller - ja nu blev jag orolig?

Om jag nu fattat och sett rätt: adressen är väl inte synlig i din profil, eller är det något jag själv missat?

För i så fall blir det väl svårt att göra hembesök ändå menar jag. Ja, blev i och för sig lite orolig och fundersam att det är något jag missat eller missförståt här i så fall - trodde nämligen inte att adressen syntes i profilen.
 
Adress? Namn+Eniro=adress

Om jag nu fattat och sett rätt: adressen är väl inte synlig i din profil, eller är det något jag själv missat?

För i så fall blir det väl svårt att göra hembesök ändå menar jag. Ja, blev i och för sig lite orolig och fundersam att det är något jag missat eller missförståt här i så fall - trodde nämligen inte att adressen syntes i profilen.

Har du inte skyddat telefonnummer så hittar man adressen efter namnsökning på Eniro eller till och med med foto på huset om man söker på 118 1oo. Inga problem i offentlighetens Sverige. Den som vill gå vidare får din inkomst, skatt, familjeförhållande och kanske skonummer på "ratsit". Vill du klaga då är det best göra det till dina lokala politiker.

Så är det.
 
Jo, det förstås - men nu har jag i alla fall hemligt nummer!

Okej, det var en annan sak i och för sig: nu har jag tack och lov hemligt nummer så då går det inte i mitt fall. Tolkade det tidigare som att adressen anges/ visas i profilen på FS. Skönt att så inte var fallet i alla fall.
 
Visst kan det vara bra att få vara lite anonym ifall man vill det,,,det är ju ett lätt sätt att kolla kameraväskan som presenteras i din profil och sen kan de leta på eniro och gör hembesök för att vittja den smaskiga väskan.

En sann fotograf lämnar ju ändå inte kameran hemma när denne är längre bort än närmaste affär =P

nä men skämt åsido så nu när man kan bestämma själv om namnet skall synas eller ej så är det ju upp till var och en hur man vill göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.