Jag har många gånger förundrats över hur en del fotografer får bara ryggdunk medans andra inte får någon kommentar alls.
För min del så kommenterar jag bilder som berör mig på något sätt. Bilden ska vara intressant och skapa känslor. Fototekniskt behöver den inte alls vara bra och då skriver jag att den behöver beskäras, att den var över/underexponerade, konstig på något sätt eller suddig. Sånt är ju lätt att skriva om. Sedan är det det där personliga om vilka känslor som bilden skapar.
Gulliga kattbilder och studio-modeller med mycket former får oftare mer kommentarer än landskapsbilder eller bilder på "normala" människor i vardaglig miljö. Det är väl så att de fortfarande sticker ut mer och att man hellre tittar på en bild som är gullig eller lite sexig än några sommarblommor på en äng.
Det finns också en klubb för inbördes beundran här på fotosidan, tycker jag. Det känns så i alla fall. Fortsätter med min kommentar i första tycket. En del fotografer får 30-40 kommentarer på en timme efter att de lagt ut en bild, medans andra inte får någon på ett år. Visserligen beror det på många saker såsom nätverk, skicklighet som fotograf och även val av motiv.
Jag har många gånger undrat varför jag är först att kommentera en bild som är relativt ny här på fotosidan och som har 100 tittar eller mycket mer. Är det inte så att man lägger ut sin bild här för att få kommentarer och för att lära sig av andra, inte bara visa upp sitt alster och hoppas att alla ska gilla det.
Jag blir själv djupt tacksam för de kommentarer jag har fått, speciellt de som är lite mer konstruktiva, fast det är ju roligt med några ryggdunk ibland också...