Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fruckan skrev:
Förstår inte varför alla trådar ska sluta med en diskution om vem som är proffs och vem som är amatör.
och jag förstår inte varför alla frågeställningar i ett teknikforum allt för ofta slutar med att bli en vs tråd?
"nej köp inte nikon, köp en BRA kamera istället, en canon"
kan vi lägga ner det här om vicket av canon och nikon är bäst och ta det i ett vs-forum istället?

för det börjar nästan lukta lite som om den här tråden snart går över till att bli ett bråk om vilket märke som är bäst (vilket ju förstås inte går att fastslå eftersom sådant faktiskt är subjektivt, så stora är faktiskt inte skillnaderna på kamerorna).

det blir sällan bråk om man respekterar varandras val och förstår att andra inte nödvändigtvis tycker som en själv, hela tiden.

man behöver inte frälsa hela världen just bara för att det man använder känns bäst för en själv, för det behöver ju inte vara så för alla.

dessutom, är det skämtsamt sagt, det man skriver så MÅSTE man vara jättenoga med att det är tydligt.
bråk börjar ofta med missförstånd.
 
Fruckan skrev:
Förstår inte varför alla trådar ska sluta med en diskution om vem som är proffs och vem som är amatör.

Men ett proffs här på sidan vet jag om och det är Björn Gester... Har man sett hans bilder så förstår man. Humor har gubbjäveln oxå ;)

Ofta används väl (felaktigt) termen proffs som ett omdöme trots att det egentligen "bara" betyder att man har något som yrke.

Begreppet "proffskamera" tycker jag är rätt fånigt. Det finns proffs som använder "konsumentkameror" (som är ett lika fånigt begrepp) och inte är mindre yrkesverksamma för det, precis som det finns gott om hobbyfotografer som använder "proffskameror".

Tomas: Om du anser dig ha råd tycker jag du ska köpa kameran. Visst kostar den en hel del, men slår du ut kostnaden på några år (som kameran lär hålla) blir det nog klart mindre än många andra fritidssysselsättningar.

/Anders
 
Estethia skrev:
och jag förstår inte varför alla frågeställningar i ett teknikforum allt för ofta slutar med att bli en vs tråd?
"nej köp inte nikon, köp en BRA kamera istället, en canon"
kan vi lägga ner det här om vicket av canon och nikon är bäst och ta det i ett vs-forum istället?

för det börjar nästan lukta lite som om den här tråden snart går över till att bli ett bråk om vilket märke som är bäst (vilket ju förstås inte går att fastslå eftersom sådant faktiskt är subjektivt, så stora är faktiskt inte skillnaderna på kamerorna).

det blir sällan bråk om man respekterar varandras val och förstår att andra inte nödvändigtvis tycker som en själv, hela tiden.

man behöver inte frälsa hela världen just bara för att det man använder känns bäst för en själv, för det behöver ju inte vara så för alla.

dessutom, är det skämtsamt sagt, det man skriver så MÅSTE man vara jättenoga med att det är tydligt.
bråk börjar ofta med missförstånd.


Jag håller med helt och hållet. Så köp en Nikon nu så blir ni alla proffs ;)

Nä men skämt åsido så stämmer allt det du skrev.

Och Björn, du är ingen gubbjävel.... Bara lite jävlig ibland :p
 
Bearded skrev:
Christel...här bråkar vi inte:)) Vi är Canonkompisar allihopa;.))
men varför måste det alltid stoppas in skämtsam reklam för konkurrentmärket hela tiden?
varför inte bara hålla sig till ämnet istället?
det finns så många som retar sig på att andra inte har fattat vilken kamera som är så himla mycket bäst, så såna här skämt är bara dumt att köra i riktade märkesforum eftersom skämt inte alltid går hem i forum på nätet.
 
Bra sagt Anders..visslingar å applåder:)))
Nä..vänta här nu...inte ska Tomas köpa det han vill. han ska köpa det jag vill det tycker jag är en Canonidé:))
 
Fredrik, jag ska hålla käften som jobbat med Nikon i massor med år...ja jag erkänner ..fast det känns jobbigt:(
 
Bearded skrev:
Ledsen, men tyvärr har du fel,känner många bla sportfotografer som har haft det problemet med Nikon, har själv testat Nikon på ett stort sportevanemang och nä funkade inte, vi gjorde en test på VLT med en 10D och en 100D i lite skumt lyse på redaktionen,Canon satte skärpan direk medans Nikon wobblade på:)

ok-då kommer jag till mina egna tester, märkligt jag har diametralt motsatt åsikt. Canon wobblar, huntar, letar, nervöst.
Hur skall vi göra nu?

Mikael
 
Bearded skrev:
Fredrik, jag ska hålla käften som jobbat med Nikon i massor med år...ja jag erkänner ..fast det känns jobbigt:(

Och jag erkänner att jag har aldrig knäppt ett kort med kanån eller vad dom heter dom där faxarna eller kopiatorerna eller vad det är ;)
 
MikeTheBike skrev:
Jag har däremot en praktisk fråga (är jag i fel tråd så lotsa gärna mig rätt!)

Hur öppnar jag NEF-filerna från D2X? Jag har idag PS CS som jag "framkallar" mina D70-bilder i. Har även Nikon Capture men det är otroligt långsamt. Går det inte att öppna D2X nef i PS CS? Går det i CS2 eller måste jag använda Nikon Capture? Hur gör ni som har D2X för att få ett bra arbetsflöde?

D2x Neffar funkar inte i Photoshop CS, du måste antingen köpa Photoshop CS2 eller Nikon Capture 4.2.

Jag är helt frälst i D2x:en, körde en student/bal fotografering igår med mycket lyckat resultat. Det är en helt underbar kamera! Solid, underbar byggkvalité, mkt bra autofocus mm.

Köp en, du kommer garanterat inte att bli missnöjd!

Mvh // Martin - Lycklig D2x ägare sedan igår!
 
Bearded skrev:
Mickael köp Canon så får du inga problem, varken med AF eller program eller service!

Återigen ett statement!!!!.
Fantastiskt, jag har fotograf kolegor sedan 21 år tillbaka som säger något helt annorlunda.
Jobbar du på Canon?

Mikael
 
Estethia skrev:
men varför måste det alltid stoppas in skämtsam reklam för konkurrentmärket hela tiden?
varför inte bara hålla sig till ämnet istället?
det finns så många som retar sig på att andra inte har fattat vilken kamera som är så himla mycket bäst, så såna här skämt är bara dumt att köra i riktade märkesforum eftersom skämt inte alltid går hem i forum på nätet.

Jag håller med dig Christel om att det är svårt med skämt eller ironi i nät- eller mejldiskussioner. Samtidigt tycker jag det skulle vara trist utan ...

För övrigt tycker jag det skulle vara finfint om fler Canonanvändare bytte till Nikon, eftersom det skulle betyda en massa begagnat Canon på marknaden :D Därmed inte sagt att Canon är bättre, men det är det jag råkar använda just nu.
 
Martin, det heter inte Photoshop CS, det heter Photoshop 8.....funkar inte...nöjd...med Nikon...stackare:))
 
Anderzon skrev:
D2x Neffar funkar inte i Photoshop CS, du måste antingen köpa Photoshop CS2 eller Nikon Capture 4.2.

Jag är helt frälst i D2x:en, körde en student/bal fotografering igår med mycket lyckat resultat. Det är en helt underbar kamera! Solid, underbar byggkvalité, mkt bra autofocus mm.

Köp en, du kommer garanterat inte att bli missnöjd!

Mvh // Martin - Lycklig D2x ägare sedan igår!

Konvertera bilderna till DNG (snabbt o enkelt) så spar du plats och dessutom går de alldeles utmärkt att öppna i CS
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.