"Vad jag menar är det här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=404418
Hahaha vad rolig du var.... Hjälp mig gärna med terminologin. Är detta brus eller grynighet eller....Hur som helst retar det mig och fenomenet kommer bara på vidvinklar.
Slipper man detta med D2X."
Tomas K:
Menar du det stora vita området i mitten?
Inte är det brus iaf, det är antagligen helt vanlig överexponering som resulterat i ett urfrätt område (= ingen detaljåtergivning, bara vitt, pga att ljusnivån vid området runt solen(?) 'slagit i taket' och inte kan återges annat än som vitt)
Skillnaden i ljusnivå mellan mittdelen och yttre delarna av bilden är större än vad kameran kan återge, och hade så varit oavsett använt objektiv.
Om detta blir märbarare med vidvinklar kanske det kan hänga på att just dom får med ett större område, och om mitten då är mkt ljus blir det antingen urfrätt eller så exponerar du efter mitten och får då stå ut med att resten av bilden blir för mörk.Med stor bildvinkel och med exponering efter automatiken kan det då lättare hända att kameran 'missar' det lilla starkt ljusa i mitten då den tar hänsyn till resten som är mörkare (och som då utgör mkt större del av bilden)
Ta fram detaljer ur skuggorna i efterhand går dock mkt bättre än att försöka få ut nåt ur det vita området, ja det senare går inte i praktiken...
Har du fotat med dia kan du överföra den exponeringserfarenheten då det 'även' med dia är regel att exponera ljusare delar korrekt.
Sen - i den digitala världen, har du möjligheten att ta fram nåt ur skuggorna vilket diafotot aldrig medgav.
D2X lär inte göra nån STOR skillnad även om den vad jag fattat har lite större dynamik än D70
(dynamik = skillnad mellan maximal och minimal nivå som kan återges)