Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
ma59 skrev:
Vad, nu, objektiv som brusar...?
Menar du att de för oväsen, eller vad?

I min värld kan kameran ge brus, främst vid höga ISO och/eller vid underexponering...

Verkar vara 2 roliga objektiv annars...

Vad jag menar är det här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=404418

Hahaha vad rolig du var.... Hjälp mig gärna med terminologin. Är detta brus eller grynighet eller....Hur som helst retar det mig och fenomenet kommer bara på vidvinklar.
Slipper man detta med D2X.
 
?? Törs man titta in utan att få på käften?? Vaknade kallsvettig, drömde att jag var ute och jobbade med Nikon..rusade upp å va såg jag, jo min första Nikon F uppspikad som ett minne på väggen:)
Tänkte tillbaka till OS i Lake Placid -80 där jag jobbade med Nikon, bla 2 av deras bästa genom tiderna FE + en bunt F2,or, men sen lurade nån på mig ett annat märke...nä säger inte vad det är:)
Knutte, köp en DX2 du kommer att bli såå lycklig:)
 

Bilagor

  • nikon015.jpg
    nikon015.jpg
    50 KB · Visningar: 252
Bearded skrev:
?? Törs man titta in utan att få på käften?? Vaknade kallsvettig, drömde att jag var ute och jobbade med Nikon..rusade upp å va såg jag, jo min första Nikon F uppspikad som ett minne på väggen:)
Tänkte tillbaka till OS i Lake Placid -80 där jag jobbade med Nikon, bla 2 av deras bästa genom tiderna FE + en bunt F2,or, men sen lurade nån på mig ett annat märke...nä säger inte vad det är:)
Knutte, köp en DX2 du kommer att bli såå lycklig:)

Ja, jag säger då det, åååh vad vackert!

Och nåt har hänt på alla dessa år, eller?
 

Bilagor

  • d2x_front_l.jpg
    d2x_front_l.jpg
    15.7 KB · Visningar: 235
Ja, jag blev väl tokig...är...om du menar att jag bytte eller?

Kommer alltså inte in på min sida?
 
Det är aldrig försent att ångara sig och byta tillbaka.

Inga problem här att komma in på din sida! ;-))
 
Nja...trivs med skräpet och har så mycket tillbehör så det skulle kosta skjortan att byta:)
Skumt..varför kommer inte jag in...är dom trötta på Björnen?
 
Jag kom in hur lätt som helst? Inte är dom trötta på dig! Utan dig blir FS som sniglar utan vitlök, en jolmig klump bara:))
 
Hänga upp en Nikon på väggen??
Inte undra på att jag anses mindre tillräknelig eftersom jag säljer mina Nikonprylar för att köpa Pentax.
 
Monica, klart som fan att man hänger upp en gammal fin följeslagare på väggen:)
Sa du Pentax.....nu jävlar kommer "brudarna" att jaga dig..(dom kvinnliga pressfotograferna)
Puss:))
 
Man borde jaga Nikon istället eftersom deras reklam "Det är ok, det är en Nikon" verkligen kan kallas vilseledande och falsk marknadsföring. :)

Ojämställd reklam ser man varja dag på tv, t ex för blöjor och städprodukter. Hade inte Dressman något också?

Låt "brudarna" komma, jag kan skaffa hem ett visst chipsmärke. Vilket det nu var... :)
 
Nikon hade en Canoonreklam förr: Nikon the Cameramans Camera:)

Dressman...hmm?

Chips...va fan haru nu hittat på?

Puss på den fina Pena Taxen:))
 
"Cameraman" syftar på...?
"Man" på engelska betyder manlig person eller människa. Vilket gällde i reklamen? Hmm...

Chipsreklamen: "Var är brudarna?"
Tuffa små pojkar har fest, men inga brudar är med eftersom dom käkar chips av ett visst märke hos en mindre tuff pojke. :)
 
"Vad jag menar är det här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=404418

Hahaha vad rolig du var.... Hjälp mig gärna med terminologin. Är detta brus eller grynighet eller....Hur som helst retar det mig och fenomenet kommer bara på vidvinklar.
Slipper man detta med D2X."

Tomas K:

Menar du det stora vita området i mitten?
Inte är det brus iaf, det är antagligen helt vanlig överexponering som resulterat i ett urfrätt område (= ingen detaljåtergivning, bara vitt, pga att ljusnivån vid området runt solen(?) 'slagit i taket' och inte kan återges annat än som vitt)

Skillnaden i ljusnivå mellan mittdelen och yttre delarna av bilden är större än vad kameran kan återge, och hade så varit oavsett använt objektiv.

Om detta blir märbarare med vidvinklar kanske det kan hänga på att just dom får med ett större område, och om mitten då är mkt ljus blir det antingen urfrätt eller så exponerar du efter mitten och får då stå ut med att resten av bilden blir för mörk.Med stor bildvinkel och med exponering efter automatiken kan det då lättare hända att kameran 'missar' det lilla starkt ljusa i mitten då den tar hänsyn till resten som är mörkare (och som då utgör mkt större del av bilden)

Ta fram detaljer ur skuggorna i efterhand går dock mkt bättre än att försöka få ut nåt ur det vita området, ja det senare går inte i praktiken...

Har du fotat med dia kan du överföra den exponeringserfarenheten då det 'även' med dia är regel att exponera ljusare delar korrekt.
Sen - i den digitala världen, har du möjligheten att ta fram nåt ur skuggorna vilket diafotot aldrig medgav.

D2X lär inte göra nån STOR skillnad även om den vad jag fattat har lite större dynamik än D70
(dynamik = skillnad mellan maximal och minimal nivå som kan återges)
 
Mats, nu riktar jag mig inte till dig, så att det inte blir nåt bråk igen!
Detta är ett vanligt fenomen bland "amatörfotografer", tekniken är viktigare än bilden, så bra kamera som möjligt, så många pixlar som möjligt, samma fenomen inom det analoga, en bra kamera=bra bilder...? När det gäller bilder ska man ju förmedla en känsla, ett budskap mm, hur många ggr har man inte fått sätta på diverse filter för att det blir för skarpt..amatörer tror att allt ska vara så skarpt som möjligt..! Har fått lov att ta till en lådkamera en gång för att få rätt känsla, ja ja jag vet Photoshop idag, men samma sak där, tekniken är viktigast....men var är bildsinnet..(inte riktat mot er)! Har hört detta till leda: Testa gluggen på största bändaren mot en tegelvägg...?? Och? Om jag ska plåta nåt som måste vara skarpt ut i kanterna så finns det stativ och bl 8,11..! Sen, optiken..glöm inte den...bra kamera=dålig optik:( Gäller även i den digitala världen! Vi som har det här kuliga jobbet ler ofta åt "amatörer" (inget skällsord) som envisas med det tekniska och glömmer slutresultatet, att vi använder dyra prylar beror på att vi sliter oerhört på dom och vill ha tillgång till bra och snabb service om nåt krånglar, vi har inte tid och råd att stå utan våra verktyg! Sen det här med upplösning mm, vad använder ni bilderna till..kopior c:a 40x50...? Räcker med 3-4 m pix och BRA optik, ska det tryckas..vilket papper..etc, har själv levererat bilder med min första "diggis" som har 3, nåt m pixlar som blev uppslag med perfekt kvalitet! (använder den än i dag) Ska man sen plåta nåt som ska vara enormt stort tar man till det analoga och film..i våran värld! Är det nån som bor i närheten så välkommen att titta på en bild (finns på FS) på en blå flaska som är plåtad med 3,m nåt,(kameramärket nämner jag inte;.)) pixlar, 400 ASA och kopierad på riktigt fotopapper 40x50!

Bara en vanlig Björn!

Ps. När det gäller tryck så har det även att göra med raster, tryckteknik mm Ds.
 
Senast ändrad:
Monica Heinakroon skrev att D2X var alldeles för tung. Hon exemplifierade med någon långhårig typ som använde den ihop med tung optik ;)

Visst har Monica rätt! Kamerans nackdel är att den är på tok för tung. Canon har ett större problem i detta eftersom deras motsvarande hus är ännu tyngre.

Jag tycker alla kameratillverkare skall jobba på att minska vikten på både hus och gluggar. En optimal vikt på ett hus ligger under kilot som jag ser det.

Jag har fotat mycket på sistonde. På min vänstra hand har lill och ringfinger varit domnade i en vecka. Jag hoppas det går över.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.