Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej Thomas. Nu har du hållt på att fundera för länge. KÖP DEN! Skitsamma ifall du behöver den eller inte, ifall man vill ha den så är det bara att köpa!
 
mohei skrev:
Nej, det är tyngden och storleken som orsakar skakningsoskärpan. Musklerna börjar ju att darra. :)
Att kunna hålla kameran still under längre exp.tider beror inte på huset utan på fotografen.

Håller inte med. När jag fotar med D100 så känns det mycket ostadigare vid avtrycksögonblicket. Men det är klart, att ska jag hålla kameran vid ögat halvtimmesvis så blir jag säkert också darrig.
Men jag menar vid själva fotograferings ögonblicket, där är det mycket stadigare med tyngre och mer balanserat kamerahus, särskilt med tungt tele.

/ Leif
 
Tack Tomas för råden!

Som sagt, jag är/var i samma läge som du. Men efter att ha följt tråden (om vi bortser från en del Nikon-Canonbråk) så bestämde jag mig för att köpa en i går kväll. Ett fullkomligt icke-rationellt beslut, ett helt emotionellt beslut. Jag vet att jag inte blir bättre fotograf etc. men livet är kort. Ibland måste man få vara galen och gå på känsla. Jag åkte in till Lund för en timme sedan och hämtade min tillsammans med 2 Gb kort. Har precis packat upp den - jag njuter!

Kom igen nu Tomas - tveka inte!

PS. Nu vet jag vad resten av helgen ska används till:) DS.
 
Re: Tack Tomas för råden!

MikeTheBike skrev:
Som sagt, jag är/var i samma läge som du. Men efter att ha följt tråden (om vi bortser från en del Nikon-Canonbråk) så bestämde jag mig för att köpa en i går kväll. Ett fullkomligt icke-rationellt beslut, ett helt emotionellt beslut. Jag vet att jag inte blir bättre fotograf etc. men livet är kort. Ibland måste man få vara galen och gå på känsla. Jag åkte in till Lund för en timme sedan och hämtade min tillsammans med 2 Gb kort. Har precis packat upp den - jag njuter!

Kom igen nu Tomas - tveka inte!

PS. Nu vet jag vad resten av helgen ska används till:) DS.

Tjeena,

Du kommer inte att bli missnöjd!
Det är en fantastisk kamera. Jag är mkt imponerad av färgåtergivningen! Kolla min websida FIGJAM under portfolio/bal student, för lite D2x bilder!

Mvh // Martin
 
Re: Re: Tack Tomas för råden!

Märta skrev:
Tjeena,

Du kommer inte att bli missnöjd!
Det är en fantastisk kamera. Jag är mkt imponerad av färgåtergivningen! Kolla min websida FIGJAM under portfolio/bal student, för lite D2x bilder!

Mvh // Martin

Attans... Är hemma hos mor och far, det är allså inte mamma Märta som skrev inlägget ovan!

Annars hade det varit rätt coolt om min morsa köpte sig en D2x :)

Mvh // Martin
 
Re: Re: Tack Tomas för råden!

Märta skrev:
Tjeena,

Du kommer inte att bli missnöjd!
Det är en fantastisk kamera. Jag är mkt imponerad av färgåtergivningen! Kolla min websida FIGJAM under portfolio/bal student, för lite D2x bilder!

Mvh // Martin

Ja jag måste säga att dina bilder är fantastiska! Och inte bara bal/studentbilderna utan också de andra, Wow! Men det är nog inte bara D2X som gör dina bilder så bra, utan ditt bildseende och din känsla för farg och kontrast.

Nja, tyvärr tvekar jag fortfarande, mest på grund av priset.

Funderade lite över att köpa F6 istället, och räknade ut att om kameran kostar 19.000:- så kan jag köpa diafilm för 25.000:- och en scanner för runt 5.000:-. Antag att jag betalar 150:-/ rulle Velvia 100 med 36 bilder, dvs 25.000:- räcker till 167 filmrullar, dvs runt 6,000 bilder. Fast, å andra sidan så går det långsamt med framkallning och senaste året har jag nog tagit 5.000 bilder... Ja. digitalt är väl inte så dumt då, men D2X är dyr.... :))

Får nog grubbla över helgen. Tyck gärna till, ni andra!
 
Re: Re: Tack Tomas för råden!

Märta skrev:
Tjeena,

Du kommer inte att bli missnöjd!
Det är en fantastisk kamera. Jag är mkt imponerad av färgåtergivningen! Kolla min websida FIGJAM under portfolio/bal student, för lite D2x bilder!

Mvh // Martin

Fina bilder du tagit. Och snyggt med den rullande presentationen på sidan.
Visst är det en go`känsla och bra bildkvalitet i D2X.

/ Leif
 
Re: Re: Tack Tomas för råden!

Märta skrev:
Tjeena,

Du kommer inte att bli missnöjd!
Det är en fantastisk kamera. Jag är mkt imponerad av färgåtergivningen! Kolla min websida FIGJAM under portfolio/bal student, för lite D2x bilder!

Mvh // Martin

Fantastiskt ljus i dina bilder! Ska nu ladda ner mina för sta D2X-bilder...
 
Re: Re: Re: Tack Tomas för råden!

Knutte K skrev:
Funderade lite över att köpa F6 istället,


Oh, no! He's loosing it... :eek:

Jag känner igen tvehågsenheten. Skulle jag ha gjort så i stället...

F6 är en bra kamera precis som D2X. Fast om du köper en F6 och sen lägger resten på film och scanner så har du när allt kommer omkring en pryl som har ett mycket lägre andravärde än en D2X hade haft. Trots att du betalat lika mycket.

Valet mellan analogt+scanning respektive digitalt är inte skälvklart, men man måste antingen tycka att bilderna blir bättre med film eller vilja nöja sig med den filmkamera man redan har för att fundera som du gör nu.
Glöm inte att det kostar 11000kr att få vertikalgrepp och acc-system till F6.

/Erik
 
KÖP KAMERAN!!

Det gjorde jag. Jag skulle byta garagetak i sommar. Men jag tyckte det var trevligare med en bättre kamera (D2X). Taket fixar jag 2006 istället, ha ha!!

/ Leif
 
Kameran är alldeles för dyr. Jag har visserligen tjänat in kameran flera gånger om redan nu, men för den seriösa amatörfotografen som inte kan dra moms eller göra avskrivning vill jag påstå att en Pentax Ds , Nikon D50 D70, Canon 350 eller 20D är det optimala just nu.
Flera andra kameror är lika bra bildmässigt men faller på andra parametrar som priset ,eller bildhastighet, buffert nerskrivning till kort, handhavande mm. (Minolta, Fuji.är i mitt tycke för dyra)

Varför den seriösa hobbyfotografen skulle gå och köpa sig en d2x (om man inte har fickorna fulla av kosing) förstår jag inte. Kameran kräver mycket kunnande och är inte så förlåtande mot varken fotograf eller optik.
För att utnyttja kameran till fullo så behöver man därmed också investera i topp optik.

Mikel
 
macrobild skrev:
Kameran är alldeles för dyr. Jag har visserligen tjänat in kameran flera gånger om redan nu, men för den seriösa amatörfotografen som inte kan dra moms eller göra avskrivning vill jag påstå att en Pentax Ds , Nikon D50 D70, Canon 350 eller 20D är det optimala just nu.
Flera andra kameror är lika bra bildmässigt men faller på andra parametrar som priset ,eller bildhastighet, buffert nerskrivning till kort, handhavande mm. (Minolta, Fuji.är i mitt tycke för dyra)

Varför den seriösa hobbyfotografen skulle gå och köpa sig en d2x (om man inte har fickorna fulla av kosing) förstår jag inte. Kameran kräver mycket kunnande och är inte så förlåtande mot varken fotograf eller optik.
För att utnyttja kameran till fullo så behöver man därmed också investera i topp optik.

Mikel

Nu gör du så jag får dåligt samvete att jag köpt en D2X.
Men jag kunde inte låta bli att skaffa mig en.
Så roligt som jag haft med denna kamera (hade tidigare en D100) med känsla och bra bildkvalitet, var länge sen jag upplevde.
Men visst har du rätt i att det blir följdverkningar bland objektiv utrustningen. Jag använder numera bara mitt AF-S Nikkor 28-70 2,8 och AF-S Nikkor 80-200 2,8. Resterande jag har, räcker inte till.
Men jag tänkte som så, att lite roligt måste man få ha, bara det inte går ut över andra i familjen. (Bara garagetaket) Ha Ha!

/ Leif
 
Mikael.

Jag funderar på att införskaffa en AF-S Nikkor 17-35 2,8.
Hur tycker du den fungerar ihop med D2X?

/ Leif
 
macrobild skrev:
Kameran är alldeles för dyr. Jag har visserligen tjänat in kameran flera gånger om redan nu, men för den seriösa amatörfotografen som inte kan dra moms eller göra avskrivning vill jag påstå att en Pentax Ds , Nikon D50 D70, Canon 350 eller 20D är det optimala just nu.
Flera andra kameror är lika bra bildmässigt men faller på andra parametrar som priset ,eller bildhastighet, buffert nerskrivning till kort, handhavande mm. (Minolta, Fuji.är i mitt tycke för dyra)

Varför den seriösa hobbyfotografen skulle gå och köpa sig en d2x (om man inte har fickorna fulla av kosing) förstår jag inte. Kameran kräver mycket kunnande och är inte så förlåtande mot varken fotograf eller optik.
För att utnyttja kameran till fullo så behöver man därmed också investera i topp optik.

Mikel

Tack Mikael! Eftersom jag har en liten firma med vissa inkomster så har jag nog tänkt mig att leasa kameran om det nu blir av.
Har Nikon 18 -28 -kitgluggen, 60 mm ,2,8 mikronikkor, Nikon 50 mm 1,4 samt Nikon 70 -300 ED. Dessutom har jag Sigma 12 - 24 och Sigma 70 -400 OS. Är det nån av dom här som inte funkar så bra med D2X?
Nån somt vet hur många bilder man får ut på ett 2G kort med RAW ? liten jpeg?
 
Knutte K skrev:
Tack Mikael! Eftersom jag har en liten firma med vissa inkomster så har jag nog tänkt mig att leasa kameran om det nu blir av.
Har Nikon 18 -28 -kitgluggen, 60 mm ,2,8 mikronikkor, Nikon 50 mm 1,4 samt Nikon 70 -300 ED. Dessutom har jag Sigma 12 - 24 och Sigma 70 -400 OS. Är det nån av dom här som inte funkar så bra med D2X?
Nån somt vet hur många bilder man får ut på ett 2G kort med RAW ? liten jpeg?

Du kommer få gott resultat med 50mm/1.4 och 60mm/2.8, de andra gluggarna är jag osäker på.

Jag kör själv med AF50mm/1.4D den är mycket skarp, däremot nikons AFS12-24/4G är tveksam ihop med D2x, bländar jag ner lite så blir det ok.

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.