Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför använder du "m"-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Du som ofta använder "m"-läget på din kamera, berätta varför!

Den enda gång jag själv använder det är när jag ska ta ett panorama och vill vara noggrann med att ha samma exponering på alla delbilder. Och panorama tar jag inte ofta...

Per.

I stort sett samma här - används bara när jag vill "låsa" exponeringen, som till exempel vid teater där mätningen annars blir förvirrad när belysningen går från "flood" till enstaka spots, eller vid landskap i konstant ljus, eller vid testning.

Det FINNS tillfällen då ingen auto-mätning i världen ger det man resultat man vill ha, och det FINNS tillfällen då exponeringskompensering alltid ger varierande +/- 2/3 från det värde man vill ha.

Samtliga tillfällen faller nog under "planerad fotografering" dock, det finns nog få dagliga sysslor där "M"-läget används av mig.

När jag använder Lensbaby- eller Samyangobjektiv som saknar elektronisk överföring av vissa mätvärden.

När exponeringskompensationen +-2 inte räcker till.

Här med trådlös blixt för att få en mörkare bakgrund.

Bilagor

• PICT3521_edit_test_fs.jpg
    PICT3521_edit_test_fs.jpg
    58.7 KB · Visningar: 2,947
När jag använder Bulb, när jag använder blixt och när jag när jag vill ha en tillförlitligare ljusmätning än den min gamla kameras centrumvägda mätare klarar av. Jag kanske använder min lösa mätare för att mäta infallande ljus eller använder gråkort. Även när jag fotar t ex landskap eller byggnader med kameran på stativ föredrar jag M. Det här gäller när jag fotar med min systemkamera. Men numera använder jag mest tvåögd mellanformatskamera, som endast har M, eller kompaktkamera, som endast har exponeringsautomatik. Då blir ju valet lätt :)

Olle

När jag fotar med blixt och/eller stativ brukar det bli M. Mest för att det går smidigt och man kan bestämma exponeringen helt själv. Ibland blir det också M när det är mycket himmel med i bilden för då kan kameran missa exponeringen ibland. I övrigt används automatiken flitigt.

när jag fotar med blixt och vill ha blandad exponering från befintligt ljus och blixten. Lägger miog då på ca ett steg "underexponering" i valet av tid o bländare så får blixten stå på Auto och bli "lagom" mycket bidragande till exponeringen.

Annars står kamerorna oftast på Av (bländarförval). Jag väljer bländare och kameran styr tiden - som jag håller koll på i sökaren att den passar motivet och bränvidd för att undvika skakningsoskärpa.

Jag använder det för att jag inte har något val. H-blad har missat att montera A/S/P/fyverkeri/beach/snö o inomhuslägen på sina 500-hus/objektiv:)

När jag använder mitt manuella Samyang 8mm. FishEye. M-läget är det enda som funkar, annars klagar kameran (Sony A550/A850) på att det inte sitter något motiv monterat och vägrar exponera.

/Mats

Jag använder det för att jag inte har något val. H-blad har missat att montera A/S/P/fyverkeri/beach/snö o inomhuslägen på sina 500-hus/objektiv:)

Stackare! Du får väl uppgradera till en digitalkompakt så får du automatik så det räcker och blir över...

Senast ändrad:
Märkligt! Samma fenomen på min 13x18 Cambo. M är bra då man tycker att man kan resonera lite runt motivet och kreativt välja bl/tid. Minns då man sysslade med zoonsystemet så var det inte aktuellt med automatik, men det var på den tidiga stenåldern.

Märkligt! Samma fenomen på min 13x18 Cambo. M är bra då man tycker att man kan resonera lite runt motivet och kreativt välja bl/tid. Minns då man sysslade med zoonsystemet så var det inte aktuellt med automatik, men det var på den tidiga stenåldern.

Stenålder eller inte, så är det intressant.
Ni som exponerar manuellt - hur gör ni? Har ni externa exponeringsmätare? Eller kan man öva upp erfarenheten och få till en bra exponering helt manuellt?
Vill komma vidare nu och behöver lite starthjälp. Jag kan se på ett motiv om jag tror att exponeringsautomatiken riskerar att bli lurad och att jag bör justera. Men hur mycket? Hur ser ni det? Erfarenhet? Gissningar?

Stenålder eller inte, så är det intressant.
Ni som exponerar manuellt - hur gör ni? Har ni externa exponeringsmätare? Eller kan man öva upp erfarenheten och få till en bra exponering helt manuellt?
Vill komma vidare nu och behöver lite starthjälp. Jag kan se på ett motiv om jag tror att exponeringsautomatiken riskerar att bli lurad och att jag bör justera. Men hur mycket? Hur ser ni det? Erfarenhet? Gissningar?

Dagtid är det lätt. Sunny 16 is da shit. Lite kompensation för moln o skugga bara.
Skymmning o kväll/natt så har jag ljusmätare

Alltså, vid soligt väder: Iso 100, 1/125, f16
helmolnigt Iso 100 1/125, f4 sen allt därimellan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar