Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför anses mac bättre för mediaarbete?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Detta är inte en tråd som ska handla om vilket system som är mest drabbat av virus etc som de flesta pc vs. mac-disskusionerna.

Det jag undrar över är varför mac ofta anses vara överlägset pc för mediaarbete som t.ex. film- och stillbildsredigering?

När folk får höra att jag studerar till medialärare säger dom ofta att jag borde jobba med mac eftersom det är bäst.

Är mac bättre (snabbare) på t.ex. rendering?

Jag tycker att de "båda sidorna" har ett lika digert utbud av professionella programvaror, så jag tror knappast att det kan vara det man menar med att mac skulle vara bättre.

Kan det vara så att mac förr i tiden var bättre när det gäller mediaproduktion, och att det helt enkelt är något som har följt med till nutiden?

Personligen ser jag de båda systemen som likvärdiga vid mediaarbete.

Vad anser ni?

Hi folk

Jag drev för en tid sedan ett digitaltryckeri som ingick i en större koncern. På vissa av enheterna hade vi Mac och på andra PC beroende på kundens datormiljö.

I de tester som vi gjorde så var det ingen avgörande skillnad i prestanda mellan systemen. Vissa arbeten var snabbare i Mac medan PC vann i andra. Sällan det var någon större skillnad faktiskt.

Tidigare var det så att de bästa programmen bara fanns för Mac. Numera är det inget problem. Tvärt om faktiskt. Det finns fler program till PC för grafisk eller media verksamhet. Observera att det inte är någon brist på kompetenta program till MAC.