Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför anses mac bättre för mediaarbete?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Detta är inte en tråd som ska handla om vilket system som är mest drabbat av virus etc som de flesta pc vs. mac-disskusionerna.

Det jag undrar över är varför mac ofta anses vara överlägset pc för mediaarbete som t.ex. film- och stillbildsredigering?

När folk får höra att jag studerar till medialärare säger dom ofta att jag borde jobba med mac eftersom det är bäst.

Är mac bättre (snabbare) på t.ex. rendering?

Jag tycker att de "båda sidorna" har ett lika digert utbud av professionella programvaror, så jag tror knappast att det kan vara det man menar med att mac skulle vara bättre.

Kan det vara så att mac förr i tiden var bättre när det gäller mediaproduktion, och att det helt enkelt är något som har följt med till nutiden?

Personligen ser jag de båda systemen som likvärdiga vid mediaarbete.

Vad anser ni?

Hi folk

Jag drev för en tid sedan ett digitaltryckeri som ingick i en större koncern. På vissa av enheterna hade vi Mac och på andra PC beroende på kundens datormiljö.

I de tester som vi gjorde så var det ingen avgörande skillnad i prestanda mellan systemen. Vissa arbeten var snabbare i Mac medan PC vann i andra. Sällan det var någon större skillnad faktiskt.

Tidigare var det så att de bästa programmen bara fanns för Mac. Numera är det inget problem. Tvärt om faktiskt. Det finns fler program till PC för grafisk eller media verksamhet. Observera att det inte är någon brist på kompetenta program till MAC.

Många av de första programmen var skrivna för just Mac och anpassades till Pc med varierat resultat. Vill minnas att de första versionerna av tex Adobe PageMaker inte hade lika bra kortkommandon som samma program för Mac. Likaså om jag nu minns rätt fanns inte Quark Express för PC i början.

Jag tror att det helt enkelt handlar om historia och vana. Det finns även ett vist mått av snobberi i media/grafiska branschen just mellan PC o Mac.

Jag själv arbetar mångdubbelt snabbare i PC miljö beroende på att jag kommer från den världen. Vår originalare på företaget där jag arbetar numera hävdar tvärt om beroende på hans historia.

Den stora fördelen med Mac var för oss på det stora tryckeriet att det var stabilare och med mindre hot från virus. Det största problemet var kostnaden. Ett tryckeri i Macmiljö kostar mycket mer än motsvarande i PC miljö.

Mankan

Eftersom din trådrubrik kommer att suga åt sig alla anhängare av båda systemet och ett verbalt ordkrig kommer att utbryta så kan väl lika bra jag börja.

Precis som Magnus säger så är det historiskt sett, varit så att programmen har funnits till mac och de som arbetar med/i tryckbranschen gärna fortsätter så som det alltid har varit. Rent prestandamässigt så tror inte jag heller att det är någon större skillnad. Däremot finns det andra detaljer, som t.ex. att man måste underhålla en PC mer, den geggar lätt igen. Sedan är mac långt ifrån felfria de heller. Det är bara att gå in i ett macforum och läsa. De har sin beskärda del av problem de med, men av en annan dignitet.

Jag har fått intrycket att OS X är mer:
- Jag vill göra det här
- Ok
medans Windows är mer:
- Jag vill göra det här
- Är du säker?
- Ja
- Om du gör detta så blir det såhär, vill du fortsätta?
- Ja
- Denna åtgärd kan inte ångras
- Ok/Avbryt

Observera att jag ÄR PC-användare (ett tag till).

När det gäller filmredigering så ÄR OS X bättre på hantera detta. Eller jag kanske ska skriva har varit.... Jag tror att det kommer att ändra sig en hel del med Vista. Jag minns när några från Apple bröt sig ut och skapade ett OS som hette (heter) BeOS för ett gäng år sedan, det var grymt på att multitaska med film och ljud. Man kunde starta flertalet filmer och flytta runt fönstren med videon fortfarande rullande i fönstret. Det klarar inte Windows, än idag.

För stillbildsarbete så är nog PC och Mac väldigt lika idag, men Macen har bättre (eller kanske ska säga bättre utnyttjad) färgprofilsmöjligheter.

Låt han som kastade den första stenen vara fri från skuld (eller nåt sånt ;))

Asså nuförtiden så är det absolut ingen skillnad på mac och PC. Mac ha blivit en PC. Man borde istället tala om att man ha en HP, DELL, ACER eller APPLE

En mac och en "PC" har ju

Samma moderkort <- nästan
Samma minnen
Samma processorer
Samma grafikkort
Samma allt!

Det är mjukvarorna som är olika.

Mankan G skrev:
Hi folk

Jag drev för en tid sedan ett digitaltryckeri som ingick i en större koncern. På vissa av enheterna hade vi Mac och på andra PC beroende på kundens datormiljö.

I de tester som vi gjorde så var det ingen avgörande skillnad i prestanda mellan systemen. Vissa arbeten var snabbare i Mac medan PC vann i andra. Sällan det var någon större skillnad faktiskt.

Tidigare var det så att de bästa programmen bara fanns för Mac. Numera är det inget problem. Tvärt om faktiskt. Det finns fler program till PC för grafisk eller media verksamhet. Observera att det inte är någon brist på kompetenta program till MAC.

Många av de första programmen var skrivna för just Mac och anpassades till Pc med varierat resultat. Vill minnas att de första versionerna av tex Adobe PageMaker inte hade lika bra kortkommandon som samma program för Mac. Likaså om jag nu minns rätt fanns inte Quark Express för PC i början.

Jag tror att det helt enkelt handlar om historia och vana. Det finns även ett vist mått av snobberi i media/grafiska branschen just mellan PC o Mac.

Jag själv arbetar mångdubbelt snabbare i PC miljö beroende på att jag kommer från den världen. Vår originalare på företaget där jag arbetar numera hävdar tvärt om beroende på hans historia.

Den stora fördelen med Mac var för oss på det stora tryckeriet att det var stabilare och med mindre hot från virus. Det största problemet var kostnaden. Ett tryckeri i Macmiljö kostar mycket mer än motsvarande i PC miljö.

Mankan

Jag kommer från PC-världen sen 15 år tillbaka och har konstaterat när jag idag sitter med både en PC och en Mac framför mig så känns det mesta mycket "mjukare" på mac vad gäller mushantering. Känns mer exaktare osv. Har pratat med många av mina vänner/kollegor som uppfattar det på samma sätt. Känns som att uppdateringsfrekvensen skiljer sig.
En grafiker jag pratade med har kört samma programvara på PC och Mac och enligt honom är det stor skillnad. Åsikterna går såklart isär som det alltid brukar göra.

Sen det här med kostnaden är ju en intressant sak. Det tryckeriet du pratar om, hur många datorer och hur många tekniker pratar vi om?
Själv jobbar jag som ensam supporttekniker på en tidning med ca 130 anställda med varsin dator, och ett antal servrar.
Vari ligger kostnadseffektiviteten om det skulle vara PC överallt?
Jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att underhålla den mängden datorer på ett billigare sätt.

/Fredrik

bandola83 skrev:
Asså nuförtiden så är det absolut ingen skillnad på mac och PC. Mac ha blivit en PC. Man borde istället tala om att man ha en HP, DELL, ACER eller APPLE

Samma minnen
Samma processorer
Samma grafikkort
Samma allt!

Jo, men i folkmun så är PC ett samlingsnamn för den längre betäckningen "en HP, DELL, ACER, Compaq eller annan dator som kör Microsoft Windows som huvudoperativsystem" vilket är bra mycket jobbigare både att skriva och säga. ;)

Idag kan du ju utan problem köra Windows på en Mac, vilket ju är trevligt om man absolut måste köra ett specifikt program som inte finns på Mac.

/F

bandola83 skrev:

...och det är även däri som de stora skillnaderna finns. OS X har en bättre kod helt enkelt än windows som länge har fått dras med bakåtkompabiliteten och tidigare dåligt skriven kod.

Går vi några år tillbaka i tiden så hade väl Mac ett grafiskt gränssnitt som gjorde att den var överlägsen med grafiskt arbete

Det gjorde väl att Mac blev överrepresenterad i den grafiska branchen.

Ordspråket "Skomakare, bliv vid din läst" är nog orsak tillatt det fortfarande är så.

Säger jag som aldrig haft en Mac.

Å andra sidan så vet jag inte många industriella applikationer som använder sig av mac.

Jeppe skrev:
...och det är även däri som de stora skillnaderna finns. OS X har en bättre kod helt enkelt än windows som länge har fått dras med bakåtkompabiliteten och tidigare dåligt skriven kod.

Jo, men frågan som ställdes av trådskaparen var ju varför vissa fick för sig att Mac var bättre för media-sysslor.

Möjligvis var det så förr, men inte längre. Så om du (trådskaparen) undrar vad du ska välja mellan så måste jag tyvärr meddela att du inte har något val. Du kan bara välja en PC. Men jag hade tagit en PC med OS X.

bandola83 skrev:

Samma minnen
Samma processorer
Samma grafikkort
Samma allt!

Det är pc som har blivit mer och mer likt mac, den saken är klar. först med musen tillexempel.. och nu har de tagit efter operativsystemet mac os x och det är ju bra att de får in lite mer användarvänlighet ju.

tbmac skrev:
Det är pc som har blivit mer och mer likt mac, den saken är klar. först med musen tillexempel.. och nu har de tagit efter operativsystemet mac os x och det är ju bra att de får in lite mer användarvänlighet ju.

Inte.

Allt som sitter i en Mac idag kommer från PC-värden. That's it!!

bandola83 skrev:
Jo, men frågan som ställdes av trådskaparen var ju varför vissa fick för sig att Mac var bättre för media-sysslor.

Möjligvis var det så förr, men inte längre. Så om du (trådskaparen) undrar vad du ska välja mellan så måste jag tyvärr meddela att du inte har något val. Du kan bara välja en PC. Men jag hade tagit en PC med OS X.

För inte så många år sedan gjordes det uppföjlningar om den totala kostnaden.. minns tyvärr inte var det var.. men iallafall pc alternativet visade sig 3 gngr så dyrt beroende på så mycket mer konsultkostnad/teknisk service&nätverksstrul. virusprogram etc är ju bara en liten del.

foppe skrev:

Sen det här med kostnaden är ju en intressant sak. Det tryckeriet du pratar om, hur många datorer och hur många tekniker pratar vi om?
Själv jobbar jag som ensam supporttekniker på en tidning med ca 130 anställda med varsin dator, och ett antal servrar.
Vari ligger kostnadseffektiviteten om det skulle vara PC överallt?
Jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att underhålla den mängden datorer på ett billigare sätt.

/Fredrik

Nu är kostnaden så mycket mer än bara underhåll. Inköpskostnad, driftssättning, underhåll, mjukvaror, utbildning etc ingår i den bild jag har av en total kostnad. Tryckeriet jag drev ingick i en outsourcingverksamhet som när jag lämnade skeppet drev ett 20 tal tryckerier i olika företag och organisationer. Vi var totalt ca 80 anställda och hade väl gissningsvis ett 50 tal datorer för olika applikationer inom grafisk produktion samt ca 200 hjälpdatorer såsom servrar och rippar. Bara på mitt tryckeri tryckte vi över 30 miljoner trycksidor om året med 5 anställda, 6 primära arbetsstationer ca 8 hjälpdatorer (rippar och servrar). Alla utom 4 rippar var PC. Ripparna var Unix

Du kan mycket väl ha rätt i att ett Mac baserat system kan kosta mindre totalt sätt beroende på mindre underhåll även om jag har svårt att tro det på ett generellt plan. Tyvärr är det så att många företag blundar för den totala kostnaden och ser endast till den direkta mätbara kostnadsmassan såsom inköp. En PC var i alla fall då när jag slutade för 1,5 år sedan bra mycket billigare att köpa än motsvarande Mac. Och om jag förstått det korrekt så är det fortfarande så (litet förbehåll i just det sista påståendet). Att sedan i stort sätt hela kåren av anställda hade sin historia i PC träsket gjorde att utbildningsfrågan blev mindre. En ytterligare avgörande faktor var att ytterst få av de organisationer som vi arbetade åt var Mac baserade, nu menar jag inte kontorsråttorna utan även respektive media och grafiska avdelning, De flesta körde faktiskt PC. Vi hade som de flesta av våra uppdragsgivare tex övergivit Quark Express pga den konstiga och oerhört dyra licensförfarandet och gått över till Indesign. En PC med Indesign var då mycket mycket billigare ön en Mac med Quark och kunde göra samma sak.

En annan viktig faktor är att de flesta av de hjälpsystem som vi använde var PC eller Unix baserade. Alla (i stort sätt) rippar och mellanservrar var av icke Mac. En Mac var i alla fall då svårare att implementera i denna miljö än en PC

MAnkan

Senast ändrad:
bandola83 skrev:
Inte.

Allt som sitter i en Mac idag kommer från PC-värden. That's it!!

Det intressanta är väl egentligen inte vem som har gjort hårdvaran? Det spelar väl ingen roll om det står AMD, Intel, Sun eller IBM på processorn så länge datorn gör vad man förväntar sig att den skall göra. Det intressanta i den här tråden är mjukvaran.

Jag tror den största orsaken till att mediafolk använder Apple är historia och av gammal vana.

Själv kommer jag från PC världen ursprungligen men bytte till Mac då operativsystemet och programutbudet var trevligt. Sen bryr jag mig inte vad det står på moderkortet.

Idag handlar det om att välja det man tror att man jobbar effektivast och har roligast med. Då jag sitter mycket framför datorn är det viktigt för mig att grejjerna skall funka och att det är roligt att jobba med datorn som verktyg.

mvh,
Edvard

De tekniska skillnaderna/likheterna mellan PC och MAC går jag inte in på här, men vad gäller arbetsflödet så märker inte jag någon skillnad mellan PC och MAC. Detta förutsätter att datorerna är någorlunda moderna och har kraftiga processorer och mycket minne. Jag jobbar lika fort/långsamt med båda systemen och slutprodukten blir lika oavsett vilket system jag använde. Och för mig är det det som räknas.

Mycket större skillnad på mitt arbetsflöde har däremot vilken skärm och mus jag använder, samt hur omgivningen är, bullrigt/lugnt/skrikiga färger/stilrent möblerat med dämpat belysning osv. Enligt min mening borde skärmen och musen generera långt mer häftiga debatter mellan grafiker, än de diskussioner där man debatterar om datorlådan ska ha ett äpple på sig eller inte. Det är som diskussionen Nikon vs. Canon, ovidkommande.

Är man med kameran fast i ett system med objektiv så är det inte alltid motiverat att byta till det andra systemet. Samma sak med datorerna, har du all programvara enbart för PC och du har en kraftig PC vid din sida, så ser jag inget behov av att byta system. Har man däremot en föråldrad dator och programvaran behöver förnyas, så kan man snegla på båda plattformen och välja den som passar ens egna behov och plånboken bäst.

bandola83 skrev:

Ehh..

Underförstått som likställer trådskaparen PC med Windows, och jag hävdar fortfarande att MAC är ett bättre skrivet OS och nej, du kan inte köpa en PC och köra OS X på. Däremot kan du köpa en mac och köra OS X, eller Windows på.

Men vissa läser inlägg här som fan läser biblen ;)

Mankan G skrev:
Nu är kostnaden så mycket mer än bara underhåll. Inköpskostnad, driftssättning, underhåll, mjukvaror, utbildning etc ingår i den bild jag har av en total kostnad. Tryckeriet jag drev ingick i en outsourcingverksamhet som när jag lämnade skeppet drev ett 20 tal tryckerier i olika företag och organisationer. Vi var totalt ca 80 anställda och hade väl gissningsvis ett 50 tal datorer för olika applikationer inom grafisk produktion samt ca 200 hjälpdatorer såsom servrar och rippar. Bara på mitt tryckeri tryckte vi över 30 miljoner trycksidor om året med 5 anställda, 6 primära arbetsstationer ca 8 hjälpdatorer (rippar och servrar). Alla utom 4 rippar var PC. Ripparna var Unix

Du kan mycket väl ha rätt i att ett Mac baserat system kan kosta mindre totalt sätt beroende på mindre underhåll även om jag har svårt att tro det på ett generellt plan. Tyvärr är det så att många företag blundar för den totala kostnaden och ser endast till den direkta mätbara kostnadsmassan såsom inköp. En PC var i alla fall då när jag slutade för 1,5 år sedan bra mycket billigare att köpa än motsvarande Mac. Och om jag förstått det korrekt så är det fortfarande så (litet förbehåll i just det sista påståendet). Att sedan i stort sätt hela kåren av anställda hade sin historia i PC träsket gjorde att utbildningsfrågan blev mindre. En ytterligare avgörande faktor var att ytterst få av de organisationer som vi arbetade åt var Mac baserade, nu menar jag inte kontorsråttorna utan även respektive media och grafiska avdelning, De flesta körde faktiskt PC. Vi hade som de flesta av våra uppdragsgivare tex övergivit Quark Express pga den konstiga och oerhört dyra licensförfarandet och gått över till Indesign. En PC med Indesign var då mycket mycket billigare ön en Mac med Quark och kunde göra samma sak.

En annan viktig faktor är att de flesta av de hjälpsystem som vi använde var PC eller Unix baserade. Alla (i stort sätt) rippar och mellanservrar var av icke Mac. En Mac var i alla fall då svårare att implementera i denna miljö än en PC

MAnkan

Om man ser på priset på hårdvaran idag så ser jag inte direkt så stora skillnader. Nu kan man ju inte jämföra en Mac med en budget-PC utan man måste ju isf gå på någon av märkesdatorerna såsom IBM, HP osv... Då är inte prisskillnaden lika stor, även om jag inte kan säga att det är billigare med mac i inköp.
Servrar då? Ta en lämplig HP-server och bestycka den med ungefärligt samma hårdvara som en Apple XServe..... Sen kommer man till operativsystem. I XServe medföljer unlimited-version av serverprogramvaran OSX Server. En Windows 2003 Server unlimited client är inte billigt direkt.

Sen sitter man med en datorpark med ett hundratal datorer. Ett år senare går första datorn sönder.
Snabbt som attan placerar vi dit en ny dator, och lägger in våran masterimage, som är samma idag som när Apple släppt OSX för en massa år sen.
Menar alltså att vi använder samma HD-image till alla datorer oavsett om det är en Mac Mini, en gammal iBook G3 eller om det är en G5. 10 min efter att vi ställt dit datorn kan personen börja jobba på precis samma sätt igen.
Nu har det ju kommit intel-macar vilket frångår det smidiga en liten del tills vi uteslutande kör intel. Nu måste vi alltså ha olika images beroende på om det är PPC eller Intel. Fortfarande bara två images på alla våra 150 datorer.

Om ett nytt system släpps så skapar vi bara en uppdaterad image, tidsinställer installation på alla 150 datorer över nätverket och när användarna kommer på morgonen så är alla datorer uppdaterade.
Detta ingår såklart i operativsystemet. Jag har inte sett nån sån lösning i Windows. Inte för vettinga summor pengar iaf.

Rätta mig om jag har fel, men jag skulle inte kunna få igång en användare med en PC lika snabbt som en användare på Mac.

/F

Redigerat: Och kom nu inte med en massa kommentarer om definitionen på förkortningen PC. Vi vet alla vad som menas. ;)

FILM) (ulltand skrev:
Illa att hänvisa till något som inte ens du själv kan kolla om det stämmer.

Ok! det var jäkligt illa... gjorde en 15 sekunders sökning:

Apple lägst totalkostnad
En nyligen genomförd undersökning av analysföretaget Gartner visar att en Mac har lägre totalkostnad än pc.

Undersökningen gjordes med avseende dels på direkta kostnader för hård- och mjukvara, men man vägde även in kostnader för support, reparationer och uppgraderingar. Hela studien visade att kostnaden för Mac-datorerna låg 36 procent lägre än för pc-systemen. Största skillnaden var mindre behov av support för Mac-användarna.

Se www.gartnergroup.com för ytterligare information.

Som jag skrev i min blog för några dagar sedan så handlar det inte om PC vs Mac, utan om Windows vs OS X. Jag citerar mig själv:

Jag har fått intrycket att OS X är mer:
- Jag vill göra det här
- Ok
medans windows är mer:
- Jag vill göra det här
- Är du säker?
- Ja
- Om du gör detta så blir det såhär, vill du fortsätta?
- Ja
- Denna åtgärd kan inte ångras
- Ok/Avbryt

Det framgick väl i något test för inte så länge sedan att Mac Pro 3GHz var den snabbaste PCn... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar