Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför alltid vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag möts ständigt av att varorna man vill ha inte finns och att man kan få betala men vänta på sin vara!

Jag förstår att jag inte är ensam om detta fenomen, men det känns verkligen trist att vänta på något man betalat. Och det verkar vara som så att man är endast drabbad om man vill ha objektiv/kamerahus i de övre segmenten!

Nu ska jag betälla mig ett Canon 50mm 1,4 USM finns inte bara att vänta, butiken kan inte få ett svar av canon när det väntas komma in! Jag förstår butiken till fullo men jag förstår mig inte på Canon hur kan det vara så att Nikon Canon bara kan säga att varan kommer när den kommer!?

Ni som beställt hur långtid brukar ni få vänta innan ni får er vara? 1vecka 1 månad flera månader?
Skulle vara kul att få höra vad ni varit med om .. man har ju hört och läst om skräckexempel där folk fått vänta 3-4 månader utan problem eller kompensation!

Ska jag kanske se mig om efter ett annat objektiv? Jag har haft 50mm 1,8 innan men jag gillade inte det för fem öre! Någon som har förslag och varför?

Fick vänta ca 2mån på min D2x. Och det var i höstas...

Skulle ha den till ett speciellt tillfälle, den hann inte komma tills dess. Butiken erbjöd mig deras hyrex just den aktuella helgen!

Det är tyvärr bara att söka i forumet på röran med leveranser av Nikon D200. Jag håller helt med, att inte ens kunna ge en tidsuppskattning är svagt.

marpe skrev:
Det är tyvärr bara att söka i forumet på röran med leveranser av Nikon D200. Jag håller helt med, att inte ens kunna ge en tidsuppskattning är svagt.

Ja svagt det är bara förnamnet ..

Jag fick svaret nu från säljaren (som jag absolut inte klandrar) Han fick indikationen om att någonstans runt MAJ kunde det komma in .. De stora förlorarna är ju vi konsumenterna och alla butiksinnehavare, Nikon och Canon som leder marknaden kunde nog inte bry sig mindre då de inte har någon konkurans!

Men nu sitter man i båten, vad ska man göra då? Någon som har förslag på komplement till Canons 50mm 1,4 ?
Tar tacksamt emot alla tips!

Jag betalar mycket sällan i förskott, skall pengar skickas innan varan lämnas ut så skall jag se att det finns ett lagersaldo.
Om butiken får pengar men levererar långt senare så vinner de både ränta och höjer sin likviditet, detta får du inte ta del av.

Nome Nescio skrev:
Jag betalar mycket sällan i förskott, skall pengar skickas innan varan lämnas ut så skall jag se att det finns ett lagersaldo.
Om butiken får pengar men levererar långt senare så vinner de både ränta och höjer sin likviditet, detta får du inte ta del av.

Jag har inte lagt ordern som tur är än, men jag funderar fortfarande på ett bra alternativ till den som jag kan köra på istället billigare som dyrare bara det finns!

Jag tycker att i dagens samhälle är "ej i lager" omordernt. Finns det inte på lager så ska det tillverkas fler och fort ska det gå! (i alla fall ett önsketänkande)

ifo0s skrev:
Jag tycker att i dagens samhälle är "ej i lager" omordernt. Finns det inte på lager så ska det tillverkas fler och fort ska det gå! (i alla fall ett önsketänkande)

Men det är nog precis tvärtom. I dagens ekonomi så skall det inte finnas något på lagret. Ordersystemet och produktionen skall vara så pass slimade så att en enskild order av en Volvo V60 skall påverka ordersystemet ända med till chaktet i Malmberget.

Instämmer med alla föregående talare :)

Men kan jag snälla få liiite hjälp, vad kan man titta efter istället? Bra bländare typ 1,8 iaf och USM för lite vidare porträtt i form av dessa bilder?

http://littlelabyrinth.com./
jag gillar "porträtt" som dessa, det kan man väl kalla dem?

En idé kan ju vara att beställa från tex BH-photo i New York. De har objektivet i lager och priset med frakt, moms och tull skiljer väl inte så mycket från det svenska priset.

MVH Uffe

Sigma har ju ett 30/1.4 HSM som kanske kan vara något. T.ex. Cyberphoto har det på lager. 3900:- kostar det.

Har sett lite olika testresultat på detta objektiv, kan tydligen skilja en del från exemplar till exemplar.

Annars så får du väl vänta tills det dyker upp något begagnat och slå till.

Hehe , klagar gör man på att ens lyxprylar tar tid medans en miljard människor svälter . .

-Ale skrev:
Hehe , klagar gör man på att ens lyxprylar tar tid medans en miljard människor svälter . .

Sorgligt men sant ... men den enes död är den andres bröd brukar det sägas ... (lägg ingen större vikt vid det sagda bara ett citat)

Ja antingen väntar man eller så får man importera sig en .. att någon skulle sälja den beg är väl ingen större chans! Kanske inte finns så många andra alternativ som pryglar Canons 50mm 1,4

Tack alla för svaren ;)

Sans skrev:
Vad sägs om Canons EF 85/1,8 USM som alternativ?

:: Susanne ::

Jag har faktiskt tittat på den, kommer nog till att vilja ha den i framtiden ... men som det är nu så är den lite för snäv jag behöver något vidare..

Ok folkens :) Om vi säger så här nu börjar jag kinka ihop rätt bra.

Men Canon 50mm 1,8 mark I jämfört mot 1,4 USM hur pass mycket kommer jag förlora på detta? Bländaren är klar ingen USM det är kanske inte hela världen! Vad säger ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar