Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700x??? förvirringen stiger och ni har hört den förut... men jag måste fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Definitivt ingen, men frågan är vem som under sådana omständigheter ser någon skilnad på utprintade bilder från en D40, D70, D2x eller D300. Det har gått lite prylhysteri i detta med fotografering. Men, inget fel i detta, bara men inte tror att man blir en bättre fotograf för det.
Mvh
JB
 
Jag håller med alla som ifrågasätter betydelsen av 24 mp kontra 12 mp. Har man inte särskilda behov där extrem upplösning är ett måste så kan jag inte se vad man skall med dubbla pixelantalet till. Dessutom skapar man ju enorma bildfiler med trögare arbetsflöde till följd, plus en himla massa mer behov av hårddiskutrymme.

Jag kan förstå yrkesfotografer inom olika segment som kan vara betjänta av de extra pixlarna. Men sanningen är att många yrkesverksamma är mer än nöjda med de 12 mp som D700, D300 och D3 har.
 
Precis, och det verkar som alla redan vant sig vid den fantastiska kvalitén som dessa kameror faktiskt ger. Jag började använda mig av Nikons CaptureNX igen för några dagar sen efter ett ganska långt uppehåll körde med AdobeCameraRaw..

Jag blev ärligt talat chockad av hur bra det blir.. Färgerna är så film-lika och även bruset.. Detalj skärpan är fantastisk i jämförelse med ACR där det bara blir gröt!

Var nöjda med era 12megapixel från Nikon tills det händer något revolutionerande påverkar helhetsintrycket av en bild, som mycket bättre dynamiskt omfång tex. Mer megapixel har man ju egentligen bara nytta av på pixelnivå. .

Ut o fota med era 12-megapixlare från Nikon!
De är trots allt bland det bästa som går att köpa inom dslr segmentet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.