Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett problem med bilddiskussionerna är att de oftast är för generella och att de oftast försöker täcka in ett område som egentligen inte går att täcka in med ett enda diskussionsämne.

Exempel: "Vad är en bra bild"?

Vem kan och orkar fundera ut ett vettigt och konkret svar på den frågan?

Jag tror att ett sätt att öka diskussionen kring bilder vore den funktion som någon föreslog för ett tag sedan, att man kunde skapa bilddiskussioner i forumet och länka till en eller flera bilder här på Fotosidan. På något smart sätt...
 
LeadHead skrev:
Jag tror att ett sätt att öka diskussionen kring bilder vore den funktion som någon föreslog för ett tag sedan, att man kunde skapa bilddiskussioner i forumet och länka till en eller flera bilder här på Fotosidan. På något smart sätt...
Just ja, det föreslog jag ju.. eller iaf att länka från bilden till diskussion.
Och det bästa av allt var att Christer skulle jobba på det:) även om det kunde dröja p g a att det inte var gjort i en handvändning.
Det tror jag blir ett stort steg framåt.

Och nu är väskan packad och det är dags att dra ut för att fånga bilderna.
 
Att få till en bra bild är svårt och tålamodsprövande.
Att köpa kamera, läsa specar, produktblad,tester o.s.v. och sedan börja tycka utav bara den är ytterst enkelt.
Us
 
Haraldus skrev:
Jag trodde först att det var ett ironiskt inlägg men så kollade jag Rogers bildkommentarer och blev då helt övertygad om att så inte var fallet.
Ja, jag blev själv lite förvånad att ett sådan ironisk(?) förslag kom från en person som lagt upp noll (0) bilder, givit 72 bildkommentarer och som har skrivit hela 1848 inlägg i forumet!

Visst är det väl så att en kamera som kan ta 40 bilder i en serie utan att flämta är viktigare än en bra bild?
 
Jag kan dessutom skratta ihjäl mig åt en del folk (amatörer som jag) som köper svindyra grejer, tex objektiv, som de sedan är ute o luftar/använder max 2-3 ggr/året typ. Men det är klart...då kan man iaf vara med i teknikgänget med högburet huvud ;)

//Liza
 
Canonliza skrev:
Jag kan dessutom skratta ihjäl mig åt en del folk (amatörer som jag) som köper svindyra grejer, tex objektiv, som de sedan är ute o luftar/använder max 2-3 ggr/året typ.......
Jo.

Fast fotosidan kanske är "säkraste" platsen ändå? Trots allt pryl och tekniksnack..
Lämnar man den några timmar hinner man ju kanske både slå optik i bildörren och överhetta dammsugaren:( (någon som hört talats om en dammsugare som smälter? Jag vet att det kan hända.)
Kanske kan hända fotoprylar med om man använder dem ofta och isf är det kanske lika bra att bara använda dem några få ggr per år för säkerhets skull?;)
 
lottae skrev:
Jo.

Fast fotosidan kanske är "säkraste" platsen ändå? Trots allt pryl och tekniksnack..
Lämnar man den några timmar hinner man ju kanske både slå optik i bildörren och överhetta dammsugaren:( (någon som hört talats om en dammsugare som smälter? Jag vet att det kan hända.)
Kanske kan hända fotoprylar med om man använder dem ofta och isf är det kanske lika bra att bara använda dem några få ggr per år för säkerhets skull?;)

Hahaha. Du har ju rätt! Tänk om min nya kamera börjar brinna som dammsugaren gjorde förra året...herregud...nä det blir att glasa in den i vardagsrummet för säkerhets skull. Jag kan ju alltid ta fram den o lägga den lite mer synligt om det kommer fotokompisar på besök. ;)

//Liza
 
Jag förstår mig inte på detta hån mot tekniken och personerna som är teknikintresserade (förekommer inte enbart här).
Jag antar att det är ungefär samma fenomen som hånet mot allt som Massan (dvs större delen av befolkningen) faktiskt föredrar att ägna sig åt, som tex såpor, charterresor och snabbmat. Dock har jag större förståelse för hånet och kritiken mot tex såpor och snabbmat än fototeknikintresse eller folk som vill veta mer om det materiella (men det är en annan diskussion)...!

Jag är själv måttligt intresserad av tekniken (jämfört med tekniknördar) men tycker om att ha "bra" grejer. Jag tycker det är suveränt att det finns så många teknikintresserade som ställer upp och direkt eller indirekt besvarar en massa frågor som Massan (inkl mig själv) har.

Jag skrev själv detta inlägg för ett tag sedan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40150 I och för sig så handlade det inte om Bilden i sig men det var heller inget "tekniksnack". Inlägget har ännu inte genererat en enda kommentar... Nu kan det ju vara så att inlägget som sådant var ointressant eller gammal skåpmat men som författaren till inlägget kan jag dra mina slutsatser...


PS.
Liza,
Är det bättre att lägga pengarna på tex kläder, mat eller resor än tex ett dyrt* objektiv om personen ifråga hellre vill ha ett dyrt* objektiv? Eller menar du att personen ifråga bör skänka pengarna till bättre behövande istället?

* Något som är dyrt för någon kan vara billigt för en annan.
 
Det löjliga är ju när tekniken och prylarna är viktigare än bilden. Kombinationen av teknik bild skulle ju vara positiv men när folk köper dyra prylar och bara snackar prylar och teknik eller bara plåtar "tekniska tester" med grejerna blir det fånigt.

Mer bildsnack skulle inte skada tycker jag.

Dessutom går nog det att göra bra bild med i princip vilken utrustning som helst.
 
lottae skrev:
Det löjliga är ju när tekniken och prylarna är viktigare än bilden. Kombinationen av teknik bild skulle ju vara positiv men när folk köper dyra prylar och bara snackar prylar och teknik eller bara plåtar "tekniska tester" med grejerna blir det fånigt.

Mer bildsnack skulle inte skada tycker jag.

Dessutom går nog det att göra bra bild med i princip vilken utrustning som helst.

Visst kan man tycka att det blir lite skevt när prylarna blir så att säga intressantare än dess ändamål men det förekommer överallt. Se på HiFi, lyssnar HiFi-nördar på mer musik än andra? Se på bilfantaster, kör de mer bil än andra...? Se på frimärksnördar, skickar de mer post än andra..?

Varför kan inte dessa personer få ha intresset för prylarna och/eller tekniken utan att bli hånade?

Det verkar vara en hel del som säger att de tycker det ska vara mer bildsnack men hur kommer det sig att det inte ÄR mer bildsnack...?

Det går bra att köra till och från jobbet med i princip vilken bil som helst. Det går att bo i princip vilket hus/lägenhet som helst.
 
Om man nu inte står ut med alla teknikdiskussioner och diskussioner rörande butiker och leverantörer och märke vs märke etc etc etc; varför hoppar man då helt enkelt inte över alla de trådarna istället för att klaga på dem? Vore väl bättre att starta ytterligare en diskussion om just ämnet "bild" istället för att starta en diskussion där syftet endast är att klaga på sådana som tydligen inte begripit något och inte hittat den "rätta vägen" ännu.

Föregå med gott exempel nu Roger och ge oss lite bild-diskussioner istället för klagomål.
 
lottae skrev:
För visst är det utanför fotosidan bilden finns? Jag tror det är lite konflikt mellan teknik och bild iaf.

Hur gjorde man egentligen innan det fanns digitalkameror och gedigna teknikforum? Gick det att ta bra fotografier då, och hur bar de sig åt? ;o)
//Christer
 
C-Janne skrev:
...Hur gjorde man egentligen innan det fanns digitalkameror och gedigna teknikforum...
Själv plåtade jag inte alls då, och framförallt gjorde jag annat än att hänga på Fotosidan och lära mig mer om bild.

I går var jag och provade på studiofotografering tillsammans med kompisar i FILM, en förening jag aldrig skulle hittat utan FS, och plåta i studio hade nog heller inte blivit av utan digitalkameran och teknikforum a la FS.

Förhoppningsvis blir det Fotomara i höst, tillsammans med ett gäng nya kompisar från FILM varav en del säkert liksom jag fått en nyvaknat fotoinresse tack vare digitalkameran.
 
Grönbeck skrev:
Om man nu inte står ut med alla teknikdiskussioner och diskussioner rörande butiker och leverantörer och märke vs märke etc etc etc; varför hoppar man då helt enkelt inte över alla de trådarna istället för att klaga på dem? Vore väl bättre att starta ytterligare en diskussion om just ämnet "bild" istället för att starta en diskussion där syftet endast är att klaga på sådana som tydligen inte begripit något och inte hittat den "rätta vägen" ännu.

Föregå med gott exempel nu Roger och ge oss lite bild-diskussioner istället för klagomål.
Visst står man ut, men ibland är det inte fråga om att "hoppa över" tekniktrådarna, utan snarare att leta reda på de intressanta trådarna. Försök att starta trådar som är "intressanta" sjunker snabbt till botten.

För mycket av något gör att man tröttnar, men det är väl bra att folk inte bara lämnar fotosidan då, utan tycker till i stället. Den är ju trots allt vår bästa hemvist på nätet, eller?
 
JOOO skrev:
Visst kan man tycka att det blir lite skevt när prylarna blir så att säga intressantare än dess ändamål men det förekommer överallt. Se på HiFi, lyssnar HiFi-nördar på mer musik än andra? Se på bilfantaster, kör de mer bil än andra...? Se på frimärksnördar, skickar de mer post än andra..?

Varför kan inte dessa personer få ha intresset för prylarna och/eller tekniken utan att bli hånade?
Sorry, kan inte hjälpa att jag faktiskt tycker så men hade ju kanske kunnat låta bli att skriva det förstås.. Men varför skulle jag inte stå för åsikten egentligen? Den är inte menad som ett hån mot någon enskild.

Jag är inte så lite teknikintresserad själv heller utan rätt rejält. Har dessutom ett gäng kameror och ännu fler objektiv, sånt jag behöver för mitt bildskapande och som jag inte dragit mig för att lägga pengar på för den saken (för bildskapandet alltså.) Och vid en koll runt mig äger jag t o m tekniska Hifiprylar.. Fast även de för funktionen.
Jag vet inte om du förstod att jag inte tycker det är fel att köpa prylar om man är intresserad av användandet, men att jag tycker fotografer rimligtvis borde vara mer intresserade av bilden än av prylarna i sig.

PS. Diskussioner om bild har jag startat en del och jag har sett många andra också. Tyvärr sjunker de rätt fort som sagt. Trådskaparen här är förresten en av de jag uppfattat verkligen engagerat sig i forumet för att driva fram bilden. DS
 
Senast ändrad:
JOOO skrev:
PS.
Liza,
Är det bättre att lägga pengarna på tex kläder, mat eller resor än tex ett dyrt* objektiv om personen ifråga hellre vill ha ett dyrt* objektiv? Eller menar du att personen ifråga bör skänka pengarna till bättre behövande istället?

* Något som är dyrt för någon kan vara billigt för en annan.

"Det löjliga är ju när tekniken och prylarna är viktigare än bilden. Kombinationen av teknik bild skulle ju vara positiv men när folk köper dyra prylar och bara snackar prylar och teknik eller bara plåtar "tekniska tester" med grejerna blir det fånigt" (Lotta E´s inlägg)

Precis vad jag menade med.

//Liza
 
lottae skrev:
Sorry, kan inte hjälpa att jag faktiskt tycker så men hade ju kanske kunnat låta bli att skriva det förstås.. Men varför skulle jag inte stå för åsikten egentligen? Den är inte menad som ett hån mot någon enskild.

Jag är inte så lite teknikintresserad själv heller utan rätt rejält. Har dessutom ett gäng kameror och ännu fler objektiv, sånt jag behöver för mitt bildskapande och som jag inte dragit mig för att lägga pengar på för den saken (för bildskapandet alltså.) Och vid en koll runt mig äger jag t o m tekniska Hifiprylar.. Fast även de för funktionen.
Jag vet inte om du förstod att jag inte tycker det är fel att köpa prylar om man är intresserad av användandet, men att jag tycker fotografer rimligtvis borde vara mer intresserade av bilden än av prylarna i sig.

PS. Diskussioner om bild har jag startat en del och jag har sett många andra också. Tyvärr sjunker de rätt fort som sagt. Trådskaparen här är förresten en av de jag uppfattat verkligen engagerat sig i forumet för att driva fram bilden. DS
Du behöver inte vara ledsen, inte för min skull i varjefall. :)
Att du står för en åsikt måhända vara hedervärt men min poäng är varför det måste uttryckas med jämna mellanrum att personer som föredrar att diskutera prylar och teknik är löjliga etc på ett forum som Fotosidan (vars forum är uppdelat i ett antal delforum där det ganska tydligt står vad som ska avhandlas under respektive delforum)...

Jag riktade inte mitt inlägg mot dig personligen Lotta utan ditt inlägg fick mer stå som ett exempel...

Jag tycker det är märkligt att det inte har skapats ett särskilt forum enbart för bildsnack, där teknik och prylsnack är bannlysta... om det nu är någon efterfrågan...
 
Senast ändrad:
Canonliza skrev:
"Det löjliga är ju när tekniken och prylarna är viktigare än bilden. Kombinationen av teknik bild skulle ju vara positiv men när folk köper dyra prylar och bara snackar prylar och teknik eller bara plåtar "tekniska tester" med grejerna blir det fånigt" (Lotta E´s inlägg)

Precis vad jag menade med.

//Liza
Och jag har svårt för att förstå varför inte dessa människor kan få göra det om det är vad de vill göra utan att bli förlöjligade...
 
JOOO, kanske du blandar ihop tre typer i dina inlägg?
Samlare, prylbögar och fotografer? Alla kan givetvis vara allt av det också.
Fast min poäng med förra inlägget då jag skrev att "tycker fotografer rimligtvis borde vara mer intresserade..." var att vi är på en fotosida för fotografer.
Fotosidan som jag förstått det iaf vänder sig främst till fotografer (av alla de kategorier.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.