ANNONS
Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)
WaterMelonMan skrev:
Men det är ju därför som jag beställt en DSLR. För så fort man tar i en systemkamera så blir man helt plötsligt mycket bättre och intelligentare än alla andra. Visste ni inte om det?

=)

(och hur infogar min egentligen smilies i det här forumet)

Fast det är ju egentligen mer manligt med en traktor. Men det är ju lätt att glömma det när man som jag bor i stan ;-)

lottae skrev:
JOOO, kanske du blandar ihop tre typer i dina inlägg?
Samlare, prylbögar och fotografer? Alla kan givetvis vara allt av det också.
Fast min poäng med förra inlägget då jag skrev att "tycker fotografer rimligtvis borde vara mer intresserade..." var att vi är på en fotosida för fotografer.
Fotosidan som jag förstått det iaf vänder sig främst till fotografer (av alla de kategorier.)
Hmm... menar du att en prylbög inte kan vara en fotograf men att en fotograf kan vara prylbög...? Förresten, när blir man en fotograf...?

Mig veterligen blandar jag inte ihop någonting. Jag tycker, oberoende av kategori, att vem som helst (från proffsfotografen som tar 1000 jättebra bilder om dagen till semesterfotografen som tar en halvbra bild var tredje år) ska kunna få skriva om fototeknik och fotoprylar på Fotosidans fotoforum så länge man håller sig inom Fotosidans forumregler. Edit: utan att bli förlöjligade ;)

JOOO skrev:
Hmm... menar du att en prylbög inte kan vara en fotograf men att en fotograf kan vara prylbög...?
Jag vet inte om jag är ruggigt otydlig men själv upplevde jag meningen jag skrev som väldigt tydlig. "Alla kan givetvis vara allt av det också."

JOOO skrev:
......ska kunna få skriva om fototeknik och fotoprylar på Fotosidans fotoforum så länge man håller sig inom Fotosidans forumregler. Edit: utan att bli förlöjligade ;)
Men har någon av dem blivit förlöjligade? Var, hur och i vilken mening? Den Liza citerade som jag skrev på förra sidan? Nej, den kan det väl knappast vara som du menar förlöjligade dessa?

(På väg till stallet nu med funderingen om varför hästägare och andra hobbyister inte snackar utrustning och prylar lika övervägande som fotografer. Sett till hobbyn förstås..)

lottae skrev:
Jag vet inte om jag är ruggigt otydlig men själv upplevde jag meningen jag skrev som väldigt tydlig. "Alla kan givetvis vara allt av det också."

Meningen i sig var väldigt tydlig men i kombination med det övriga som du har skrivit så tycker jag inte min önskan om förtydling var helt obefogad.

"tycker fotografer rimligtvis borde vara mer intresserade..." var att vi är på en fotosida för fotografer.
Fotosidan som jag förstått det iaf vänder sig främst till fotografer"

Men om fotografen är mer intresserad av tekniken och prylarna än bilden kan h*n fortfarande vara fotograf då eller..och har de något att hämta här på Fotosidan då fotosidan främst vänder sig till fotografer (som rimligen är mer intresserade...)? Du behöver inte svara på detta nu utan det var själva funderingen jag hade tidigare.
Däremot så undrar jag fortfarande när man är/blir en fotograf...

Men har någon av dem blivit förlöjligade? Var, hur och i vilken mening? Den Liza citerade som jag skrev på förra sidan? Nej, den kan det väl knappast vara som du menar förlöjligade dessa?

"lottae skrev:
Jo.

Fast fotosidan kanske är "säkraste" platsen ändå? Trots allt pryl och tekniksnack..
Lämnar man den några timmar hinner man ju kanske både slå optik i bildörren och överhetta dammsugaren:( (någon som hört talats om en dammsugare som smälter? Jag vet att det kan hända.)
Kanske kan hända fotoprylar med om man använder dem ofta och isf är det kanske lika bra att bara använda dem några få ggr per år för säkerhets skull?;)
------------------------------------

Hahaha. Du har ju rätt! Tänk om min nya kamera börjar brinna som dammsugaren gjorde förra året...herregud...nä det blir att glasa in den i vardagsrummet för säkerhets skull. Jag kan ju alltid ta fram den o lägga den lite mer synligt om det kommer fotokompisar på besök. ;)

//Liza"

Nu menar jag inte att detta var så hemskt (prylbögarna tål säkert detta) utan det fick mer stå som exempel denna gången. Det är ju trots allt ganska förekommande att på något sätt klanka ner på dem som gillar nya prylar och teknik...

Edit: Dessutom var själva ursprungsinlägget ett förlöjligande av pryl o teknik diskussionerna...

(På väg till stallet nu med funderingen om varför hästägare och andra hobbyister inte snackar utrustning och prylar lika övervägande som fotografer. Sett till hobbyn förstås..)
Lustigt, jag ska träffa en kompis senare som är med i en sportbilsklubb och har alltid undrat över hur mycket man egentligen kan snacka om motorer, däck o annat bilprylerinonsens... ;)

Senast ändrad:
Grönbeck skrev:
Om man nu inte står ut med alla teknikdiskussioner och diskussioner rörande butiker och leverantörer och märke vs märke etc etc etc; varför hoppar man då helt enkelt inte över alla de trådarna istället för att klaga på dem?

För min del är det inte att de trådarna stör mig. Precis som du säger behöver man inte läsa det man tycker är trist. Många av de trådarna kan vara bra och intressanta också.

Det jag retar mig på eller kan skratta åt är när dessa "teknikfreaks", med en massa dyra prylar hemma i väskan som luftas 2-3 ggr/året, ska agera besserwissrar för att de kan alla dprewiews (eller vad d heter) tester utantill osv. Den praktiska erfarenheten är egentligen begränsad, men man gör statistik/tester/andras kunskap till sin egen o sätter sig på andra som mer provar sig fram eller nöjer sig med mindre proffsiga grejer. En annan variant är alla de "proffstyckare" med höga röster om bild o teknik som samtidigt själva inte laddar upp en enda egen bild.

//Liza

Edit: stavfel

JOOO skrev:

"Lotta Elofsson (lottae) skrev:
Jo.

Fast fotosidan kanske är "säkraste" platsen ändå? Trots allt pryl och tekniksnack..
Lämnar man den några timmar hinner man ju kanske både slå optik i bildörren och överhetta dammsugaren:( (någon som hört talats om en dammsugare som smälter? Jag vet att det kan hända.)
Kanske kan hända fotoprylar med om man använder dem ofta och isf är det kanske lika bra att bara använda dem några få ggr per år för säkerhets skull?;)
------------------------------------
Aha, den meningen..

Tyvärr var det helt sann och egen erfarenhet mellan kl.11 och 14 igår typ:(

Kan meddela att optiken trots allt höll (har upptäckt det efter massa tekniska tester;)) medan bildörren som inte ens är min egen blev lite fulare och kostsammare. (Dammsugaren går igång men en filterlucka är bucklig av smältningen och hela dammsugaren blir värre varm än en bastu..)

Klart jag anser fotosidan "säker";)

...och själv ser jag inte den meningen alls som förlöjligande av teknik/pryldebattörer..

Senast ändrad:
lottae skrev:

...och själv ser jag inte den meningen alls som förlöjligande av teknik/pryldebattörer..

Nu ryckte du loss den ur sitt sammanhang men som jag sa så tyckte inte jag heller att just detta var så farligt.
Jag vill understryka att det inte är Dig personligen jag är ute efter (får den känslan) utan att det är ett vanligt förekommande klankeri på teknik och pryl diskussioner. Som tex:

"För det är nog bättre att gå ut och plåta än att sitta här bland pryl/tekniksnacken dag ut och dag in iaf."

"Jag kan dessutom skratta ihjäl mig åt en del folk (amatörer som jag) som köper svindyra grejer, tex objektiv, som de sedan är ute o luftar/använder max 2-3 ggr/året typ.......
--------------------------------------------------
Jo."

"Det löjliga är ju när tekniken och prylarna är viktigare än bilden."

"men när folk köper dyra prylar och bara snackar prylar och teknik eller bara plåtar "tekniska tester" med grejerna blir det fånigt"

Ovannämnda citat är bara ett axplock av den totala mängden pikar riktat mot prylbögar, tekniknördar och Massan.
Så, nu räcker det nog för mig angående detta ämnet (såvida inget extravagant dyker upp).
:)

JOOO skrev:

Ovannämnda citat är bara ett axplock av den totala mängden pikar riktat mot prylbögar, tekniknördar och Massan.

Jag pikar inte de grupperna du pratar om på det sättet du verkar tro, dvs bara för att man är prylbög. Jag kan bara säga grattis till dom som har råd att köpa allt de vill ha till vilket pris som helst.
För det första skrev jag mitt första inlägg med humor (smiley) som förtecken, för det andra får man vara hur mycket teknikfreak man vill så länge inte det innebär att sätta sig på andra som en besserwisser....vilket tyvärr ofta är fallet.

//Liza

Och Lizas inlägg här ovan stämmer exakt med min åsikt också så jag bara håller med:)
Det skulle bara bli överflödigt att skriva mer.

/Lotta (som avslutade det där inlägget med en smiley ( ;) ) men som annars är usel på att använda de "riktiga smilgubbarna" i inläggen.)

Jag tror Liza menar att det är trist när teknikkunskapen blir en måttstock för hur bra man är som "fotograf", att det på nått sätt är prylarna som hamnat i fokus och inte vad man egentligen presterar med sina prylar. Det håller jag med om men jag vet inte hur vanligt det är men att det förekommer är nog sant.
Sen behöver det ju inte råda ett motsatsförhållande eftersom ju teknikkunskaper kompletterar fotograferandet men själv har jag inget stort intresse av att kolla på testbilder och diskutera teknik även om jag tycker det är skoj med prylar och även har en del på min "lista" över saker jag gärna vill införskaffa när jag får råd.
Jag är dock väldigt intresserad av bilden i sig men känner att jag ofta tyvärr saknar språket för att beskriva vad jag vill men det är något jag försöker träna på.
Jag vill inte fördömma något synsätt. Alla får väl intressera sig för vad de vill. Många datorintresserade är ju helt inriktade på kylning, överklockning och benchmarkprogram medan andra kanske sätter fokus på att lära sig photoshop så bra som möjligt.
Ja det var min femöring i ämnet. :)

/D

Internet är "PULL"-baserat. Var och en "drar" till sig informationen.

Det måste rimligen vara fel om man läser något man inte vill. Hoppa över information helt enkelt.

Erik Preihs skrev:
Internet är "PULL"-baserat. Var och en "drar" till sig informationen.

Det måste rimligen vara fel om man läser något man inte vill. Hoppa över information helt enkelt.

Fast rimligtvis måste man läsa det innan man kan hoppa över det.. ;) (I alla fall rubriken) Men visst är det så, men man kan ju ändå ha synpunkter och diskutera vari tyngdpunkten i ett forum som detta ligger. Jag tror ju ingen här vill införa censur men som sagt, diskutera kan man ju.

Erik Preihs skrev:

Det måste rimligen vara fel om man läser något man inte vill....

Jag kan ha missuppfattat men jag tror inte det är någon som skrivit att de inte vill läsa. Däremot har nog någon efterlyst fräscha ämnen (borde vara lika med inte de gamla som upprepas gång på gång) och mera bild har också efterlysts.

Några försvarar tekniken utan att alls påpeka bilden som viktig, medan andra försöker framhärda bildens vikt med tillägg att teknik är en bra kombination med "bilden."

Några uttrycker sig kanske luddigt eller så har andra svårt att snappa upp? Missförstånd i tråden redan från start finns det ju gott om.

En förklaring kan nog vara att teknik är mer lättillgängligt. Vem som helst kan läsa in en massa katalogkunskap att briljera med men det krävs enligt mig desto mer för att kunna diskutera bild men jag tycker också att det är där utmaningen ligger. Jag vill helt enkelt utvecklas till att bli en bättre fotograf och det tror jag kräver övning och åter övning. Sen kan jag ju tycka att det ibland är intressant att diskutera teknik också men kanske inte för sakens skull.

Nej, detta är ju egentligen inget problem. Man kan läsa vad man vill och man får göra vad man vill. Problemet är att detta är den enda fotosidan värd namnet i Sverige och unga som börjar fota tror att foto är det som fotosidan är och representerar. Har man som 19 årig student råd med en utrustning för 80-90000 kr? För det är ju det enda som duger? Eller? Fotosidans forum är EXTREMT inriktat på kameror och prylar. Återigen, det är inget fel. Men dom som inte agerar och är aktiva på andra ställen får en mycket snedvriden syn på fotografering i allmänhet och vad det krävs för att ta bra bilder.

dJb skrev:
En förklaring kan nog vara att teknik är mer lättillgängligt. Vem som helst kan läsa in en massa katalogkunskap att briljera med men det krävs enligt mig desto mer för att kunna diskutera bild men jag tycker också att det är där utmaningen ligger. Jag vill helt enkelt utvecklas till att bli en bättre fotograf och det tror jag kräver övning och åter övning. Sen kan jag ju tycka att det ibland är intressant att diskutera teknik också men kanske inte för sakens skull.
Hmm, du har ju rätt i att det är lätt att läsa på..

Fast egentligen krävs inte mer än att kunna sätta ord på känslor för att snacka bild. Antagligen är det en träningssak, men att beskriva vad som känns, vad man ser borde iaf vara mindre tidskrävande än att "läsa in tekniken";)

(och ens egen känsla kan nog aldrig vara fel heller. Inte ens om andra inte sympatiserar med den.)

lottae skrev:
Hmm, du har ju rätt i att det är lätt att läsa på..

Fast egentligen krävs inte mer än att kunna sätta ord på känslor för att snacka bild. Antagligen är det en träningssak, men att beskriva vad som känns, vad man ser borde iaf vara mindre tidskrävande än att "läsa in tekniken";)

(och ens egen känsla kan nog aldrig vara fel heller. Inte ens om andra inte sympatiserar med den.)

Du har nog rätt där. Man behöver nog inte kunna alla begrepp även om det kanske underlättar när man diskuterar bild. Jag brukar dock ibland dra mig för att ge mig in i diskussioner om bild just för att det känns som att jag uttrycker mig torftigt men det behövs nog träning där med.. :)

Fotosidan är bara en spegling av samhället men naturligtvis mer inriktad mot foto.
Unga människor (eller äldre för den delen) behöver inte besöka Fotosidan för att få en "snedvriden" syn på saker och ting.
Om en 19 årig student VERKLIGEN tror att man måste ha en utrustning för 80-90K så kanske det beror på att sudenten VILL tro det eller kan h*n tro det på fullt allvar...?

Att forumen är extremt inriktade på teknik och prylar kanske säger en hel del om hur det faktiskt ÄR... ? Därmed inte sagt att det inte är ett sjukt samhälle vi lever i.

dJb skrev:
Du har nog rätt där. Man behöver nog inte kunna alla begrepp även om det kanske underlättar när man diskuterar bild.
Jag är inte säker på att det underlättar att vara insatt i begrepp. Iaf tror jag de kommer i andra hand efter känslan.

En intressant grej men kanske lite OT här, eller kanske inte ändå..
Kolla vilket kön många som är aktiva har under senaste bildkommentarer och vilket kön många har i forumdiskussionerna och vilket kön som debatterar för tekniken i denna tråden och vice versa..
Kanske är det generaliserande att antyda?
(fast hjärnorna beror det nog inte på;)

/Lotta (som just laddat ner videodebatten.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar