Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lotta skrev:
Bilddiskussioner och bildkommentarer är två olika saker….

Visst sjutton! Det har du ju helt rätt i. Men i forumdiskussionerna får ju bilden bara vara 400x400 pixlar.
Vad är det man ska diskutera om om bilder? Om jag har ett uppdrag som jag är kanaonsäker på så kör jag det raiset Dessutom kanske jag kör lite variationer för att experimentera. Om experimenten blir intressanta kanske jag kan ta upp det som en bilddiskussion men det har jag aldrig gjort. Jag brukar lägga sådana bilder i kritikpoolen.

Om jag ska ta bilder på saker jag inte plåtat tidigare brukar jag söka på FS och även slå i böcker, kolla almanackor osv. Det kan ge idéer till hur jag själv vill gå till väga. Det är ju likadant här att man tar till sig andras erfarenheter men även trixar lite själ. Det kanske är fult att apa efter andra men man hinner inte begå alla misstag själv för att lära sig. Livet är för kort för det… Om experimentbilderna tillför något nytt så kan jag lägga en sådan bild i kritikpoolen…

Jag har aldrig varit i den situationen att jag haft ett bildskaparproblem som jag känt att jag ville ta upp i en forumdiskussion. Däremot har jag haft en del tekniska problem t ex en blixtkontakt som inte funkade, en skannerhållare som bucklade filmen, frågeställningar om vissa filmer, objektiv etc. Svar på dessa har jag oftast funnit på nätet och ofta på FS.

Egentligen så förstår jag inte problemet. Är det problem och i så fall för vem att forumdiskussionerna oftast handlar om teknikfrågor? Ska en fotosite med självaktning i huvudsak diskutera bildkomposition som företeelse och smussla undan teknikfrågorna till bakdörren?

Sedan vill jag verkligen poängtera att det jag skrev som börjar ”De vet kanske inte vad de ska tycka…” inte alls skrevs som någon förstucken kritik mot någon. Påståendet gäller kanske framför allt mej själv och definitivt vissa FS-personer som jag haft diskussioner med via mail. Det enda förstuckna i mitt inlägg var kanske att jag i någon mån antydde en fråga till Mikael om han möjligen roas av andras misslyckanden. Men jag accepterar Mikaels lättsamma och öppna sätt och Lotta, dina inlägg vill jag inte missa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.