Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde att många fotografer var utåtriktade och intresserade av andra människor. Men de flesta kanske är introverta typer som helst gullar med sin kamera för sig själv, speciellt när det ska tas bilder. "Andra människor" är sådana som skriver nyttiga tips på internet, eller bråkar om att de vill "diskutera foto".
 
Tomasz skrev:
Ja, de är klockrena för den som söker svar på en teknikfråga. Men om man vill göra tvärtom då? Sortera bort rena teknikfrågor för att hitta diskussioner om fotografering?

De fungerar lika bra på alla ord. Problemet med fotografidiskussionerna är förmodligen att de som bedriver dem kanske inte alltid använder sig av gemensamma sökbara begrepp i sina diskussioner eller att de som söker inte känner till begreppen.

Pröva mata in "skärpedjup" exv. Du får 2965 träffar om du väljer "Sök i hela texten". Välj sen att "visa resultatet som svar". Sökordet visas i rött.

Jag tycker att det funkar jättebra även för "mjuka diskussioner". Om man matar in "komposition" så hamnar man i allt om bildkomposition (1244 träffar) och alla samtal kring det!
 
lottae skrev:

--------------------------------

Och sista OT här till David:


Inte jag heller;)
Intressant var det som gick in, men jag erkänner att jag fick anstränga mig med deras språk. Har inte det i böcker och text så kanske borde jag ge mig på debatten i text istället iaf..

Ja det var lite svårt att hänga med, särskilt när Elizabeth vandrade omkring. Jag kollade på deras diabilder på min laptop samtidigt som jag försökte följa med i diskusionen men det var ändå ett och annat som man missade. Jag har dock beställt Pinkers "the blank slate" som jag tänkte ha som tåglitteratur på vägen mot norrland nästa vecka. Du lär få höra om jag rekommenderar den eller ej! ;)

/David
 
dJb skrev:
Jag har dock beställt Pinkers "the blank slate" som jag tänkte ha som tåglitteratur på vägen mot norrland nästa vecka. Du lär få höra om jag rekommenderar den eller ej! ;)
:)

Kunde inte låta bli att slå till på den redan i gårkväll;)
Har läst en del omdömen av båda slagen ang. den boken men de jag hört verkar övverens om är iaf att boken är läsvärd (oavsett egen tro och oftast "rescenserad" av föräldrar det jag hört) Den har tydligen inte gjort de jag hört som läst den förb**nade iaf.

Så någon gång efter nästa helg kanske jag med har läst den:)

Hör jättegärna din syn på den sedan.
Trevlig tågresa!
 
Senast ändrad:
Tomasz skrev:
Jag tror att det är lite läskigt att säga vad man tycker om en bild, och det kan ju vara för att det handlar om en själv.

lottae skrev:
...Och så kanske det inte är så ovanligt att människan är "rädd" för att sånt som handlar om en själv i vissa fall. Det kanske är jobbigt att se, känna och tycka ibland och kanske väljer några att undvika det t o m i bilddiskussioner. Jag vet inte. Spekulerar som vanligt bara..

Föredrar man fota med silver är man rädd för teknikens framsteg. Gillar man inte att diskutera bilder är man rädd för sig själv.
Snart är jag väl rädd för vinäger också eftersom jag tycker det smakar apa. Njae...

Är det månne så att vissa är rädda för teknik eftersom det verkar vara så plågsamt med tekniska diskusioner och kallar det navelskåderi när någon vill gå för djupt in i något ;-)? Tror inte det...

/Richard (som alltså är rädd och plåtar uselt eftersom den underliggande tekniken intresserar mig)
 
Just precis! Alla är skiträdda för allting, det är ett rent under att någon öht vågar avslöja sin existens genom att visa bilder här på FS, eller skriva i forumen;-)

Men jag önskar ändå att fler vågade livet och bidrog till mustiga diskussioner, torra fakta finns det så mycket av här i världen.
 
Problemet är ju som många redan sagt här att takten är så mycket lägre bland bilddiskussionerna. Och det är väl helt rätt att takten är lägre, det ger kanske lite mer utrymme för eftertanke, istället för all techno-dropping. Men resultatet blir istället att trådarna dör då ingen ser dem.

Önskar det fanns två listor med senaste inlägg. En för bild och en för teknik.
Jag vill kunna se både teknikdiskussioner och mer bildorienterade diskussioner, och jag vill se de senaste.

Skulle vi få fler tankar runt bild i forumen då?
 
Personligen har jag svårt att uttrycka mig i ord vad jag känner för en bild. Bilden har som ingenting annat ett eget språk som kan förstås/missförstås. Det är svårt att tala bild och bilder. Lika svårt är det att förklara sina egna bilder med ord. För mig är det magiskt.När jag får kameran i handen är jag i någon slags trans där jag egentligen inte förstår vad som händer. Jag varken komponerar eller exponerar medvetet. Kameran gör mig till en upptäckare, någon som registrerar ögonblick och delar av verkligheten, be mig inte berätta hur, för det blir bara som jag känner. Det går med automatik och tänker gör jag inte förrän efteråt. När jag ser motivet och genomför fotograferingsprocessen tänker jag inte och därför är det för mig svårt att skriva om bild. Ofta blir det i dessa diskussioner klyschor och klischéer, som också tidigare nämnts. Även i bildkommentarer förekommer dessa och jag är nog lika god kålsupare där som alla andra. Bildanalys och bildlära i all ära, men vad som verkligen finns i en bild kan den inte förklara. Tekniken är lättare att sätta ord på.
 
Nils,
är det verkligen så svårt att grovt inringa en bild med ord? Komposition/balans, val av motiv/originalitet, förgrund/bakgrund/djup, färger/gråtoner, uttryck vid porträtt, teknisk kvalitet. Sedan kommer man ju in på svårare saker t ex om ögat vill fara ur bilden, om det finns ett underförstått djup och analogier som kanske visar sig efter en stund men även det här med den allmänna känslan inför bilden. Vill man titta länge på bilden? Känns den läcker? Känns den kränkande? Känslan för en bild är säkert också beroende av om man är västerlänning eller från annan del av världen. Hörde förresten att en fotograf tagit en bild av en räv gående i snö och det var guldkant i vissa bildbyråer i Tyskland men tämligen ointressant i Sverige.
Vissa personer här på FS följer inte alls reglerna för bildbedömning och bildkommentering. Vissa har bedömt hundratals bilder per år och har bara orkat skriva Fantastisk, Bra jobbat, Jättefin, Jättebra, Härlig, Skitbild, Djävla skitbild, Ointressant, Suddig, Bra idé etc. Å andra sidan finns det entusiaster som tar sig tid och verkligen ger en återkoppling som sporrar till nya fotoäventyr!
Om du fotograferar som du beskrivit så har du givetvis ett bra utvecklat bildsinne. Många kollar inte av t ex förgrund/bakgrund/balans och så upptäcker de att det växer upp ett träd ur ett människohuvud. Vissa personer frågar sig om de inte kan utnyttja ytan bättre och testar olika vinklar och positioner och bränner av massor med bilder… Ingen metod är väl bättre än någon annan. Man kör väl oftast sitt raise som man är säker på.
Du skriver att fotografi är konst och det är den nog oftast men det finns ju viss typ av industrifotografering och museifotografering som ofta endast är ett mekaniskt arbete.
 
Haraldus skrev:
Nils,
är det verkligen så svårt att grovt inringa en bild med ord?

Ja, ibland vet man inte ens själv vad man vill säga med en bild. Man bara känner. Men du upplever det kanske på annat sätt? Några gånger har jag fått bildkommentarer i form av poesi. Då har det närmat sig vad jag känner.
 
Jo, så kan jag känna det inför gamla bilder som visar t ex människor i sina genuina miljöer. Ofta har fotografen försökt att förmedla hela deras liv i ett fruset ögonblick. Fast fotografen kanske inte alls tänkt så. Dessa bilder kanske skapas inom en själv och kan vara en idealiserad bild. En oförklarlig känsla kan jag få inför modernt måleri och datorkonst och dessa abstrakta mönster startar antagligen en inre process med hjälp av det man tidigare upplevt i livet. Jag minns att jag såg en bild av en blå himmel här på FS och den bestod enbart av blå skiftningar. Jag kunde inte se mej mätt på den bilden men så tappade jag tyvärr bort den… Men jag tror att jag skulle kunnat beskriva den i någon form av ord. Det är ju bara att följa regelverket. Under betyg 5 så står ju det här med starka känslor… Därmed är väl inte sagt att man ska beskriva vad känslor är.
 
Haraldus skrev:
Nils,
är det verkligen så svårt att grovt inringa en bild med ord?

Harald,
jag håller helt med det du skrev men trådskaparen avser tydligen bildsnack i forumet och här är det nog svårare att generellt prata om bilder än om teknik. Ibland får jag en idé att ta upp en tråd, men så kommer jag på att nästan det här har ju tagits upp tidigare.
Tekniken är ju ny hela tiden så då blir det enklare och det är nog därför det är en klar övervikt av tekniktrådar.
 
Jag har följt den här tråden med intresse för jag kan också tycka att det är väl mycket tekniksnack för att vara en fotosajt.

Ibland blir jag jättetrött och då går jag över till något annat, andra gånger fortsätter jag för det är intressant.

Jag skulle gärna vilja se mer bildresonemang på forumen, men jag kan bara gå till mig själv. När jag går in på en tråd som diskuterar bilder blir jag snart bortkollrad. Varför? Jo, det blir abstrakt och jag kan inte det språk som talas i de trådarna. Jag är för mycket amatör i de sammanhangen, men jag som tekniker kan fatta de där handfasta och konkreta diskussionerna om objektiv etc etc....

Om jag bara kunde hänga med i debatterna/diskussionerna om bilder skulle jag göra det, men jag känner mig som en bambi på hal is....

/Elisabeth
 
Richard, Nils, Allan, Elisabeth och andra: Jag tycker att vi redan i den här tråden diskuterar bild, det finns så många sätt att göra det på och inget sätt är väl fel.
Att börja med en diskussion om själva "pratet" är ju perfekt, jag är inte heller någon anhängare av de akademiska termerna och synsätten.
Men att få tala om vad man tycker/känner inför en bild är allas rätt oavsett hur man uttrycker sig, och det är faktiskt givande för dig som fotograf att försöka uttrycka dig om en bild.

Som jag skrev tidigare så kan kommentaren "fin bild" vara väldigt välment och förtjänar bättre uppskattning än den oftast får. Om bildsnack och bildkommentarer måste följa en viss terminologi och hålla en hög klass så kommer vi aldrig att få igång något sådant här på FS, och de som förespråkar "kvalitet" i bildsnack och kommentarer förtjänar att bli överkörda av tekniknissarna.
 
Tror verkligen att Roger garvar gott

Det här var nog den roligaste tråden på väldigt länge...tycker att Rogers analys av foruminläggen är helt underbar! *asgarv* "Hur stänger jag av datorn?"

Det bästa är sedan beviset på total avsaknad av självdistans (hos vissa av forumgästerna)...det här är ju kul, man måste ju för fasen ha förmågan att garva åt sig själv! Jag är den förste att erkänna att jag kan snöa in på teknikflummet. Tycker att det är bra att få en blöt disktrasa i ansiktet ibland. Man behöver vakna upp och fundera på vad man gör bakom sökaren i stället för att leta plugins till PS.

Tack Roger för dagens disktrasa, den satt som en smäck runt skallbenet. Nu ska jag försöka ta mig i kragen i helgen och ägna lite tid till självransakan...och fundera på vad mitt fotograferande egentligen utvecklas av!

//Micke ;-)
 
Mikael,
roligt att du blivit road av tråden men att du blir road av att vissa, enligt din uppfattning, har total avsaknad av självdistans gör mej beklämd. Tror du inte att det kan vara så att vissa människor inte har riktig kontakt med sig själva och sitt inre. De vet kanske inte vad de ska tycka, tänka och känna. Om jag ser en bild, vad tycker, tänker och känner då JUST JAG??? Vågar jag känna efter eller ska jag trycka på mej en mask… Ska jag tänka: ”Vad är comme-il-faut att tycka idag? Vad ska jag tycka för att bli populär och uppskattad?”
Att bryta mot regler kan ju knappast vara ett mål i sig eller ska jag lära mej att det är tufft och framkallar häftiga känslor eller ska jag känna efter vad jag själv tycker – egentligen? De flesta experiment brukar ju gå åt helvete, det är min erfarenhet… och har du ett uppdrag så kör du givetvis med säkra kort…

Men jag håller med om att det är enklare att diskutera teknik och materiella ting än känslor inför en bild. Men jag tycker att de diskussionerna naturligt hör hemma under bildkritiken. Men vissa personer hasplar ju ur sig nästan vad som helst då de kommenterar en bild och andra sätter ettor utan att kommentera alls.

Jag har ibland frågat varför en person satt ett visst betyg och då visar det sig oftast att de inte orkat läsa igenom bildbedömningsreglerna. Jag tycker att det är ett stöd att sortera tankarna att ha en print av bedömningsreglerna bredvid sig vid all bildbedömning.

Förresten så är det inte alltid så lätt att diskutera teknik heller. Det spelar nog ingen roll hur många gånger jag påpekar hur lätt det är att framkalla negativ färgfilm i process C-41 vid ungefär 38 grader. Det kommer alltid någon djävel som påpekar att det är lika viktigt att hålla sig inom plus minus en tiondel även vid C-41. Har t.o.m. fått mail som fullständigt idiotförklarat mej angående just detta!
 
Haraldus skrev:
Mikael,
roligt att du blivit road av tråden men att du blir road av att vissa, enligt din uppfattning, har total avsaknad av självdistans gör mej beklämd. Tror du inte att det kan vara så att vissa människor inte har riktig kontakt med sig själva och sitt inre. De vet kanske inte vad de ska tycka, tänka och känna. Om jag ser en bild, vad tycker, tänker och känner då JUST JAG??? Vågar jag känna efter eller ska jag trycka på mej en mask… Ska jag tänka: ”Vad är comme-il-faut att tycka idag? Vad ska jag tycka för att bli populär och uppskattad?”

Harald, för fasen...med självdistans menar jag att någonstans, någon gång så måste man kunna sätta sig tillbaka och skratta åt sig själv! Jag välkomnar allt gott som forumen sprider samt den information som man faktiskt kan dra nytta av, men ibland får jag känslan av att diskussionerna och tekniken blir viktigare än bilden...detta finner jag ytterst roandet på ett synnerligen distansierat och kravlöst sätt. Men vissa klarar kanske inte av se det på det sättet...fine, det är lugnt. Börjar man dock ta sig själv på så stort allvar att man inte kan ta lite självironi så är ju DETTA verkligen beklämmande!

"De vet kanske inte vad de ska tycka, tänka och känna." Men ärligt, ska då någon annan tala om vad denne då ska tycka, tänka eller känna? Och framförallt är då Fotosidan det bästa sättet att få reda på det, du skriver själv om omotiverade ettor och konstiga bildkommentarer...vet verkligen folk bäst i dessa forum. Nä, någon måtta får det vara...håller för övrigt med dig om att bild-diskussionen skall föras genom bildkommentarerna! Inte på något annat ställe!

Men man får faktiskt vara beredd på att ta det som skrivs i dessa forum med en god nypa salt och en stor portion tålamod...och framförallt så måste man ha förmågan att ha lite roligt åt sig själv ibland!

//Micke...som även han gång till annan snöar in i teknikdiskussioner utan egentlig mening...
 
Senast ändrad:
Mikael Ångström skrev:

"De vet kanske inte vad de ska tycka, tänka och känna." Men ärligt, ska då någon annan tala om vad denne då ska tycka, tänka eller känna? Och framförallt är då Fotosidan det bästa sättet att få reda på det, du skriver själv om omotiverade ettor och konstiga bildkommentarer...vet verkligen folk bäst i dessa forum. Nä, någon måtta får det vara...håller för övrigt med dig om att bild-diskussionen skall föras genom bildkommentarerna! Inte på något annat ställe!
Först så har väl ingen skrivit "De vet kanske inte vad de ska tycka, tänka och känna."? (även Harald fortsatte en text som visar att det inte handlade om bara De väl?
Däremot har bl a jag skrivit ett inlägg där jag spekulerade i om "människan" kanske ofta drar sig för att "se sig själv" som svar på att bild kanske ofta handlar om en själv typ..

Bilddiskussioner och bildkommentarer är två olika saker. Fotosidans admin undanber ju diskussioner under bilderna i sin info med hänvisning till att det är bildkritik de laddas upp för så "något annat ställe" vore väl topp för diskussioner utöver bildkritik?
 
Lotta:

...om du läser på lite noggrannare så ser du att det inte är ett felaktigt citat... för övrigt, Keep it up! ;-)

(Kände du dig utpekad på något sätt ang det där med att "se sig själv" och så vidare...?)
 
Re: Lotta:

Mikael Ångström skrev:
...om du läser på lite noggrannare så ser du att det inte är ett felaktigt citat...
Ok, orden är de i en mening. Tolkade jag innebörden av resten fel? Erkänner att jag snabbläste men tror ändå inte meningen egentligen var menad som att alla andra inte kan känna och se typ. Fast det är nog bäst att Harald svarar på förstås..

Nej, jag känner mig inte utpekad men jag tror på att det där med att "känna sig själv, se sig själv" kanske kan vara lite skrämmande ibland. Om nu bild handlar om en själv så kanske det har betydelse också men som sagt, jag vet inte utan bara spånar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.