Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
Jag är inte säker på att det underlättar att vara insatt i begrepp. Iaf tror jag de kommer i andra hand efter känslan.

En intressant grej men kanske lite OT här, eller kanske inte ändå..
Kolla vilket kön många som är aktiva har under senaste bildkommentarer och vilket kön många har i forumdiskussionerna och vilket kön som debatterar för tekniken i denna tråden och vice versa..
Kanske är det generaliserande att antyda?
(fast hjärnorna beror det nog inte på;)

/Lotta (som just laddat ner videodebatten.)

Säg inte att det inte beror på hjärnorna... ;)

Jag håller med dig. Tänkte ta upp den infallsvinkeln, men kände att jag varit involverad i kön/genusfrågor tillräckligt. :)

Det jag var ute efter var kanske att det ändå är lättare att replikera utifrån en pryltest eller katalog man just läst för där står det ju ändå "svart på vitt" medan det kräver lite mer av en själv för att kritiskt kommentera bilder för där har man ju inget att falla tillbaka på och riskerar att bli sågad som "bildmässig" idiot om man tycker något annorlunda. Fast iofs är det ju egentligen ingen som kan slå en på fingrarna för att man känner på ett visst sätt inför en viss bild!
 
JOOO skrev:
Fotosidan är bara en spegling av samhället men naturligtvis mer inriktad mot foto.
Unga människor (eller äldre för den delen) behöver inte besöka Fotosidan för att få en "snedvriden" syn på saker och ting.
Om en 19 årig student VERKLIGEN tror att man måste ha en utrustning för 80-90K så kanske det beror på att sudenten VILL tro det eller kan h*n tro det på fullt allvar...?

Att forumen är extremt inriktade på teknik och prylar kanske säger en hel del om hur det faktiskt ÄR... ? Därmed inte sagt att det inte är ett sjukt samhälle vi lever i.

Joo.. fast jag såg ett skräckexempel för en tid sedan när en ung fotograf frågade om mellanformat och blev åthutad av en erfaren fotogfraf att mellanformat var helt ute och att man istället skulle satsa på ett digitalt alternativ dvs eos 1ds eller motsvarande.

Där tyckte jag att verklighetsanknytningen saknades.
 
Jonas, jag citerar dig lite.... "Att forumen är extremt inriktade på teknik och prylar kanske säger en hel del om hur det faktiskt ÄR... ? "

Och på det är svaret ett "halvcitat".... VILL du tro det eller tror du det på fullt allvar...?

;)
 
lottae skrev:
Jag är inte säker på att det underlättar att vara insatt i begrepp. Iaf tror jag de kommer i andra hand efter känslan.

En intressant grej men kanske lite OT här, eller kanske inte ändå..
Kolla vilket kön många som är aktiva har under senaste bildkommentarer och vilket kön många har i forumdiskussionerna och vilket kön som debatterar för tekniken i denna tråden och vice versa..
Kanske är det generaliserande att antyda?
(fast hjärnorna beror det nog inte på;)

/Lotta (som just laddat ner videodebatten.)

OT! OT!
Jag håller inte med Pinker ang hans slutsatser, däremot tycker jag diskussionen om faktiska könsskillnader var intressant. I vilken grad dessa sen har betydelse låter jag vara osagt. :)
 
dJb skrev:
Joo.. fast jag såg ett skräckexempel för en tid sedan när en ung fotograf frågade om mellanformat och blev åthutad av en erfaren fotogfraf att mellanformat var helt ute och att man istället skulle satsa på ett digitalt alternativ dvs eos 1ds eller motsvarande.

Där tyckte jag att verklighetsanknytningen saknades.
Jo men sådant förekommer ju överallt i samhället... Folk som häver ur sig en massa nonsens och folk som ä mottagliga för en massa nonsens. Det är knappast något specifikt "foto-problem" eller problem för Fotosidan.
 
Hans-C skrev:
Jonas, jag citerar dig lite.... "Att forumen är extremt inriktade på teknik och prylar kanske säger en hel del om hur det faktiskt ÄR... ? "

Och på det är svaret ett "halvcitat".... VILL du tro det eller tror du det på fullt allvar...?

;)
Det var en frågeställning.
Men för att inte framstå som en torrboll; jag kan se det humoristiska i ditt inlägg. ;)
 
JOOO skrev:
Jo men sådant förekommer ju överallt i samhället... Folk som häver ur sig en massa nonsens och folk som ä mottagliga för en massa nonsens. Det är knappast något specifikt "foto-problem" eller problem för Fotosidan.

Nä visst. Och som jag skrev tidigare så är det väl inget problem egenligen. Bara att man ibland känner att diskussionen får slagsida.. Ja, kanske ett litet problem då... :)
 
Sorry om någon tror att jag dissar tekniksnacket här.
Det gör jag absolut inte. Har själv lärt mig massor i teknikväg här.
Det jag avsåg (om det nu inte bara var en impuls av grinighet :) är precis det ni säger, att det vore kul med lite av både och.
Det ligger väl ingen motsättning i att snacka både medel och mål. Kanske snarare en förutsättning, som flera säger här.

Kanske naivt, men jag tror att fler typer av de enkla och mer lekfulla bildtrådarna kan flytta fram positionerna lite för bildtänket.

Se t ex den groteska "gissa motivet"-tråden.(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=35503)
Eller en tråd som "Enkelhet" (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=30027).
Mer sånt.

Eller trådar som ifrågasätter diverse normer och hur bilder "ska vara", eller "ska komponeras".
Trådar som helt enkelt knuffar på bildtänket i någon riktning.
Trådarna behöver ju inte komma fram till konkreta regler eller metoder. Det "tänk" som trådarna framkallar och de frågor som väcks är väl meningsfulla i sig?
 
müsli skrev:
Sorry om någon tror att jag dissar tekniksnacket här.
Det gör jag absolut inte. Har själv lärt mig massor i teknikväg här.
Det jag avsåg (om det nu inte bara var en impuls av grinighet :) är precis det ni säger, att det vore kul med lite av både och.
Det ligger väl ingen motsättning i att snacka både medel och mål. Kanske snarare en förutsättning, som flera säger här.

Kanske naivt, men jag tror att fler typer av de enkla och mer lekfulla bildtrådarna kan flytta fram positionerna lite för bildtänket.

Se t ex den groteska "gissa motivet"-tråden.(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=35503)
Eller en tråd som "Enkelhet" (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=30027).
Mer sånt.

Eller trådar som ifrågasätter diverse normer och hur bilder "ska vara", eller "ska komponeras".
Trådar som helt enkelt knuffar på bildtänket i någon riktning.
Trådarna behöver ju inte komma fram till konkreta regler eller metoder. Det "tänk" som trådarna framkallar och de frågor som väcks är väl meningsfulla i sig?

Jag håller nog helt och fullt med dig! Jag brukar själv försöka bidra i "no word" trådar som tex "enkelhet" för att jag känner att det för mig framåt! Mer sånt! :)
 
Jag tror att många är intresserade av bilddiskussioner som inte är teknikbaserade, men att de allra flesta kollar på "senaste inlagda inlägg" och eftersom det startas rätt många trådar per dag, alla möjliga, så försvinner trådarna många ggr. Visst, man kan gå in på "bildlära" eller "övrigt om foto", men jag tror de flesta kollar på "senast inlagda inlägg"
 
Jag har svårt för bilddiskusioner som inte är rent tekniska. Jag tycker man nästan alltid bara hör klyschor i sådana diskusioner och försöker jag själv ta till orda så känns det bara fånigt överpretantiöst värre. Ofta blir det mest lovord till bilden och på sin höjd något väldans harmlöst när talaren skall försöka vara kritisk. Så när någon säger något om mina bilder förutom det rent tekniska har jag väldans svårt att ta det. Jag vet helt enkelt inte hur jag skall bete mig.

Därför är jag oftast tämligen ointresserad av bilddiskusioner och när man skall träffas med klubbar och intressegrupper för att diskutera bilden.

Att dela med sig och ta för sig av rent praktiskt/tekniska erfarenheter är därför enklare/angenämare/roligare för mig.

Är det någon som känner igen sig i det jag upplever?
 
Javisst känner jag igen mig i att det är enklare att diskutera teknik. Det är ju exaktare med teknik. Man får svar. Mindre flum.

När det handlar om bild tror jag det istället handlar om en själv. Det är ju jag som tar in bilden och påverkas på något vis. Det finns egentligen inga rätt eller fel.

För att få ut något när man gör egna bilder eller tittar på andras bilder, och diskuterar runt bilder, tror jag det egentligen krävs att man monitorerar sig själv.
Att man studerar sina egna reaktioner helt enkelt. Det är i alla fall vad jag försöker, men det är lite knepigt då jag ofta blandar ihop "normerna" med vad jag faktiskt själv upplever.
 
müsli skrev:

När det handlar om bild tror jag det istället handlar om en själv. Det är ju jag som tar in bilden och påverkas på något vis......
Jag tror du har väldigt rätt i hela inlägget fast jag klippte av det.

Och så kanske det inte är så ovanligt att människan är "rädd" för att sånt som handlar om en själv i vissa fall. Det kanske är jobbigt att se, känna och tycka ibland och kanske väljer några att undvika det t o m i bilddiskussioner. Jag vet inte. Spekulerar som vanligt bara..




--------------------------------

Och sista OT här till David:

Jag håller inte med Pinker ang hans slutsatser.......
Inte jag heller;)
Intressant var det som gick in, men jag erkänner att jag fick anstränga mig med deras språk. Har inte det i böcker och text så kanske borde jag ge mig på debatten i text istället iaf..
 
Senast ändrad:
Jag tror att det är lite läskigt att säga vad man tycker om en bild, och det kan ju vara för att det handlar om en själv. Som tidigare sagts så kan man i teknikdiskussioner luta sig på saker man läst och förstått. Men att uttala sig om känslor och annat ludd kan vara svårt, så man avstår.

Kan det vara så att de som kommenterar en bild med "Fin bild" har svårigheter med att uttrycka vad de tycker/känner, men ändå vill ge sin uppskattning? Då är det ju synd att många klankar ner på sådana kommentarer -kanske det är samma människor som klankar ner på tekniknördarnas diskussioner...

Bilder kan man diskutera på många sätt, jag gjorde ett försök tidigare idag: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=40325 men det var ingen som nappade. Kanske det behövs några bra bildskribenter på FS för att få igång bildpratet lite.

Det här inlägget blev lite rörigt, men det var så många tankar som kom samtidigt. Jag får samla mig lite och återkomma.
 
Prylar visavi bilder.

Jag läser ofta både teknik- och bildtrådar och många gånger när jag sett någon med stora tekniska kunskaper och dyra häftiga prylar går jag in och kollar hans bilder (för alltid är det en HAN). Tror förstås att man skall få se toppenbilder. Men oftast blir jag besviken...

Jag är ingen psykolog men har fantiserat om att kanske är det så att endera har man fallenhet för teknik eller estetik. Ungefär som att vissa gillar matte medans andra är språkbegåvade.

Jag tycker inte det här är något problem i forumet men håller med att rubriken är mycket viktig, då är det ju bara att gallra!
 
Re: Prylar visavi bilder.

Allan uti Hälsingland skrev:

Jag är ingen psykolog men har fantiserat om att kanske är det så att endera har man fallenhet för teknik eller estetik. Ungefär som att vissa gillar matte medans andra är språkbegåvade.
Kvinnor klarar väl ofta flera saker på samma gång? Vi borde ju isf kunna vara båda. Både tekniska och estetiska och dessutom fixa kombinationen också då;)



PS: Smileyn överst..
 
Jag tycker det ligger på medlemmarnas eget ansvar att skriva och läsa om det som intresserar dem. Trådar som inte "överlever" är väl ett bevis på att det inte finns tillräkligt stort intresse där. Det är ju vi själva som fyller den här sidan med information. Jag tycker fotosidan fungerar utmärkt.

I mitt bildskapande vill jag experimentera och utforska på egen hand för det mesta. Men om mina verktyg t.ex. kameran eller Photoshop inte fungerar som jag tänkt mig, blir jag frustrerad och vill ha snabba svar. Då tycker jag att tekniktrådarna kommer väl till pass. Kanske finns det fler som tänker som jag?
 
Re: Re: Prylar visavi bilder.

lottae skrev:
Kvinnor klarar väl ofta flera saker på samma gång? Vi borde ju isf kunna vara båda. Både tekniska och estetiska och dessutom fixa kombinationen också då;)



PS: Smileyn överst..

Dessa fantastiska kvinnor! Tror jag måste hålla med dig...
 
cosmo skrev:
Jag tycker det ligger på medlemmarnas eget ansvar att skriva och läsa om det som intresserar dem. Trådar som inte "överlever" är väl ett bevis på att det inte finns tillräkligt stort intresse där. Det är ju vi själva som fyller den här sidan med information. Jag tycker fotosidan fungerar utmärkt.

I mitt bildskapande vill jag experimentera och utforska på egen hand för det mesta. Men om mina verktyg t.ex. kameran eller Photoshop inte fungerar som jag tänkt mig, blir jag frustrerad och vill ha snabba svar. Då tycker jag att tekniktrådarna kommer väl till pass. Kanske finns det fler som tänker som jag?

Jag stöder helt ditt förhållningssätt. Vi är på Internet! Internet är en stor sophög där man aldrig kan lita på något annat än sitt eget sunda förnuft och en aktiv källkritik. Fotosidan är en fantastisk källa där det är mycket mycket tätare mellan guldkornen än på de flesta andra ställen på nätet. Jag tycker sökverktygen är klockrena! Det är ju bara att använda dessa så slipper man vada i det skräp som finns även här. Jag tror att man bara blir trött och nedstämd om man ska reta upp sig på andra människors preferenser.

Bör man inte bara se teknik-recensioner och -forum som den fantastiska hjälp det är slippa lägga ut fantasisummor på "märkesprylar" typ Canon "L-glas" om det finns i princip lika bra grejor optiskt till en bråkdel av priset. I såna fall är ju teknikinläggen en bra hjälp för "den fattige studenten" som vill köpa så bra grejor han/hon kan få för sina få slantar. Ingen ska väl behöva få fan för det?

Jag tycker de flesta inlägg jag sett verkligen ger uttryck för att man försöker hjälpa folk som har frågor de söker svar på. Kanske skulle man helt ta bort "de senaste länkarna" på hemsidan helt och istället bara ha ingångar till FS olika huvuddelar. Där kan man ha ett filter som visar de senaste inläggen i anslutning till de vanliga sökverktygen.

Annars tycker jag verkligen att FS är fantastiskt bra och lärorik och den har besparat mig besväret med flera onödiga felköp i sig och inte minst genom tips på länkar till andra bra källor på nätet. Stort tack för allt det ideella jobb som alla bidragit med och som jag haft stor glädje av!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...Jag tycker sökverktygen är klockrena! Det är ju bara att använda dessa så slipper man vada i det skräp som finns även här...
Ja, de är klockrena för den som söker svar på en teknikfråga. Men om man vill göra tvärtom då? Sortera bort rena teknikfrågor för att hitta diskussioner om fotografering?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.