afe
Aktiv medlem
Sedan är det ju så att Canon kameror är himla bra. Så det är ju inte så väldans konstigt att de används under ett EM.
Ja, de duger fint att fotografera ett fotbolls-EM i bra ljus med. Om ljuset är sämre krävs bättre sensorer, och det var kanske därför någon i tråden bara sett Nikon vid simtävlingar
Nä, just nu är nog Canon och Nikon ganska likvärdiga för sportfotografering. Objektivutbudet är ungefär detsamma och båda fungerar utmärkt i dåligt ljus och har hög hastighet på både autofokus och serietagning.
Traditionellt har Canon varit större än Nikon på sportfoto. OS 1984 är det första tillfället jag kommer ihåg att jag märkt det, då dominansen av vita telen var i det närmaste total. Jag läste då att någon fotograf som var där menade att 300 mm var vidvinkel p.g.a. de långa fotograferingsavstånden, och Canon hade ett större utbud av långa telen.
Nikon kom ifatt med utbudet av långa telen, men när yrkesfotograferna så småningom anammade autofokus var Canon det första valet då de inte behövde dras med den långsamma skruvdrivningen av fokuseringen som Nikon hade. Canon var också först med stabiliserade objektiv.
Canon låg länge före Nikon när digitalkamerorna kom på allvar (även om Nikon var först med själva kamerahusen). De var snabbare och bättre i dåligt ljus, och hade större sensorer. Först med Nikon D3 2007 började Nikon ta större marknad, men som Martin skrev är det olika i olika länder vem som är störst.
Att sponsorerna skulle kunna påverka vilka prylar som används är som sagt blaj!