Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa stativskruv?

Produkter
(logga in för att koppla)
1/4" UNC bult

Positiv överraskning. Hittade 1/4" UNC bult med olika längd (6 kant- och spår-skalle) på Justus Järn i Göteborg. Killen i affären har lite koll på fotoprylar dessutom.

Uppsala Maskin&Verktyg hade sådana skruvar när jag behövde. För den som bor i närheten av Uppsala kan det vara värt att kolla med dem.

Som det redan påpekats i den här tråden ska det vara Whitworthgänga, inte UNC. Att dra i en felgängad skruv i ett kamerahus låter som en dålig (och eventuellt dyr) idé.

I de fall då kraven på hållfasthet är måttliga så kan man byta mellan UNC och W, det som skiljer är gängans toppvinkel som är 55 grader på W och 60 grader på UNC. Det finns dock ett viktigt undantag och det är ½" där UNC har flera gängor per tum än W och då blir det tvärstopp efter något varv.

Som det redan påpekats i den här tråden ska det vara Whitworthgänga, inte UNC. Att dra i en felgängad skruv i ett kamerahus låter som en dålig (och eventuellt dyr) idé.
Jag tror inte att risken att man skadar något är så stor. Man brukar inte dra åt stativskruvar med så värst kraftigt moment, och eftersom den enda skillnaden mellan UNC och Whitworth för både 1/4" och 3/8" är profilvinkeln, medan stigningen alltså är densamma för både Whitworth och UNC i dessa dimensioner, så är det tämligen liten (i stort sett obefintlig) risk att man drar fast skruven så att den blir besvärlig att lossa.

Enligt WIkipedia säger dessutom ISO-standarden ISO 1222:2010 att stativskruvar numera ska vara UNC.
(ISO-standarden kostar lite för mycket pengar för att jag ska vilja köpa den bara för att verifiera att Wikipedia-författaren har läst rätt).

Järnhandeln i Tibro har en hel del gamla skruvar och annat pillejox i rätt dimension. Jag var där för några år sedan och köpte på mig en hel del för mina hembyggen. Kontakta dem (googla) eller om det bara är någon enstaka skruv så kanske jag kan hjälpa dig. Kontakta mig isf via FS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar