Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hittar man modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotat en modell från modellbilder.com och tycker den sitan är riktigt bra. Jag har även kontaktat andra modeller på den sidan. Men jag känner ändå att det inte är lätt att få tag på modeller.

Så nu är frågan, var hittar ni modeller?

Finns det andra sidor som modellbilder.com eller har ni bara vackra kompisar som vill bli fotograferade?

/ Marcus
 
Enklast och snabbast är att gå fram och fråga någon man tycker är snygg om man får ta kort.

Ett mycket krångligare och mer tidsödande sätt är att söka modeller på internet. Jag har prövat en gång på www.modellbilder.se
 
Prova igen Per - det finns en del bra modeller där faktiskt, även om jag själv tycker att det är lättare att hitta bra modeller på onemodelplace eller inom nocturnalmodels - men det e ju en fråga om vilken typ av modell man är ute efter.

Tycker helt klart du ska lyssna lite med nocturnalmodels Per - tror att dina fotokunskaper skulle uppskattas där :)
-De flesta som fotar dem kör med digitalt nämligen.
 
Japp det finns en del svenska modeller på de sidorna oxo - bara att söka :)
De flesta har bra vana av att stå som modell och jag har bara bra erfarenheter från de jag fotat från de sidorna.
 
Det som är lite synd med sådana här sidor att dem verkar dra till sig kvinnor och män som är piercade och tycker om gothiskt och sånt. Inget fel i det, men dem passar inte för mina bildidéer.

Man får kanske ta och annonsera i den lokala tidningen...

/ Marcus
 
Du kan ju alltid kolla med estetgymnasier eller om det finns någon frisörutbildning i närheten, Teaterskola etc.
Folk som går sådana utbildningar brukar ju inte ha något mot att visa upp sig, plus att TFP borde passa dem väldigt bra.
 
Modeller

Varför inte söka på Modellagentur på Google.se eller nån annan sån klassiker? Vilken typ av bilder du önskar göra avgör ju också vart du ska söka dig. Sök på svenska modeller på One Model Place, så finner du många det lovar jag! Det finns även ett fåtal modeller på Nordic Face (www.nordicface.com). Annars kan du alltid gå in på min sida och se om det är något som passar dig? www.yohanna.2u.se

Mvh // Yohanna.
 
Ett enkelt sätt är, som någon sa ovan, att bara fråga någon på stan eller liknande. Har själv gjort det ett par gånger och det har fallit väl ut båda gångerna.

Visst kan det kännas lite pinsamt men eftersom du har rent mjöl i påsen och kan bevisa det så är det inget farligt. Det värsta som kan hända är ju att du får nej.....

//Axel
 
Holtin skrev:
Ett enkelt sätt är, som någon sa ovan, att bara fråga någon på stan eller liknande. Har själv gjort det ett par gånger och det har fallit väl ut båda gångerna.

Visst kan det kännas lite pinsamt men eftersom du har rent mjöl i påsen och kan bevisa det så är det inget farligt. Det värsta som kan hända är ju att du får nej.....

//Axel

Nackdelen med att fotografera folk på stan är att i alla för mig är det svårt att bara få till ett riktigt bra porträtt när man ser tex en söt tjej. Bakgrunden och ljuset är väldigt viktigt och det är kanske inte så lätt att få till allt på en gång. Jag är nämligen inte ute efter att bara få trycka på avtryckaren utan vill skapa "ordentliga" bilder.

Men man ska kanske leta upp bakgrunden först och sen stå där och vänta på rätt "modell".

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Nackdelen med att fotografera folk på stan är att i alla för mig är det svårt att bara få till ett riktigt bra porträtt när man ser tex en söt tjej. Bakgrunden och ljuset är väldigt viktigt och det är kanske inte så lätt att få till allt på en gång. Jag är nämligen inte ute efter att bara få trycka på avtryckaren utan vill skapa "ordentliga" bilder.

Men man ska kanske leta upp bakgrunden först och sen stå där och vänta på rätt "modell".

/ Marcus

Jag tror det det man menar är att man kan frága nán pá stan för fotosession i studio eller var man nu vill ha det.
Det knepiga är ju själva frágan. Láter ju lite sjukt... "Hej jag är fotograf, Vill du fólja med mig till min studio och pláta lite?"

Làter lite sjukt ändá :)
 
djdali skrev:
Jag tror det det man menar är att man kan frága nán pá stan för fotosession i studio eller var man nu vill ha det.
Det knepiga är ju själva frágan. Láter ju lite sjukt... "Hej jag är fotograf, Vill du fólja med mig till min studio och pláta lite?"

Làter lite sjukt ändá :)

Jag håller nog med dig om att det låter inte bra. Jag tror nog inte man skulle få med sig många modeller på det sättet. Då är det nog bättre om man först tar några kort på stan på dem och ger dem ett visitkort som via det kan få reda på din email och sen kan du maila bilderna till dem och först då kan man fråga om de vill bli fotade i studio eller utomhus under kontrollerade förhållanden.

/ Marcus
 
djdali skrev:
Jag tror det det man menar är att man kan frága nán pá stan för fotosession i studio eller var man nu vill ha det.
Det knepiga är ju själva frágan. Láter ju lite sjukt... "Hej jag är fotograf, Vill du fólja med mig till min studio och pláta lite?"

Làter lite sjukt ändá :)

En hemsida löser nog det problemet.
Ge dem ett enkelt visitkort med adressen bara så de kan kolla hemma i lugn och ro.

Inte för jag provat själv då jag hittils varigt för lat för att göra en hemsida.

Ska göra det snart dock.
 
PeterLj2 skrev:
En hemsida löser nog det problemet.
Ge dem ett enkelt visitkort med adressen bara så de kan kolla hemma i lugn och ro.

Inte för jag provat själv då jag hittils varigt för lat för att göra en hemsida.

Ska göra det snart dock.

Det är så jag jobbar. Fram tills nyss så har jag hänvisat till mina kritikalbum här på fotosidan men nu när jag har en portfolio så hänvisar jag till den och säger åt dom att maila om dom är intreserade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.