Annons

Var hittar jag ramar till mina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej jag söker ramar främst för 75x50 cm (kan tänka mig beskära till 70cm, HELST vill jag inte göra det)
samt för storleken 30x20 cm.

Vart kan man leta efter sådant? Kan tänka mig beställa på nätet. Vilka affärer bör man besöka?

Tack på förhand!
 
Gallerix har några bra typer som i mina ögon är värda sina pengar.

Mvh Niclas, som själv sökt länge efter webbsäljare av bra/fina ramar,,,
 
Clas Ohlson, Ikea, Ö&B, ÅH, Gallerix, m fl. Åhlens och ÖB brukar ha passpartout för 40x30 ram med hål för 30x20 för 25-35 kr i olika färger. Glas i ramen funkar bättre än plast. Förstoringar görs bäst på matt papper.
 
I så stora format (för 75x50 är väl en ram på c:a 100x70 lagom), kostar ju en färdig ram rätt mycket. Jag tror det kan det vara lönt att höra med en riktig ram-makare; jag har för mig att det inte blir så mycket dyrare mot att köpa en färdig ram och montera själv, och resultatet blir garanterat bra, du kan få en passepartout i precis rätt färg, kvalitet och storlek, etc.

Nu vet jag ju inte hur rutinerad du är på att montera bilder, men man ska aldrig underskatta hur svårt det är att montera helt rakt, skära passepartout, etc.

Om man lagt en massa tid och pengar på att göra "den perfekta kopian" i 75x50, så tycker jag det är synd att snåla på montering.

MvH Sven, som har både hemmagjorda och proffessionellt monterade tavlor på sina väggar och tvingas erkänna att proffsen är bättre...
 
Varför inte kolla Gekås i Ullared? Där har dom en hel del ramar. Priser å kvallité å utbud varierar visserligen men lite då å då kan du göra prisvärda fynd där.
 
Bluedude skrev:
Varför inte kolla Gekås i Ullared? Där har dom en hel del ramar. Priser å kvallité å utbud varierar visserligen men lite då å då kan du göra prisvärda fynd där.

Det är bara 250 mil till Ullared. Runt hörnet!

Snackade med de på gallerix idag och de skulle hjälpa mig med ramen. Ska tillbaka dit på tisdag tror jag!

Tack för er hjälp!

(Jag har precis avslutat tre stycken med ett "!"!)
 
Sorry Thomas, tänkte inte på att du bor lite längre bort än vad jag gör. För mig tar det ca an timma att köra till Ullared så det e ju lite skillnad...
 
Det gör inget, var bara kul att läsa.

Var nämligen där i somras och vet att man kan göra riktiga klipp där. En hel skiddress för 300 spänn och en fliströja för 50 spänn. Varför finns inget sådant här uppe? :( Inte ens ett sketet ikea.
 
ThomasT skrev:
Hej jag söker ramar främst för 75x50 cm (kan tänka mig beskära till 70cm, HELST vill jag inte göra det)
samt för storleken 30x20 cm.

Vart kan man leta efter sådant? Kan tänka mig beställa på nätet. Vilka affärer bör man besöka?

Tack på förhand!

Jag har köpt på COOP Forum för 50x70 för en ganska billig penning. Tycker rent generellt att COOP Forum har rätt mycket och flera prisklasser att välja mellan när det gäller ramar.
 
Prova även någon Expertbutik. Dom kan om dom inte har i lager specialbeställa i stort sett alla typer av ramar och storlekar..du kan även beställa specialstorlekar om du vill men då kan det tillkomma lite avgifter för maskinställningar o dyl..men många expertbutiker har avtal med många olika ramtillverkare så ett besök kan det vara värt i alla fall.. om det finns i luleå vill säga men det tror jag :)

Mvh Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.