Annons

Var finns cdr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Datorn börjar bli full med bilder och det är dags att bränna cd-skivor. Jag har rotat i gamla trådar och fått lära mig att Kodak Gold, MAM-E och Mitsui Gold disk ska vara hyfsat bra arkivbeständiga men var kan jag få tag i dem? Någon som känner till en affär någonstans? Finns det andra CD-skivor som också kan vara bra? Jag kan inte bränna DVD, så det måste bli CD.
 
Bra att du tog upp det. Jag har också klurat på vad som egentligen är kvalitetsskivor idag.
 
Att det bara är kodak och matsui som är bra är helt fel... jag har faktiskt inte sett någon som säljer kodak gold på RIKTIGT länge. Jag kör Verbatim datalife super azo crystal+, lite hypat namn kanske, men riktigt bra. Köps billigast på
www.discatonce.se
som även har billiga dvd+-r, samt även andra bra märken på cdr. Dessa var dock billiga, köper man största pack, får man dem på spindel för ca 5 kr st har jag för mig.

Dessa skivor rekommenderas.

/Erik
 
Kodak slutade tillverka guldskivor för ett par år sedan.

Jag kan rekommendera skivor från Benq - dessa ska ha 100 års arkivbeständighet. Hyfsat billiga är de också. Du hittar dem bland annat hos NetOnNet.
 
En annan idé kan ju vara att köpa nya hårddiskar. Om man kör med dubbla hårddiskar och lagrar bilderna på dem båda så är man ju ganska säker.
På komplett.se så fanns det 160GB diskar för under 1000-lappen förra veckan iaf.

Kopieringen sköter man antingen manuellt eller så kopplar du upp dem i en RAID-lösning.
 
micke.svärdh skrev:
Kodak slutade tillverka guldskivor för ett par år sedan.

Jag kan rekommendera skivor från Benq - dessa ska ha 100 års arkivbeständighet. Hyfsat billiga är de också. Du hittar dem bland annat hos NetOnNet.

Hur kom det sig att de slutade med det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.