Bland alla diskussioner här på FS har jag hittills inte hittar en enda diskussionstråd om eller hänvisning till vädertest av kameror.
Det kan väl inte vara så att en så förkrossande majoritet av fotografer bara fotar innomhus och i vackert väder?
Detta är för mig mycket intressantare än alla övriga trådar om kamerors egenskaper.
Vädertätning är ett omdiskuterat ämne - jag provade att söka i forumen efter just ordet "vädertätning" och fick över 500 träffar ...
Diskutera är enkelt, men testa är svårare. Det finns vissa tester för vattentäta kameror (typ vattentäta kompakter) där man anger maxdjup och så vidare ("si och så många meters djup i si och så många minuter").
Men att testa mot väder, kondens, damm ... Det enda säkra sättet vore att ta ut typ 100 kameror av varje modell och typ köra någon slags standardiserat "dåligt väder" och sedan se hur länge olika modeller klarade sig innan till exempel 50% av exemplaren havererade. Det enda man då med säkerhet vet är hur bra kamerorna klarar just den formen av "dåligt väder". Vissa kanske hade klarat sig bättre om det varit tio grader kallare? Eller varmare?
Sedan förvärras problemet ytterligare av att vad som kanske var en hyfsat tät kamera när den var ny inte längre är lika tät efter några hundra objektivbyten. Eller några små smällar (som inte i övrigt påverkar funktionen).
Så tyvärr, några exakta och tillförlitliga tester är svårt att uppbringa.
Så det enda vi har är observationer av användare, men även där blir bilden ofta ganska suddig. Människor har så totalt olika definitioner av saker som "vara försiktig", "dåligt väder" eller "mycket regn". Plus att det i sådana här sammanhang blir en kraftig övervikt av negativa observationer - man skriver inte direkt ett foruminlägg och berättar "idag fungerade kameran bra". Dessutom får man av forum lätt den lite sneda bilden att vanliga kameror har mer problem - finns det tusen användare av en modell är sannolikheten att någon har ett måndagsexemplar eller råkar ut för något mycket större än om det bara finns hundra sådana kameror som används.
Kort sagt: Det är inte lätt att säga något säkert om hur tåliga olika kameror är
Mina högst personliga observationer från 30 års fotograferande i alla väder:
- Kameror verkar allmänt sett tåla mer än fotografer
- De flesta är nog mer försiktiga än de behöver (vilket får sägas vara smartare än motsatsen)
- Jag haft sönder/fått skadat fler objektiv än kameror
- Man kan ofta skydda grejerna med ganska enkla medel (plastpåsar eller par gamla regnbrallor)
- Fukt hanteras bäst med tålamod (låt frusna kameror tina långsamt, låt blöta kameror torka långsamt)
- Kyla är ett mycket mindre problem än många tror
- En del människor verkar helt enkelt ha otur med grejer, det verkar inte spela någon roll vad de använder, de får problem ändå