ANNONS
Annons

Valkval - Digital system

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
och så har d80 och d70 vanliga slutare, int elektroniska.

Har du läst det i någon Canonbok? Robin är en av orsakerna till att man inte ska lita på allt man läser på internet :)
Jo, D70 har samma kombination av elektronisk och mekanisk slutare och en blixtsynktid på 1/500 s. I alla fall den jag har, säkerligen har inte Nikon byggt de andra kamerorna annorlunda. D80 vet jag inte om den har rent mekanisk slutare.
Sen finns det sätt att komma ner i snabbare blixttider om man fuskar med plast men det blir fult. Eller så köper man en D2x eller någon annan kamera som har funktionen inbyggd. Men det var inte det tråden handlade om iofs. Mer skrivet som en rättelse av ovanstående felaktighet.

tettimul skrev:
Har du läst det i någon Canonbok? Robin är en av orsakerna till att man inte ska lita på allt man läser på internet :)
Jo, D70 har samma kombination av elektronisk och mekanisk slutare och en blixtsynktid på 1/500 s. I alla fall den jag har, säkerligen har inte Nikon byggt de andra kamerorna annorlunda. D80 vet jag inte om den har rent mekanisk slutare.
Sen finns det sätt att komma ner i snabbare blixttider om man fuskar med plast men det blir fult. Eller så köper man en D2x eller någon annan kamera som har funktionen inbyggd. Men det var inte det tråden handlade om iofs. Mer skrivet som en rättelse av ovanstående felaktighet.
Av min fotolärare.
Varför är dte fult med plast?

Plast kan va snyggt, det är bara att titta på vilken canon som helst ;) Men bilderna tagna med plastbitstricket blir ofta konstiga, får ett mystiskt rutmönster. Man kan tydligen använda vilken blixt som helst som inte är anpassad til Nikon för att få fram den effkten. Bildexempel finns i den här tråden t.ex.
Uppdatera din lärare om slutarkonstruktionen :)
Nu lämnar vi tillbaka tråden till ursprungsämnet... igen :)

I dagsläget hade jag inte valt Sony's A100 (nu äger jag visserligen en sån men men) eftersom Sony väntas släppa ersättaren till denna på PMA i slutet på januari.

Bildstabilisering inbyggd i huset ska enligt alla ge billigare objektiv än om man ska ha stabiliseringen inbyggd i objektiven men med Sonys sjuka prissättning så är oftast både Canons och Nikons objektiv MED stabilisering BILLIGARE än Sonys ostabiliserade!

Nu finns det ju som tur är gott om begagnade Minolta objektiv på e-bay som är hyffsat billiga.
(alla minolta AF-objektiv med A-fäste passar dvs alla minolta objektiv sen 1985) så det går att klara sig ändå.

Bildstabilisering är oavsett form ett väldigt bra hjälpmedel för att undvika skakningsoskärpa och bildstabiliseringen i A100 fungerar väldigt bra (konkurrenterna har jag inte testat tillräckligt för att uttala mig om dom )

Överlag är jag väldigt nöjd med min A100 men som sagt jag hade väntat tills ersättaren kommer, är den bättre så hade jag valt den och om inte så borde de A100 som finns i lager sjunka i pris och då finns möjligheten att göra en rätt bra deal :)

Sen ryktas det väl om att Nikon och Canon ska släppa sina ersättare till D40(x) och 400D på PMA också så jag hade helt klart väntat en månad för att se vad dom kommer med ;)

Re: Re: Valkval - Digital system

MWPhoto skrev:
Fick läsa det några ggr för att haja till.
Skulle det vara valk-val eller val-kval? hmmm

Haha, jaadu, ska väl ganska feta gluggar till innan vi börjar prata valkar i nävarna....men det var givetvis med glimten i ögat som rubriken sattes ;)

TACK allihop för en tråd som ventilerade mycket på kort tid.
Likaså för alla nya kameratips som dök upp, och javisst tråden kan kännas igen naturligtvis, men den som inte hängt med på forumet på väldigt länge liksom jag ställer gärna frågan och inväntar svar.
Känns det jobbigt att se "samma" frågor igen är det ju bara att gå till nästa tråd.
Fortsätt gärna i denna tråd, jag återkommer med mitt val.
mvh / Hansa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar