Annons

Valkval - Digital system

Produkter
(logga in för att koppla)
the_Rose skrev:
Responsen är ju självklart omedelbar och den startar på mindre än en sekund och tar ca 2.6bilder per sekund, men den tömmer bufferten långsamt och sigma har ju aldrig varit i den snabbaste klassen när det gäller autofokus, men att den är långsam på samma sätt som en digital kompaktkamera var absolut inte vad jag menade.

Priset är ju ganska högt, kollade på prisjakt.nu och såg att den låg på 6.8Kkr och du nämnde 7Kkr, men ska man köpa sigma så bör man beställa från tyskland, och det är ju inte direkt jättebekvämt.

Hursomhelst lycka till med valet, i dagsläget är det svårt att bli missnöjd vad man än väljer.

mvh
Mårten


Hej igen!
Jag förstår nu att det är en kanonfin kamera, läste lite mer om den.
Min prisgrupp satte jag medvetet lite "högt" till 7000 kr med något kitobjektiv. Så du förstår att jag rör mig i lite lägre prisklass. Bara huset finns på cyberphoto för ca 11290. Men tack igen.
mvh / Hansa
 
Alla kameror är bra. Känn och kläm så får du fram din favorit.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett system kamera kit utan någon form av bild stabilisator med i köpet.
 
fredrikru skrev:
Alla kameror är bra. Känn och kläm så får du fram din favorit.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett system kamera kit utan någon form av bild stabilisator med i köpet.

Ahh, tack Fredrik! Du är den förste som nämner bildstabilisator som var en av mina funderingar. Varför saknas den i D40'n liksom sensorrengöringen?
Varför värdesätter du den så högt, har du fotat med / utan och verkligen sett skillnaderna?
 
nikon och canon har bildstabilisator i objektiven och inte i husen. vad som är bäst vet jag inte, många hävdar att i huset är bättre eftersom då har du det oavsett vilken glugg du använder och du slipper köpa bildstabilisatorn till alla objektiv. Jag tror att det går jämt upp med de faktum att du byter kamera oftare än objektiv.

Men bildstabilisator är underbart att ha, det inte bara räddar många bilder utan ger möjlighet att vara kreativ på ett annat sätt.
 
D40 skulle jag valt bort pga de stora begränsningarna på objektiv man kan nyttja (kanske inte så begränsande bland originalgluggar men bland tredjepartsgluggar). Sonyn håller jag med om pga bruset, den har vissa styrkor men man bör veta exakt vad man ska plåta för att ge vettiga råd om den.

Mitt tips är att vänta någon månad eftersom flera uppföljare till instegskamerorna lär presenteras vid PMA-mässan i slutet av januari. Annars skulle jag helt klart köra på Pentax K10D som är mer kompetent än de andra, även om du då måste ta ställning till huruvida Pentaxsystemet kommer finnas kvar på marknaden.

Robin Gyllander skrev:
Hur blir man kreativ av bildstabilisatorn? Vet inte om jag vart mer kreativ när jag skaffade en kompakt med det.
Ingen har väl sagt att man blir kreativ av stabilisator, den ger bara möjlighet till kreativitet (mer specifikt kreativ rörelseoskärpa) åt de som förstår att fullt utnyttja funktionen.
 
wsaar skrev:
Ingen har väl sagt att man blir kreativ av stabilisator, den ger bara möjlighet till kreativitet (mer specifikt kreativ rörelseoskärpa) åt de som förstår att fullt utnyttja funktionen.
Tack för ett bra svar, har inte tängt på det.
 
Det är ju ganska bra att tänka på att bildstabilisator på kortare brännvidder 50mm och ner är ganska menislöst om man kör helautomatiskt, eftersom kameraautomatiken kommer eftersträva minst 1/60 sek eller använda blixt.

Så kör man på "gröna rutan" är IS eller VR meningslöst förutom på telen
 
Jocke919 skrev:
Det är ju ganska bra att tänka på att bildstabilisator på kortare brännvidder 50mm och ner är ganska menislöst om man kör helautomatiskt, eftersom kameraautomatiken kommer eftersträva minst 1/60 sek eller använda blixt.
Gäller dock inte stabilisatorn i Sony eftersom blixten aldrig poppar upp av sig själv där. Vill du ha blixten får du fälla upp den manuellt.
 
Fogel70 skrev:
Pentax K10D med enklaste kitobjektiv ligger (nästan) inom bugeten också, helt klart en kamera som ger mer för pengarna än Canon och Nikons instegsmodeller.

Både Pentax och Nikon har gott om begagnade MF objektiv som kan vara mycket prisvärda. För Canon och Sony är det bara AF som gäller (med få undantag).
 
Uppstarttid och tid mellan foton väger också relativt tungt i mitt fall.
mvh / Hansa

Hadde en D40 - och har solgt den till fördel för en Olympus 410 som jag tycker är bättre = snabbare & lättare. Autofokusen på Nikon D40 (kit-gluggen) var lite trög minns jag. Kvalitéen på bildrna från d40 är kanske liiite bättre men det spelar ingen roll för mig da det viktigaste är att jag gidder ta med kameran ut så mycket som möjligt och fota. Har också en D70 men den är för tung och klumpig att slepa rund på i fall jag hittar något spontant fotogent att plåta. Så - varför inte kolla på en Olympus E410 eller en E510 (E510 har bildstabilisator!)

mvh Jens
 
hansas skrev:
Ahh, tack Fredrik! Du är den förste som nämner bildstabilisator som var en av mina funderingar. Varför saknas den i D40'n liksom sensorrengöringen?
Varför värdesätter du den så högt, har du fotat med / utan och verkligen sett skillnaderna?

När det är dåligt ljus förhållande så kan du öka tiden 2 gånger utan att vara rädd för att bilden blir skakig. Du slipper öka ASA talet 2 gånger och du får klart mindre brus i bilderna.

Bildstabilisator funkar inget vidare om det du ska fotografera objekt som rör sig men är mycket användbart när man fotograferar bröllop eller dylikt då ljuset är svagt och man vill använda det naturliga ljuset som kan vara mycket vackert.

Själv har jag ett 24-105 4.0L IS till min analoga Eos 30V och är grymt nöjd över objektivet. Har även bildstabilisator i min videokamera och min digitala kompakt kamera och den går lätt ner till 1/15 i exponerings tid.

Sen är känslan rätt skön när man fokuserar i sökaren och bildstabilisatorn i objektivet jobbar. Man känner att allt blir stabilare.

Andra säger att man kan skaffa objektiv som släpper in mera ljus men då blir dom riktigt klumpiga gluggar som kan väga en hel del.

Fast jag gillar mitt fasta 50mm 1,8 som är en riktigt prisvärd glugg.

Skillnaden mellan Canon 400d vs Nikon 40x mm är rätt liten och diskuterade om detta ämne är rätt meningslöst. Det är mera en känsla.

Den stora skillnaden är om du får stabilisator med i köpet eller inte för jag tror inte att du kommer lägga så mycket pengar på mera optik i början utan nöjer dig med kit gluggen.

Köp gärna en extern bilx till.

// Fredrik
 
simon.400d skrev:
Ok, är detr vanligt då (jag som fotar solnedgångar)

Jag har aldrig råkat ut för några konstigheter med det under mina 40000 exponeringar på min D70. Tror inte D80 har det och antar att D40x har samma sensor som D80 så det är inte så någon som inte gissar får gärna svara på om det är elektronisk slutare på dom. En fördel(?) med elektronisk slutare är att blixtsynktiden blir kortare än på mekaniska slutare.
 
tettimul skrev:
Jag har aldrig råkat ut för några konstigheter med det under mina 40000 exponeringar på min D70. Tror inte D80 har det och antar att D40x har samma sensor som D80 så det är inte så någon som inte gissar får gärna svara på om det är elektronisk slutare på dom. En fördel(?) med elektronisk slutare är att blixtsynktiden blir kortare än på mekaniska slutare.
Man måste tejpa några koontakter fö att få supersnabbt blixtsynk och så har d80 och d70 vanliga slutare, int elektroniska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.