Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang detta med väderskyddade. Alla kameror klarar väll av väta och regn, men i viss mån.. Självklart så ska man ju skydda dom i regn, men om det regnar på dom (lite droppar) så kan det väll inte ta mycket stryck?

Jag menar, annars så skulle man ju inte kunna vara ute och fota i regn och snö yr!

Jag har gjort en liten omvärdering av valet nu. Hoppas till bättre.

Har kollat lite på D40 som man kan få relativt billigt med objektiv och div tillbehör.

Här så tänkte jag mest på att lära känna systemkamerorna lite mera, och bygga upp arsenalen med objektiv, filet m.m. Tänker jag fel??

Sen så tittar jag på D80. Men här så säljs det mest bara hus.

Jag kan få på ett ungifär, ett D80 hus för samma pengar som en D40 med tillbehör!

Är det då bättre att välja en D40 med prylar än en D80. Vet ju att D80 har AF-motor vilket inte D40 har, men man kan ju skaffa AF-S objektiv till D40 så då jämnar det ju ut sig. Och dessa objektiv följer ju självklart med till nästa kamera.

Gör jag bort mig om jag väljer D40 med tillbehör över en D80?

Jag har tyvärr inte haft möjligheten till det. Men jag ska ta mig att göra det innan jag köper. Just nu så går jag bara på vad vänner har sagt och vad som sägs på forumet som här.

D40 höll jag i för ett bra tag sen. Och här vet jag b.la. att jag måste införskaffa mig ett batterigrepp, då jag har stora händer.

Men D80 har jag inte haft möjlighet till att klämma på, D90 har jag haft möjlighet till och den gillar jag. Men där är det ekonomin som sätter stopp.. tyvärr..

Det är det jag också har hört.

Fan, när man sitter och tittar på alla annonser och velar fram och tillbaka och jämför så blir man galen.. Lägg till 500:- och du får detta osv.. Ahh, måste till att bli ett impulsköp, annars blir det inte av..

Men jag har skickat några mail på några annonser på D80, så man får se. If the price is right..

Fast det tråkigt här är att det bara är husen till salu. På D70,D60,D40 som jag har sett så är det lite mera kompletta paket, till ungifär samma pengar som D80 huset.
Så det är här mitt stora problem ligger.. Hus, eller mer komplett kamera på en gång.

I verkligheten är det så att ungefär en tredjedel av Nikons aktuella objektivsortiment saknar af-motor

Visst finns det många bra objektiv från både Nikon, Canon och andra tillverkare som inte funkar men det finns tillräckligt många som funkar, blir inte ett problem om man inte vill att det skall bli ett problem.

Cyberphoto har 85 objektiv i sitt sortiment som ger AF på D40/60/3000.
Cyberphoto har 54 original Nikonobjektiv i sortimentet
- varav 15 DX där 14 är AF-S (alla utom fiskögat)
- varav 39 FX där 22 är AF-S

Senast ändrad:
Visst finns det många bra objektiv från både Nikon, Canon och andra tillverkare som inte funkar men det finns tillräckligt många som funkar, blir inte ett problem om man inte vill att det skall bli ett problem.
Så du menar att om en D40-ägare vill ha ett ljusstarkt kort teleobjektiv (dvs en bra glugg för porträtt, vilket nog är ett ganska vanligt behov/önskemål) i rimlig prisklass så "vill man att det ska bli ett problem"? Eller en fast vidvinkel som inte kostar fem gånger mer än kameran?

Fast det tråkigt här är att det bara är husen till salu...

Tips... välj ditt/dina objektiv först! Det är det som är viktigast, skapar bilden, och bör vara dyraste delen i investeringen. Alla hus tar (lika) bra bilder.

Vill du ha fasta objektiv köp AF-S DX 35/1.8 + AF-S Micro 105/2.8 VR
Vill du ha VR superzoom, köp AF-S DX 18-200VR.
Vill du ha VR normalzoom + telezoom, köp AF-S DX 18-55VR + AF-S DX 55-300VR
Vill du ha ljusstark normalzoom + telezoom, köp Tamron 17-50/2.8 + Sigma 70-200/2.8

Som exempel

Så du menar att om en D40-ägare vill ha ett ljusstarkt kort teleobjektiv (dvs en bra glugg för porträtt, vilket nog är ett ganska vanligt behov/önskemål) i rimlig prisklass så "vill man att det ska bli ett problem"? Eller en fast vidvinkel som inte kostar fem gånger mer än kameran?

Finns inga bra fasta ljusstarka vidvinklar men en himla massa bra zoomar från flera tillverkare.

AF-S 35/1.8, 50/1.4, Micro 105/2.8 VR är tre bra och prisvärda fasta.
Tamron 60/2, 90/2.8 är två andra som gör jobbet.
Sigma 30/1.4, 50/1.4 och 85/1.4 är tre till

Senast ändrad:
Ja det är ju kanske sant. Man kanske stirrar sig blint nu på husen och glömmer totalt bort det viktiga objektivet.

Får sätta mig och titta runt på objektiv och se vad som behövs och vad man hamnar på..

Det känns som att jag skulle nöjd mig med en vanlig typ 18-55 till vardagliga foton, ett macro och ett zoom. Just zoomet vet jag inte vad ska ska titta på. Men där hittar jag nog något.

Vad är viktigt att tänka på när det kommer till macro? Här är det fotografering av minna flugor och självklart naturbilder nu när hösten/vintern är här.
Man vill ju få fina skarpa bilder med bra färg.

Ja det är ju kanske sant. Man kanske stirrar sig blint nu på husen och glömmer totalt bort det viktiga objektivet.

Får sätta mig och titta runt på objektiv och se vad som behövs och vad man hamnar på..

Det känns som att jag skulle nöjd mig med en vanlig typ 18-55 till vardagliga foton, ett macro och ett zoom. Just zoomet vet jag inte vad ska ska titta på. Men där hittar jag nog något.

Vad är viktigt att tänka på när det kommer till macro? Här är det fotografering av minna flugor och självklart naturbilder nu när hösten/vintern är här.
Man vill ju få fina skarpa bilder med bra färg.

18-55 är en zoom. Zoom betyder variabel brännvidd, här från 18mm till 55mm. Du menar säkert teleobjektiv som finns antingen som fast brännvidd (t.ex. 200mm), telezoom (t.ex. 55-200mm, 55-300mm, 70-200mm eller 70-300mm) men ingår även i en superzoom 18-200mm.

Är du säker på att du måste ha ett äkta makroobjektiv som ger avbildningsskala 1:1 så att du kan avbilda motiv som är så små som 16x24mm? Bra för foto av flugor som är små förstås. Många zoomobjektiv som t.ex. 18-55VR (skala 1:3,2) och 18-200VR (skala 1:4,5) kommer ganska nära små saker vid sin närgräns.

Nedanstående bilder i 100% pixelstorlek på en gräshoppa är fotat med (EOS 40D och) ett vanligt 50mm objektiv som har en avbildningsskala på 1:6,7 som bäst. Alltså ett uselt makroobjektiv, men ändå...

Bilagor

• Bug1.jpg
    Bug1.jpg
    27.2 KB · Visningar: 141
  • Bug2.jpg
    Bug2.jpg
    30.5 KB · Visningar: 143
Där blev jag lite inpad Anders, för så bra trodde jag inte att det kunde bli.

Ang macrot. Det är ju så att när jag är ute i naturen och fiskar så vill jag kunna ta bilder på olika sländor m.m. och få ett bra foto på det. Vännerna har rekomenderat mig att skaffa ett macro, men nu tvekar jag lite. För dessa bilder som du la upp skulle duga mer än väl ibörjan. Självklart så blir det nog till att kompliter utrustningen och då kan ju ett macro bli aktuelt.
Tack så mycket för bilderna. Hjälpte mig mycket..

Och självklart så var det telezoom som jag menade. Men jag vet inte riktigt vilken str jag ska ha. Där får jag prova mig fram men troligen 55-300 eller 70-200. Några vänner kör med dessa.
Det är ju enbart för att jag ska kunna ta lite bättre bilder på dom när dom fiskar :eek:)

Tror jag börjar bli nöjd nu, och får min lilla lista klar. Det är inte den bästa, men tror jag blir nöjd och fått en bra grund..

1st D70
1st 18-55 ev 18-50 Sigma Detta är grunden

Sen så skaffar jag mig nog ett fast på 50mm (efter övertalning av vän)

Vad tror ni? kommer jag ha något att bygga vidare på.

Vet att D70 inte har någon AF och att LCD skärmen är liten. Men tror inte att detta kommer att bekymra mig..

Där blev jag lite inpad Anders, för så bra trodde jag inte att det kunde bli.

Ang macrot. Det är ju så att när jag är ute i naturen och fiskar så vill jag kunna ta bilder på olika sländor m.m. och få ett bra foto på det. Vännerna har rekomenderat mig att skaffa ett macro, men nu tvekar jag lite. För dessa bilder som du la upp skulle duga mer än väl ibörjan. Självklart så blir det nog till att kompliter utrustningen och då kan ju ett macro bli aktuelt.
Tack så mycket för bilderna. Hjälpte mig mycket..

Och självklart så var det telezoom som jag menade. Men jag vet inte riktigt vilken str jag ska ha. Där får jag prova mig fram men troligen 55-300 eller 70-200. Några vänner kör med dessa.
Det är ju enbart för att jag ska kunna ta lite bättre bilder på dom när dom fiskar :eek:)

Tror jag börjar bli nöjd nu, och får min lilla lista klar. Det är inte den bästa, men tror jag blir nöjd och fått en bra grund..

1st D70
1st 18-55 ev 18-50 Sigma Detta är grunden

Sen så skaffar jag mig nog ett fast på 50mm (efter övertalning av vän)

Vad tror ni? kommer jag ha något att bygga vidare på.

Vet att D70 inte har någon AF och att LCD skärmen är liten. Men tror inte att detta kommer att bekymra mig..

Fungerar säkert bra, skaffar du sen ett set mellanringar till ditt 50mm så klår du Anders makrobild med hästlängder. Även Sigma 18-50 ger skaplig "fuskmakro" 1:4.

Micke.

Fungerar säkert bra, skaffar du sen ett set mellanringar till ditt 50mm så klår du Anders makrobild med hästlängder. Även Sigma 18-50 ger skaplig "fuskmakro" 1:4.

Micke.

Finns många Sigman normalzoomar att välja på med rätt stor skillnad i avbildningsskala:

Sigma 17-50/2.8 OS HSM ger skala 1:5
Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM ger skala 1:2,7
Sigma 17-70/2.8-4.5 HSM ger skala 1:2,3
Sigma 18-50/2.8 HSM ger skala 1:3
Sigma 18-50/2.8-4.5 OS HSM ger skala 1:4,1

Finns många Sigman normalzoomar att välja på med rätt stor skillnad i avbildningsskala:

Sigma 17-50/2.8 OS HSM ger skala 1:5
Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM ger skala 1:2,7
Sigma 17-70/2.8-4.5 HSM ger skala 1:2,3
Sigma 18-50/2.8 HSM ger skala 1:3
Sigma 18-50/2.8-4.5 OS HSM ger skala 1:4,1

Ja, jag tog bara det billigaste i högen (1990kr på cyber) då Torbjörn verkar ha en tight budget.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar