TobbeOlsson
Aktiv medlem
Förresten P-A, jag ser att vi delar samma intreese också, Basket..
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förresten P-A, jag ser att vi delar samma intreese också, Basket..
Har du tittat på och jämfört kamerorna irl? Gör det, skillnaden i hantering är ganska stor. Inte minst när det gäller sökaren, som är en av de viktigaste delarna på en dslr.Gör jag bort mig om jag väljer D40 med tillbehör över en D80?
Jag tror att sökaren i D80 är mer eller mindre identisk med den i D90. Stor skillnad mot D40.Men D80 har jag inte haft möjlighet till att klämma på, D90 har jag haft möjlighet till och den gillar jag. Men där är det ekonomin som sätter stopp.. tyvärr..
I verkligheten är det så att ungefär en tredjedel av Nikons aktuella objektivsortiment saknar af-motor
Så du menar att om en D40-ägare vill ha ett ljusstarkt kort teleobjektiv (dvs en bra glugg för porträtt, vilket nog är ett ganska vanligt behov/önskemål) i rimlig prisklass så "vill man att det ska bli ett problem"? Eller en fast vidvinkel som inte kostar fem gånger mer än kameran?Visst finns det många bra objektiv från både Nikon, Canon och andra tillverkare som inte funkar men det finns tillräckligt många som funkar, blir inte ett problem om man inte vill att det skall bli ett problem.
Fast det tråkigt här är att det bara är husen till salu...
Så du menar att om en D40-ägare vill ha ett ljusstarkt kort teleobjektiv (dvs en bra glugg för porträtt, vilket nog är ett ganska vanligt behov/önskemål) i rimlig prisklass så "vill man att det ska bli ett problem"? Eller en fast vidvinkel som inte kostar fem gånger mer än kameran?
Ja det är ju kanske sant. Man kanske stirrar sig blint nu på husen och glömmer totalt bort det viktiga objektivet.
Får sätta mig och titta runt på objektiv och se vad som behövs och vad man hamnar på..
Det känns som att jag skulle nöjd mig med en vanlig typ 18-55 till vardagliga foton, ett macro och ett zoom. Just zoomet vet jag inte vad ska ska titta på. Men där hittar jag nog något.
Vad är viktigt att tänka på när det kommer till macro? Här är det fotografering av minna flugor och självklart naturbilder nu när hösten/vintern är här.
Man vill ju få fina skarpa bilder med bra färg.
Där blev jag lite inpad Anders, för så bra trodde jag inte att det kunde bli.
Ang macrot. Det är ju så att när jag är ute i naturen och fiskar så vill jag kunna ta bilder på olika sländor m.m. och få ett bra foto på det. Vännerna har rekomenderat mig att skaffa ett macro, men nu tvekar jag lite. För dessa bilder som du la upp skulle duga mer än väl ibörjan. Självklart så blir det nog till att kompliter utrustningen och då kan ju ett macro bli aktuelt.
Tack så mycket för bilderna. Hjälpte mig mycket..
Och självklart så var det telezoom som jag menade. Men jag vet inte riktigt vilken str jag ska ha. Där får jag prova mig fram men troligen 55-300 eller 70-200. Några vänner kör med dessa.
Det är ju enbart för att jag ska kunna ta lite bättre bilder på dom när dom fiskar )
Tror jag börjar bli nöjd nu, och får min lilla lista klar. Det är inte den bästa, men tror jag blir nöjd och fått en bra grund..
1st D70
1st 18-55 ev 18-50 Sigma Detta är grunden
Sen så skaffar jag mig nog ett fast på 50mm (efter övertalning av vän)
Vad tror ni? kommer jag ha något att bygga vidare på.
Vet att D70 inte har någon AF och att LCD skärmen är liten. Men tror inte att detta kommer att bekymra mig..
Fungerar säkert bra, skaffar du sen ett set mellanringar till ditt 50mm så klår du Anders makrobild med hästlängder. Även Sigma 18-50 ger skaplig "fuskmakro" 1:4.
Micke.
Finns många Sigman normalzoomar att välja på med rätt stor skillnad i avbildningsskala:
Sigma 17-50/2.8 OS HSM ger skala 1:5
Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM ger skala 1:2,7
Sigma 17-70/2.8-4.5 HSM ger skala 1:2,3
Sigma 18-50/2.8 HSM ger skala 1:3
Sigma 18-50/2.8-4.5 OS HSM ger skala 1:4,1