Annons

Valkval - Digital system

Produkter
(logga in för att koppla)

hansas

Aktiv medlem
Hej! Ös på med råd är ni snälla!
Digital systemkamera är givet. Prisklass under 7000 med glugg. Nu till kvalen...

10 Mpixel frestar för den händelse jag vill få en riktigt bra grund att göra förstoringar uppåt 30*45 eller då jag använder del av fotot.
alternativet för mig är 6 Mpixel

Frestelser just nu:
Nikon D40 alt D40x med 18-55 objektiv.
Canon EOS 400D med 18-55 objektiv.
Sony DSLR-A100 med 18-70 objektiv.

Funderingar:
Bildstabilisering (hur värdefullt?)
Sensor rengöringsautomatik (hur värdefullt?)
AF motor i huset. (hur värdefullt?)

Har Canon allt detta och Nikon saknar allt detta??
Är då Nikon så pass mycket trevligare kamera ändå eller?
Finns det fler kameror ni kan rekommendera?

Uppstarttid och tid mellan foton väger också relativt tungt i mitt fall.
mvh / Hansa
 
finns nog några 100 trådar om exakt samma fråga.

men, i denna prisklassen är det objektiven som gör skillnaden när man förstorar upp en bild, ej kameran.. så satsa på bra objektvi och skit i kit-objektiven
 
Fredde13 skrev:
finns nog några 100 trådar om exakt samma fråga.

men, i denna prisklassen är det objektiven som gör skillnaden när man förstorar upp en bild, ej kameran.. så satsa på bra objektvi och skit i kit-objektiven

Fredrik! Tar du en och en av mina sammanlagda funderingar så finner du nog ett antal. Men hittar du exakt samma fråga kan du ju lista den här så ska jag läsa det svaret också.
För övrigt så säger du att 10 Mp i stället för 6 Mp INTE gör NÅGON skillnad i mina förstoringar 30*45. Jag är också medveten om att ju dyrare optik desto bättre bild. Men om jag håller mig till ett kit objektiv till en början, och sedan väljer ett bättre objektiv så vill jag ju inte att huset då skall sätta begränsningen i onödan...

Men ni som kan, hur är det då, 6 el 10 Mpixel?
Jag funderar fortfarande på Canon kontra Nikon alt andra märken...
Behöver jag det som jag skrev i trådens början?
mvh / Hansa
 
ett par frågor du bör ställa dig är ju om du tror att du nån gång kommer byta upp dig till pro/semipro hus, om ja så välj bort sony

kommer du vilja ha snabba fasta gluggar så ta bort nikon. Gäller bara d40 och d40x eftersom dom saknar afmotor

sammantaget så handlar det ju om om du vill ha en kamera eller i framtiden ett helt system
 
Pentax K10D med enklaste kitobjektiv ligger (nästan) inom bugeten också, helt klart en kamera som ger mer för pengarna än Canon och Nikons instegsmodeller.
 
Jocke919 skrev:
ett par frågor du bör ställa dig är ju om du tror att du nån gång kommer byta upp dig till pro/semipro hus, om ja så välj bort sony

kommer du vilja ha snabba fasta gluggar så ta bort nikon. Gäller bara d40 och d40x eftersom dom saknar afmotor

sammantaget så handlar det ju om om du vill ha en kamera eller i framtiden ett helt system

Tack Joakim!
Det handlar nog mest om en kamera i detta läget, med möjlighet till ytterligare 1 el 2 gluggar med tiden.
Hur ska jag resonera ang det här med AF motor i gluggen då, OK jag lyssnar på dig Joakim , men jag tror inte DEN snabbheten med en fast glugg kommer att ha betydelse för mig.... blir gluggen onödigt driftkänslig, tung med egen AF motor eller?
 
Fogel70 skrev:
Pentax K10D med enklaste kitobjektiv ligger (nästan) inom bugeten också, helt klart en kamera som ger mer för pengarna än Canon och Nikons instegsmodeller.

Hej Mikael!
Tack för tipset, kan du enkelt motivera den framför mina funderingar....OK jag har läst en del på cyberphoto nu...
mvh / Hansa
 
.....men
Vad tycker ni om detta:

Funderingar:
Bildstabilisering (hur värdefullt?)
Sensor rengöringsautomatik (hur värdefullt?)
AF motor i huset. (hur värdefullt?)

Har Canon allt detta och Nikon saknar allt detta??
Är då Nikon så pass mycket trevligare kamera ändå eller?
Finns det fler kameror ni kan rekommendera?
 
nja att ha afmotor i hus eller objektiv är väll hugget som stucket det är bara det att det inte finns fasta nikon gluggar som har afmotor i objektivet förutom sigmas 30mm men det kommer nog fler i framtiden.

jag tror att du får mer kamera för pengarna om du tar en sony eller tex pentax. men tyvärr så är systemem mer begränsade, men du kommer nog inte att märka detta.

begmarknaden är större för canon och nikon om du kan tänka dig begagnade prylar. Tex är kamerahus ganska billigt att köpa beggat.
 
Eller kanske ett Sigmasystem

Eftersom du frågar ganska allmänt om råd så måste jag nästan lägga ett ord för Sigmas SD14. Sigmas system bygger ju på Foeveon X3 sensorn som erbjuder sjukt bra perpixelkvalitet och en fruktansvärt bra känsla i färgerna. Exempelilder på http://www.pbase.com/cameras/sigma/sd14

Fasst själva kameran är ju inte lika snabb som motsvarande kameror i prissegmentet och den har en ganska lång inlärningskurva, men den är helt klart värd att kolla in.

mvh
Mårten
 
Re: Eller kanske ett Sigmasystem

the_Rose skrev:
Eftersom du frågar ganska allmänt om råd så måste jag nästan lägga ett ord för Sigmas SD14. Sigmas system bygger ju på Foeveon X3 sensorn som erbjuder sjukt bra perpixelkvalitet och en fruktansvärt bra känsla i färgerna. Exempelilder på http://www.pbase.com/cameras/sigma/sd14

Fasst själva kameran är ju inte lika snabb som motsvarande kameror i prissegmentet och den har en ganska lång inlärningskurva, men den är helt klart värd att kolla in.

mvh
Mårten

Tack Mårten, det uppskattas att du vidgar mina vyer. Måste dock säga att jag nu "lidit" länge med för långsam kamera så jag värdesätter snabbheten, utan att ställa de högsta kraven...... jag ska kolla lite tider där,
men det verkar tyvärr som den landar i fel prisgrupp för mig.
mvh / Hansa
 
Responsen är ju självklart omedelbar och den startar på mindre än en sekund och tar ca 2.6bilder per sekund, men den tömmer bufferten långsamt och sigma har ju aldrig varit i den snabbaste klassen när det gäller autofokus, men att den är långsam på samma sätt som en digital kompaktkamera var absolut inte vad jag menade.

Priset är ju ganska högt, kollade på prisjakt.nu och såg att den låg på 6.8Kkr och du nämnde 7Kkr, men ska man köpa sigma så bör man beställa från tyskland, och det är ju inte direkt jättebekvämt.

Hursomhelst lycka till med valet, i dagsläget är det svårt att bli missnöjd vad man än väljer.

mvh
Mårten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.