Annons

Valet och kvalet om en 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Mano87

Avslutat medlemskap
Har funderat ganska länge på att uppgradera mig till en 5DMKII från min 50D. Det jag undrar är vad är de största fördelarna rent tekniskt och användarmässigt med en fullformatare som 5DMKII?
 
Gillar du vidvinkel, kort skärpedjup, att fotografera i mörkare miljöer och vill filma med bra kvalitet har du en hel del att vinna på en uppgradering till FF och 5Dmk2. Gillar du långa teleobjektiv, fotograferar mest i bra ljus, ofta bländar ner för att få långt skärpedjup, samt äger en massa EF-S objektiv som är anpassade för aps-c sensorformatet, så förlorar du nog på bytet. I övrigt kan jag inte uttala mig desto mer om skillnaderna då jag inte kan Canon så bra och aldrig använt en 5Dmk2.
 
Jag har bytt från 50D till 5DMk2 och är väldigt nöjd.
Egenskaperna på höga ISO är mycket bättre.
Sökaren är större vilket jag gillar.
Jag gillar också att det finns 3 C-lägen istället för 2 eftersom jag ofta använder förinställda lägen.
Användarmässigt är det väl inte så stor skillnad.
 
Har precis bytt med, och du kommer tycka de är ganska fint att kunna fota i iso 1600 utan brus och tillomed i 3200 med användbara bilder..

Jag trodde nackdelen var att man tappade mkt brännvid, men ser nu när man använder kameran att det inte är några problem längre..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.