Annons

Val av utrustning för Serengeti och Zanzibar

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är verkligen ett i-landsproblem. Bekymret att ha för många valmöjligheter
Normalt har jag inga problem med att veta vad jag skall ta med mig. Fast denna gång skall jag göra en resa jag kanske aldrig gör igen. Min erfarenhet av Safari i Afrika är begränsad till Sabi-Sabi i Sydafrika för 20 år sedan. Så bristen på erfarenhet gör att jag är osäker på vad som kommer till användning.
Nu skall vi på 8 dagars Safari i Serengeti, Ngorongo och Tarangire. Vi åker den 6/1.
Min fru och jag kommer ha egen Jeep med guide, så vi har gått om plats när vi väl kommit så långt.
Sedan 8 dagar på Zanzibar som blir mer normal resefotografering. Där jag har god koll på vad jag brukar använda.
Vis av många tidigare resor vet jag att det gäller att inte ta med sig för mycket. Det blir snabbt tungt att släpa på.
Så målet är att ta med så lite som möjligt utan att under resan känna att man saknar något som man absolut borde tagit med.

Jag har en ordentlig Tamrac Expedition 7 och den sätter gränsen för vad jag kan ta med mig i form av kameror, objektiv och dator som handbagage.
Lätt kolfiber stativ, bean bag, laddare blixt med flera småsaker får åka i det in-checkade bagaget.

Jag har sett att många här har gjort en liknande resa, så det finns säkert en hel del personer med värdefulla erfarenheter om vad som används och vad som bara är ballast.

Tänkt att ta med.
Kameror:
5D MKIII
5D MKII, alternativt låna sonens 7D för mer räckvidd.

Objektiv:
Canon 100-400/4-5,6 IS
Sigma 70-200/2,8, p.g.a ljusstyrkan. Alternativ Canon 70-200/4 IS. Båda lika skarpa.
Canon 24-105/4 IS
Canon 17-40/4
Canon 85/1,2 Det är en klump men tar mycket unika bilder. Alternativ Canon makro 100/2,8 USM.
Canon 40/2,8 Väger knappt något och är mycket skarp när ljusstyrkan behövs.

Snapshot camera: Fuji X-10

Dator: MBP Retina 15". Två små externa diskar för bilderna. Mycket snabb och skärm som gör bildernas potential lätt att bedöma. Cirka 3 kilo med laddare. Alternativ MBA 11". Cirka 1,5 kilo med laddare. Bra skärm men liten.

Detta väger cirka 15 kilo inklusive ryggsäcken.

Blixt:
Canon 430 EX II

Tänkt att få stanna hemma:
1DMKIIN
Canon makro 100/2,8
Canon 70-200/4 IS
Canon 300/4 IS
Canon 580 EX II
Extender 1,4 men utan AF på 100-400.
MacBook Air 11", Musbio för LR men mycket lätt

Som sagt är det under safarin jag är mest osäker på vad jag kommer använda och vad jag eventuellt kommer sakna om jag inte tar det med mig.
Förmodligen har jag redan med för mycket.
Att det måste bli en kompromiss där nytta vägs mot vikt är självklart.

Tar tacksamt emot råd och då särskilt från er som redan gjort en liknande resa.
Motivera gärna era råd.

Ser fram emot att få några goda råd som gör att jag kan lätta på vikten och samtidigt inte lämna något väsentligt hemma.

Mats
 
Jag skulle rekommendera en kamera (och möjligtvis ett mindre backup-hus) och ett objektiv eller två objektiv. Förslagsvis en FF-kamera med en liten smidig fast 35:a och ett fast tele typ 300mm/2.8.
 
Jag skulle rekommendera en kamera (och möjligtvis ett mindre backup-hus) och ett objektiv eller två objektiv. Förslagsvis en FF-kamera med en liten smidig fast 35:a och ett fast tele typ 300mm/2.8.

Jag har bara 2 frågor.
1.Driver du med mig?
2. Har du någonsint agit del av en safari utanför Sverige?

Der är ganska uppenbart att du inte vet vad du talar om.
 
Jag skulle försöka njuta/dra nytta av varje minut på resan. Med det menar jag att jag hade skitit i en bärbar med bra skärm och tagit med det lättaste möjliga som medger bra backup... redigering kan du göra hemma.
 
Kameror:
5D MKIII
5D MKII, alternativt låna sonens 7D för mer räckvidd.

Objektiv:
Canon 100-400/4-5,6 IS
Sigma 70-200/2,8, p.g.a ljusstyrkan. Alternativ Canon 70-200/4 IS. Båda lika skarpa.

Dator: MBP Retina 15". Två små externa diskar för bilderna. Mycket snabb och skärm som gör bildernas potential lätt att bedöma.

Blixt:
Canon 430 EX II
Extender 1,4 men utan AF på 100-400.


Jag har nyligen varit på en liknande resa (12 dagar) i Kenya & Tanzania, inkl Masai Mara, Tarangire, Serengeti, Lake Manyara, Amboseli, Ngorongoro, Lake Nakuru, Lake Naivasha m.m.

Som jag ser det så är det inte rimligt att ha med så mycket utrustning som du planerat, bör räcka gott och väl med prylarna ovan. Själv hade jag min Nikon D3S med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 plus TC 20E III Teleconverter, blixt och laddare vilket fungerade bra, hade dock gärna haft ett lite kraftigare tele i vissa lägen, annars helt ok. Det är nog inte helt fel att ha två hus, ett med 100-400 (inkl extender) och ett med 70-200 monterat - stativ är överflödigt/onödigt enligt min åsikt (om du nu funderat på det).

Att ta med datorn är väl också ok även om det tar en del plats (jag har själv samma dator som du = MBP Retina 15") men jag lämnade min hemma då jag hade tillräckligt mycket minne med mig och valde att jobba med bilderna när jag väl kommit hem igen.

Kom ihåg att det är krävande att åka på safari och all onödig utrustning som lämnats hemma är man tacksam för när man väl är på plats.
 
Ingen åsikt om utrustningen men ett tips

Jag har varit på Zanzibar ett antal gånger de senaste åren. Ett ställe som är väl värt ett besök är Chumbe island http://www.chumbeisland.com/
Det är barfotalyx i världsklass, jag rekommenderar stark att stanna en natt men de tar även emot dagbesökare. På ön finns ett fyrtorn som väl lämpar sig för både solupp och solnedgångar. Jag själv lyckades se små svartfenade revhajar simma i lagunen när jag var uppe i fyren och fotade soluppgången.
 
Jag har bara 2 frågor.
1.Driver du med mig?
2. Har du någonsint agit del av en safari utanför Sverige?

Der är ganska uppenbart att du inte vet vad du talar om.

Så länge det är en semesterresa så hade jag rekommenderat samma sak. Om det var en resa för att göra uppdragsfotografering så hade utrustningen växt lite, självklart. Vill du verkligen uppleva hela resan genom en kamerasökare?
 
Svårt att säga exakt vad du ska ta med (alla är ju olika), men ett par reflektioner:

1. Det är en riktigt lång utrustningslista. Själv skulle jag oroa mig för att drunkna i prylar och bli mer stressad över att använda det "perfekta objektivet" istället för att bara ta bilder. MrKarisma har en poäng med sitt inlägg, även om han säkert drog det till sitt yttersta...

2. Som jag har förstått det är det inte att rekommendera att byta objektiv allt för mycket ute i fältet (pga damm), värt att tänka på.

3. Du har flera överlappande brännvidder - behöver du verkligen det?

4. Trots att det är mycket prylar så saknar jag ett ljusstarkt tele (300/2.8 eller 400/2.8). Om jag inte ägde ett skulle jag överväga att köpa ett och sälja det vid hemkomst (om jag nu inte ville ha det sedan) eller hyra ett. Tror jag hellre skulle åka på safarin med ett 300/2.8 och en konverter enbart (ja och så ett kamerahus förstås...) än hela din utrustningslista om jag ska vara ärlig.

Hoppas ni får en fin resa!
 
Vad det gäller just själva safarin ser jag inte heller varför du ska ha med dig alla dessa objektiv. Ditt 70-200 + 400mm räcker mycket långt. Två kameror kan vara bra så man slipper hålla på att byta objektiv stup i kvarten, ffa med tanke på att det kan vara rejält dammigt (precis varit i Indien, hade ganska stor nytta av en liten handduk att täcka över kameran med under färd för att slippa de mesta skiten...)

Stativet hade jag lämnat hemma. Har själv gjort samma resa som du och det var inte många tillfällen att använda det. I o ch med att det är Tanzania/Serengeti lär du får åka en "riktig" jeep och kan använda takkanten som stöd, finns andra jeepar med öppet tak och då kan en monopod vara bra att ha.

Extra batteri kan vara bra att ha. Om strömmen inte är på på nätterna i lodgerna (inte ovanligt) kan man oftast ladda dem i bilen under färd.

Kan också hålla med om att tänk på att njuta av upplevelsen, sist jag var i Botswana hade jag bara 200mm som längst, lite frustrerande ibland och gjorde att jag tog färre bilder men upplevde mer...

Det är en riktigt häftig tur du kommer åka på med vackert landskap. Ha det så kul. En inspirationsvideo här (från min första tur som absolut nybörjarfotograf :) )
http://mathsnilsson.wordpress.com/2012/08/10/safari-i-tanzania/
 
Kan bara hålla med det Nurret skrivit. Inklusive att ha med sig en liten kikare. Kanske inte för egen del alltid utan för att låna ut till guiden (som man inte kan räkna med har kikare med sig). De är suveräna på att hitta djur, men blir ännu bättre med kikare.

Kom ihåg att man på de flesta safaris inte kan kliva ur fordonet utan behöver räckvidd för att ta foton (och att man inte får köra hur som helst). Skymningsbilder med dåligt ljus är sällsynta eftersom det går mycket snabbt när solen väl gått ner, så det kanske inte är det som man bör prioritera eftersom det blir becksvart på ett litet kick.

Monopod
Kikare
Teleobjektiv (300 mm på APS-C hus är nog optimalt)
Dubbla hus
Walk-around objektiv (för Zanzibar).

När du väl är i Serengeti, varför inte passa på att åka till Ngorongoro?

/Roger
 
Utifrån mina erfarenheter från olika delar av Afrika så skulle jag ge följande rekommendation för safarin: Två kamerahus, ditt 100-400 eller 70-200+telekonverter och 24-105 kompletterat med enbenstativ och ett makro.

För övrig fotografering under resan så är 24-105, 70-200 och ett makro fullt tillräckligt enligt min erfarenhet. IS är mer användbart än ljusstyrka då skymning och gryning knappt existerar i varje fall inte i de områden jag varit. Antingen är det ok fotoljus, särskilt med moderna kameror som klarar höga iso-värden, eller så är det becksvart på en gång. En blixt är inte heller fel att ta med. Ja skulle komplettera med en potent kompaktkamera med bra vidvinkel.

Det är en väldigt dammig miljö med fina, fina sandkorn som far omkring i luften och har en förmåga att få mycken elektronik att sluta fungera, så man ska vara lite eftertänksam och försiktig när man byter objektiv, hellre jobba med flera kamerahus än att behöva byta objektiv alltför ofta. Dator skulle jag ta med så lite och lätt som möjligt med SSD-disk och en extern USB-SSD-HDD, miljön går som sagt hårt åt utrustningen i varje fall om man ska vara där under en längre tid
 
Detta är verkligen ett i-landsproblem. Bekymret att ha för många valmöjligheter
Normalt har jag inga problem med att veta vad jag skall ta med mig. Fast denna gång skall jag göra en resa jag kanske aldrig gör igen. Min erfarenhet av Safari i Afrika är begränsad till Sabi-Sabi i Sydafrika för 20 år sedan. Så bristen på erfarenhet gör att jag är osäker på vad som kommer till användning.
Nu skall vi på 8 dagars Safari i Serengeti, Ngorongo och Tarangire. Vi åker den 6/1.
Min fru och jag kommer ha egen Jeep med guide, så vi har gått om plats när vi väl kommit så långt.
Sedan 8 dagar på Zanzibar som blir mer normal resefotografering. Där jag har god koll på vad jag brukar använda.
Vis av många tidigare resor vet jag att det gäller att inte ta med sig för mycket. Det blir snabbt tungt att släpa på.
Så målet är att ta med så lite som möjligt utan att under resan känna att man saknar något som man absolut borde tagit med.

Jag har en ordentlig Tamrac Expedition 7 och den sätter gränsen för vad jag kan ta med mig i form av kameror, objektiv och dator som handbagage.
Lätt kolfiber stativ, bean bag, laddare blixt med flera småsaker får åka i det in-checkade bagaget.

Jag har sett att många här har gjort en liknande resa, så det finns säkert en hel del personer med värdefulla erfarenheter om vad som används och vad som bara är ballast.

Tänkt att ta med.
Kameror:
5D MKIII
5D MKII, alternativt låna sonens 7D för mer räckvidd.

Objektiv:
Canon 100-400/4-5,6 IS
Sigma 70-200/2,8, p.g.a ljusstyrkan. Alternativ Canon 70-200/4 IS. Båda lika skarpa.
Canon 24-105/4 IS
Canon 17-40/4
Canon 85/1,2 Det är en klump men tar mycket unika bilder. Alternativ Canon makro 100/2,8 USM.
Canon 40/2,8 Väger knappt något och är mycket skarp när ljusstyrkan behövs.

Snapshot camera: Fuji X-10

Dator: MBP Retina 15". Två små externa diskar för bilderna. Mycket snabb och skärm som gör bildernas potential lätt att bedöma. Cirka 3 kilo med laddare. Alternativ MBA 11". Cirka 1,5 kilo med laddare. Bra skärm men liten.

Detta väger cirka 15 kilo inklusive ryggsäcken.

Blixt:
Canon 430 EX II

Tänkt att få stanna hemma:
1DMKIIN
Canon makro 100/2,8
Canon 70-200/4 IS
Canon 300/4 IS
Canon 580 EX II
Extender 1,4 men utan AF på 100-400.
MacBook Air 11", Musbio för LR men mycket lätt

Som sagt är det under safarin jag är mest osäker på vad jag kommer använda och vad jag eventuellt kommer sakna om jag inte tar det med mig.
Förmodligen har jag redan med för mycket.
Att det måste bli en kompromiss där nytta vägs mot vikt är självklart.

Tar tacksamt emot råd och då särskilt från er som redan gjort en liknande resa.
Motivera gärna era råd.

Ser fram emot att få några goda råd som gör att jag kan lätta på vikten och samtidigt inte lämna något väsentligt hemma.

Mats
God fortsättning på det nya året. Jag skulle föreslå så liten utrustning, som möjligt. Rent allmänt så kunde den bestå av 2 st systemhus. ett FF och ett 1,3 hus eller dito 1.6 hus. Det förstnämda "crophuset " för att på ett bekvämt sätt eliminera ev. teleconverter. 1,6 hus tycker jag " förvränger " brännviddsomfånget alltför mycket, men visst du skall ju fota under safariliknande förhållanden så varför inte ett 1,6 hus? Objektiv. då? Ett bra ex. 100-400 mm zoom och ett fast ex 300mm. Hög ljusstyrka medför tyngd och klumpighet
Ett 17-70 mm för "snaps " Två riktigt bra kompakter med skapligt omfång, ni är ju 2 personer på resan
En allför stor utrustning kan lätt medföra att man " blarrar " bort sig då fototillfällerna dyker upp.
Slutligen så är den egna erfarenheten och en bra röst att lyssna på då man utrustar sig för resor och jag blir lika förvånad varje gång jag noterar inslag om utrustningfrågor. Två hus med tre objektiv kompletterat med varsin kompakt torde räcka gott och väl för detta tillfälle. Bildlagringshistorien är ju en annan fråga.
 
"Jag skulle rekommendera en kamera (och möjligtvis ett mindre backup-hus) och ett objektiv eller två objektiv. Förslagsvis en FF-kamera med en liten smidig fast 35:a och ett fast tele typ 300mm/2.8."


Jag har bara 2 frågor.
1.Driver du med mig?
2. Har du någonsint agit del av en safari utanför Sverige?

Der är ganska uppenbart att du inte vet vad du talar om.

Så att efter man läst alla andras svar - där safariturer gjorts - så var väl inte MrKarisma's svar helt uppåt väggarna, för att få denna trista kommentar, eller?
 
Jag kan bara undra, varför bara telen? Finns det verkligen inget precis framför fötterna som det kan vara lämpligt med ett macro till? Förmodligen får man inte klättra ner från bilen där det kan vara riskabelt men det måste ju ges andra tillfällen. Det finns så mycket bilder på de stora djuren, varför inte ägna växter och insekter lite uppmärksamhet? Och fotografera de andras hysteriska jakt på "de Stora" med en vidvinkel. Det skulle jag göra.//K
 
Verkar som utrustningen kan vara en källa till ängslighet fr.a. för oss amatörfotografer, rädslan at4t missa BILDEN, och därför tar med oss alldeles för mycket, med risk för att vi i alla fall glömmer eller missar nåt som vi skulle kunnat ha haft användning för eller har med alldeles för mycket… Viktig fråga är vad typ av resa man gör, fotouppdragsresa eller semester/egen upplevelse? Jag brottas med liknande funderingar.
Som jag ser det får man i första hand tänka igenom vad typ av motiv som kan komma i fråga, och bygga utrustningen efter det.
Min erfarenhet av safari är från 2010, en knapp vecka i Madikwe Game Park i Sydafrika, med utflykter två gånger per dygn, kl 0400 och 1600 respektive då vi var ute i 3-5 timmar och sålunda upplevde såväl totalt mörker som direkt ljusan dag. Sen åkte vi egen (hyrd) bil längs Garden Route ner till Cape Town, med delvis andra krav på fotograferandet.
Motiven på safarin sträckte sig från direkta närbilder, över ”normala”/övergripande naturscenerier till motiv på distans, vilket då kräver ett normalobjektiv (24-105?) och tele (70-200 och ev ett längre, 100-400?). Jag hade då en Olympus E3 med normalobjektivet 14-54mm (motsv 28-108 i FF) samt ett tele 70-300mm (motsv 140-600 i FF), vilket räckte mer än väl. Idag kanske jag skulle ha kompletterat med ett vidvinkel också, men bara för att jag nu har, inte för att jag kanske egentligen skulle behöva, eller för att jag missade nån bild egentligen.
Man hinner inte alltid byta till det perfekta/optimala objektivet. Och det med tanke på förhållanden med damm etc så ska det också undvikas. Så två kamerahus är väl bra. En monopod var väldigt behändig i jeepen, där jag kunde liksom klämma den mot ryggstödet framför och få bra stabilitet (plus att den var lätt att packa).
Enligt mina erfarenheter är det värre att ha med för mycket än för lite, särskilt om man i någon mån kan täcka in nära-distans med de objektiven man har.
Personligen redigerar jag hemma, kraften eller skärmen i min lap top räcker inte till, men kan vara bra att ha ett lagringsmedium med, förutom minneskorten, förstås. Jag hade inte med mig kikaren senast; när vi nu åker på vår planerade resa till Namibia/Botswana i februari kommer jag inte att glömma den.
En safariresa är oftast en oförglömlig upplevelse. Lycka till.
 
Baserat på mina tre safarin är min rekommendation så här:

5D MkIII med 24-105
7D med 100-400

Många batterier och minneskort. Laddare för båda kamerornas batteri och kanske två laddare för telekameran.
Blåsbälg för sensorrengöring. Inget objektivbyte i bilen.

Du behöver inget stativ. IS gör jobbet bättre. Kanske kan bönpåsen göra nytta, men jag skulle ändå lämna den.

Lämna datorn hemma. Backup behövs inte. Minneskorten är säkrare än alla backupmedia. Fotografera och lägg kortet åt sidan och ta ett nytt.

Är upplevelsen av djuren betydelsefull för dig eller din fru så är kikaren viktigare än all fotoutrustning.
 
Det smidiga är att 5D mark II och III samt 7D använder samma typ av batterier så enbart en laddare krävs. Blir förstås långsamt med en laddare eller så tar man med två laddare ändå. Jag köpte en dubbelladdare från ebay, smidig och inte lika stor som två laddare heller.

Man kan få med sig många minneskort innan man överskrider vikten av en laptop, fast visst de är ju inte gratis de heller. Hade nog skippat laptopen för att spara vikt som sagt.

/ Stolpe
 
Håller med Erik Olsson, baserat på en safari så här långt: Två kamerahus, ett med normalzoom för landskap, miljöbilder etc och ett med rejäl långzoom för vilda djur på håll. Utöver risken att få in damm vid objektivbyte så riskerar man alltför ofta att fel objektiv sitter på kameran när "bilden" dyker upp. Jag åkte i grupp, där det var alldeles för trång i bilen att ställa upp stativ, och då var min Sigma 150-500 i längsta laget att hantera på fri hand (kan delvis bero på att jag inte hade tränat tillräckligt med den gluggen..). Med egen jeep har du ju helt andra möjligheter att endera ställa upp stativ, eller också att använda beanbag mot räckena.

Lennart Elg - http://www.flickr.com/photos/len_elg/sets/72157626164167390/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.