Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av svart/vit film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, Fabian. Det finns säkert ett par olika alternativ. Du kan ju prova den nya filmen som Photax börjat sälja, Kentmere. Den finns även i 400 ASA. Jag provade två st och framkallde dem i D-76 1+1 i 13 min. Ser ganska bra ut faktiskt. Den omtalas att vara lik "gamla" Tri-x, men jag tycker mer att den påminner om Fomapan 400 (men inte lika tunn och ömtålig). Dock så har den ingen chans mot Tri-x vad gäller tonalitet. Den vackra tonalitet som Tri-x/Arista Premium får, framförallt i D-76, är en av två anledning till att jag fortfarande håller kvar vid den. Den andra är att den är väldigt tolerant mot överexponering, det väldigt sällan man får utfrätta högdagrar med Tri-x ens en solig dag på sommaren.

Efter mycket fnulande både på denna tråden och annorstädes tycks det som om marknaden för 400asa icke t-korns film är ganska strulig och det som finns antingen är väldigt krångligt att få tag i eller dyrt och ofta både dessa...så vad finns det då om man vill köra 400 med en klassisk kornstruktur och tonskala? Nått som jag missat?

Det skulle vara kul att testa adox monsterfilm på 20asa men är det någon som vet var dessa saker enklast går att få tag i?

Vad är det som är struligt? Tri-X, HP5+, Neopan 400 har ju funnits ett tag och finns att köpa på flera ställen i Sverige. Tror t.om att jag såg Tri-X i radioaffären i lilla Lessebo strax före jul. Sen finns ju även Fomapan 400 Action och Kentmere hos Photax. De saluför förresten alla de uppräknade. Adox CMS 20 köper du bl.a hos Photoimpex i Tyskland, Silverprint i England och Freestyle i USA.

Hej igen!
Idag har jag framkallat bilder från min första Tri-X film och måste säga jag är väldigt nöjd. Bilder kommer snart att finnas i mina album här på FS.
Måste säga att jag förstår er som använder den, närmare Ilford HP5 kan man nog inte komma, lika lätt och trevlig att använda.
Trevlig kväll!
David.

Vad är det som är struligt? Tri-X, HP5+, Neopan 400 har ju funnits ett tag och finns att köpa på flera ställen i Sverige. Tror t.om att jag såg Tri-X i radioaffären i lilla Lessebo strax före jul. Sen finns ju även Fomapan 400 Action och Kentmere hos Photax. De saluför förresten alla de uppräknade. Adox CMS 20 köper du bl.a hos Photoimpex i Tyskland, Silverprint i England och Freestyle i USA.

Struligt ELLER dyrt....dagens tri-x är inte vad jag är ute efter, det är en moderniserad film tyvärr, exakt hur stor skillnaden är vet jag inte men på vissa sätt är den enligt många med lik t-max 400 än "gamla" tri-x...nåväl, nog om den, ett fint men icke destå mindre avslutat kapitel.

Vad jag är ute efter är en klassisk film med liknande känsla som INTE kostar som dagens tri-x (som enligt mig är för dyr). Jag tycker att 400/rulle är skäligt för en ok film...om det är specialfilmer så som 3200asa eller orto25 så kan jag tänka mig att betala så mycket som 600/rulle.
Visst, jag är snål och det står jag för, jag är för närvarande inte så hemult snorrik och ju billigare jag kan komma undan på film fronten ju mer får jag över till andra fotoprylar...eller givetvis mer film.

Det som är mest sorgligt är att många fina filmer inte kommer på ordentlig rulle utan endast i engångskassetter, inte bara gör det allt så mycket dyrare och omständigare men det känns också så djävla resurslösande att ta sönder kassetter hela tiden bara för att hela tiden köpa nya...

Som ni säkert förstår av det ovan är att jag endast är intreserad av tillgången och priset på 33m rullar eller 90m rullar...det är inte bara för att jag är snål utan också för att jag tror det är dessa som man bör köpa om man hoppas på att det ska finnas film för framtiden, det är så mycket billigare och enklare att spola sin egen film och jag ser gärna att filmtillverkarna slipper fokusera sig på det som vem som helst kan göra hemma och istället inriktar sig på filmen.

......Vad jag är ute efter är en klassisk film med liknande känsla som INTE kostar som dagens tri-x (som enligt mig är för dyr). Jag tycker att 400/rulle är skäligt för en ok film...om det är specialfilmer så som 3200asa eller orto25 så kan jag tänka mig att betala så mycket som 600/rulle......Det som är mest sorgligt är att många fina filmer inte kommer på ordentlig rulle utan endast i engångskassetter, inte bara gör det allt så mycket dyrare och omständigare men det känns också så djävla resurslösande att ta sönder kassetter hela tiden bara för att hela tiden köpa nya...

......Som ni säkert förstår av det ovan är att jag endast är intreserad av tillgången och priset på 33m rullar eller 90m rullar...det är inte bara för att jag är snål utan också för att jag tror det är dessa som man bör köpa om man hoppas på att det ska finnas film för framtiden, det är så mycket billigare och enklare att spola sin egen film och jag ser gärna att filmtillverkarna slipper fokusera sig på det som vem som helst kan göra hemma och istället inriktar sig på filmen.

Jag köpte i höstas färdigpackad Tri-X i form av Arista Premium 400 för 21:93 rullen hos Freestyle i USA. Frakt, svensk moms och tullavgifter inräknat. Köpte samtidigt 170 filmer och slog ut kostnaden på det. Priset blev därmed ungefär det maxpris du säger dig vilja betala för opackat film per 33m-rulle. Köper jag idag samma film blir priset någon krona högre pga kronfallet. Men fortfarande kan man köpa Premium 400 och Premium 100 (Tri-X och Plus-X) i 100-fotsrullar för 29,99 USD (253,89 svkr i dagens penningvärde). Jag tror att man därmed kommer relativt bra under det pris du säger dig kunna betala. Fast Tri-X var ju inget för dig som jag förstod.

Men i Sverige kan du t.ex hos Photax köpa Fomapan 400 Action i 30,5m för 390:-. Den säger många mest liknar "gamla" Tri-X. Kentmere 400 i 30,5m köper du för 465:- hos Photax.

Sedan kan man undra var du hittar i 90-metersrullar? Det enda jag känner till idag är att köpa hos några av de som distribuerar kinofilm i USA. Och då är urvalet begränsat vad gäller filmtyper. Dessutom håller den filmen lägre kvalitét än den som distribueras för stillbildsfoto. Detta beroende på att skavanker försvinner när man visar 24 bilder per sekund i projektor och då prioriterar man lägre pris före hög kvalité på emulsionen.

Men i Sverige kan du t.ex hos Photax köpa Fomapan 400 Action i 30,5m för 390:-. Den säger många mest liknar "gamla" Tri-X. Kentmere 400 i 30,5m köper du för 465:- hos Photax.

Sedan kan man undra var du hittar i 90-metersrullar? Det enda jag känner till idag är att köpa hos några av de som distribuerar kinofilm i USA. Och då är urvalet begränsat vad gäller filmtyper. Dessutom håller den filmen lägre kvalitét än den som distribueras för stillbildsfoto. Detta beroende på att skavanker försvinner när man visar 24 bilder per sekund i projektor och då prioriterar man lägre pris före hög kvalité på emulsionen.

Tack för infon, kentmere och fomapan 400 ska jag således nosa lite på när det är dags att fylla på frysen.

Ang nittimeters rullar så är det mycket möjligt som du säger, det kan vara en rulle för rörlig bild som jag har fått tag i, 50asa (men mer lik 100 när det kommer till skärpa och upplösning) och ganska låg kontrast, när jag väl började begränsa mig till att använda denna film mer eller mindre uteslutande i hårt ljus så kommer den till sin rätt. Nu är den snart slut och då saknar jag en lågkontrastfilm med låg känslighet...det tar visst aldrig slut, eller snarare hela tiden.
Att filmen skulle dras med fler skavanker har jag inte märkt av, kvaliten är jämn om än lite lägre och lär man sig använda filmen på rätt sätt så är det ingen direkt nackdel med den låga kontrasten.

Bilagor

• PolypanF.jpg
    PolypanF.jpg
    52 KB · Visningar: 268
Här kan du köpa Kinofilmen Polypan F (förmodligen samma som Ilford Pan F) i längder från 90m - 152 m ganska billigt. Dessutom mycket annat, bl.a Adox CMS 20 i 30,5 m.

http://www.lumiere-shop.de/index.php?cat=c176_Polypan-F.html&XTCsid=o650lqlfbt7hp6ev49qe2lvat2

21 Euro för en 90m rulle är superbilligt! Men kvalitén är nog inte lika hög i emulsionen mot Pan F för stillbild.

Edit: Dessutom Adox CHM 400 (som jag tolkar är Ilford HP5 gamla versionen utan plus) för 214 Euro i 100 pack färdiga kasetter! Måste också vara mycket billigt.

Och sen undrar jag om inte min länk gäller 16mm-film och inte 135-film? Hittar ingen uppgift om det.

Senast ändrad:
Fabian: Som sagt, jag har provat både Fomopan 400 och Kentmere 400. De är ganska lika varandra, tycker jag. Men Fomapanen har en skönare tonalite tycker jag. Känns lite varmare.

Nils: Jag trodde att du gav 20:- per film (Arista Premium). Har jag betalt dig för lite pengar, eller? Säg bara till, så sätter jag in på ditt konto.

Här kan du köpa Kinofilmen Polypan F (förmodligen samma som Ilford Pan F) i längder från 90m - 152 m ganska billigt. Dessutom mycket annat, bl.a Adox CMS 20 i 30,5 m.

http://www.lumiere-shop.de/index.php?cat=c176_Polypan-F.html&XTCsid=o650lqlfbt7hp6ev49qe2lvat2

21 Euro för en 90m rulle är superbilligt! Men kvalitén är nog inte lika hög i emulsionen mot Pan F för stillbild.

Edit: Dessutom Adox CHM 400 (som jag tolkar är Ilford HP5 gamla versionen utan plus) för 214 Euro i 100 pack färdiga kasetter! Måste också vara mycket billigt.

Och sen undrar jag om inte min länk gäller 16mm-film och inte 135-film? Hittar ingen uppgift om det.

Det är samma ask som min och den var 35, samt att jag tror man skulle se större skillnad på bilden av filmen ifråga som ligger runt asken isf...

Fabian: Som sagt, jag har provat både Fomopan 400 och Kentmere 400. De är ganska lika varandra, tycker jag. Men Fomapanen har en skönare tonalite tycker jag. Känns lite varmare.

Nils: Jag trodde att du gav 20:- per film (Arista Premium). Har jag betalt dig för lite pengar, eller? Säg bara till, så sätter jag in på ditt konto.

Nej du har inte betalat för lite, Vi sa 450 inkl frakt och det gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar