ANNONS
Annons

Val av reseobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

costas

Medlem
Hej

Jag kommer att åka till japan i en månad i sommar och jag tänkte köpa mig ett objektiv som kan täcka hela spannet. Ska försöka resa lätt och vill inte bära en massa "onödiga" saker

Kommer fota mycket sportbilder, landskap och stadsbilder

Jag har en D50 kamera

jag hade tänkt mig att köpa en 18-200 vr objektiv.

Någon som har ett annat förslag?!?

Har anvandt 18 200 vr och den har funkat mycket bra under mina resor i Asien, har bott i Kina under tva ar.
Det ska vara den som presterar bast utav alla de befintliga 18 200 objetiven.

Dock skulle jag ta med mig en nikon 50 1.8 som alternativ nar det blir morkt eller nar du vill ha den dar extra skarpan som inte 18 200 kan leverera.

Det kan du hitta i Japan for en billig penning annars hittar du det i Sverige for nagon tusenlapp.

Du hittar bra recensioner har, http://www.photodo.com/

For landskap, stadsmiljo och andra miljoer passar den perfekt, men for portratt sa lvererar den inte den dar skarpan som man vill ha, en subjektiv bedomning.

Jag har massa rese kort i mitt album har pa fotosidan, sa kan du se vad 18 200 kan prestera.

costas skrev:
Ska försöka resa lätt och vill inte bära en massa "onödiga" saker

Jag har en D50 kamera
Om du verkligen vill resa lätt kanske du ska lämna systemkameran hemma och skaffa en "kompakt"-kamera med rejäl zoom istället. Själv har jag haft stor glädje av en Minolta A2 på resor, men det finns ju modernare modeller som är ännu mycket bättre. Och de kostar nog inte mycket mer än superzoomen du funderar på.

jag tänker vara lite radikal och föreslå en normalzoom, när jag är ute och reser sitter den på 97% av tiden. en 18-55 2.8 är trevligt att resa med

Jag tar med mig en ljusstark vidvinkel, (28 eller 35) och en ljusstark kort tele (85-105), typ porträttoptik, men då pratar jag FF. Använder du Aps-sensor-kamera behövs mycket kortare optik.

Det täcker alla mina behov, men såklart så har vi alla olika behov, men jag skulle aldrig släpa med mig en zoom! Sämre bilder, sämre skärpa, tråkigare resa. :)

En resa är aldeles för dyrbar och ger massor med unika möjligheter att ta mina bästa bilder någonsin. Skulle aldrig i livet kompromissa genom att ta med mediokra prylar, särskilt om DSLR-huset ändå ska med. Då kan man lika gärna bara ta med en bra kompaktkamera, typ ixus.

Jag tar med mig två objektiv på resor. Ett ljusstarkt, kort fast tele. och en vidvinkelzoom, båda av riktigt bra kvalitet.
Den stora fördelen med ett enda superzoom är att man har allt-i-ett, men i övrigt fins bara nackdelar, dålig skärpa o ljusstyrka är bara ett par. Dessutom är de rätt stora trots allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar