Annons

Val av polfilter till Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

addelager

Avslutat medlemskap
Jag letar efter ett polfilter till min Nikon D50.
Har kikat runt men bir inte så mycket klokare utav det så nu vill jag ha lite bra tips från er här.
Jag vill ha ett polfilter som fungerar väldigt bra till foto av bilar främst.

Det som skiljer olika filter är främst att de har olika bra antireflexbehandling. Dyrare har oftast bättre sådan och då blir risken mindre för flare och ghosting. Jag har resonerat så att man ändå sällan tar bilder med polfilter under sådana förhållanden där risken för detta är stor och därför köpt en av hoyas billigaste varianter.

Väljer du bara ett cirkulärt polfilter så har du, IMO, ditt på det torra. Linjära filter kan strula till det med AF och ljusmätning, så dem ska du undvika.

Du hitar cirkulära polfilter hos www.photax.se
kolla vilken diameter du har på ditt objektiv så att du får rätt storlek. Dyrare är bättre som med så mycket annat.

Ledsen om jag gör ett litet sidospår men har också tittat på detta med polfilter... Kommit fram till 2 olika:
Hoya Pol cirk 77mm HMC Super
B+W Pol cirk 77mm MRC E (Käsemann)

Dessa båda kostar lika mycket (1195:- på Cyberphoto) så priset kan inte avgöra.
Har dock kommit fram till att "Käsemann" står för att det är helt "väder-tätat", nån som vet hur det står till med Hoya modellen?
På Hoya modellen står angivet att den släpper igenom 99,7% av ljuset, nån som vet motsvarande på B+W?

Som det känns just nu så väger det över för B+W modellen tack vare tätningen, men finns det samma på Hoya så vet i f-n om nu ljus genomsläppet är det samma... Fast, hur kan de ange 99,7% ljus genomsläpp på ett polfilter, filtrerar inte det bort stora delar av ljuset?

Hjälp :D

prellen skrev:
Har dock kommit fram till att "Käsemann" står för att det är helt "väder-tätat", nån som vet hur det står till med Hoya modellen?
Utan att veta exakt tror jag att de motsvarar de "vanliga" B+W-filtren i detta avseende. Om inte annars skulle nog Hoya skryta med att de tätat ihop kanten på filtret och jag har inte sett något sådant i nämnas vare sig i deras katalog eller reklam.

På Hoya modellen står angivet att den släpper igenom 99,7% av ljuset, nån som vet motsvarande på B+W? [...] Fast, hur kan de ange 99,7% ljus genomsläpp på ett polfilter, filtrerar inte det bort stora delar av ljuset?
De siffror de refererar till är ljusgenomsläppet för antireflexbehandlingen, inte polfiltret i sig. Det stjäl betydligt mer ljus än så.

B+W har motsvarande ljusgenomsläpp för sin flerskiktsantireflexbehandling. Kommer tyvärr inte ihåg exakt siffra.

[Edit: Enligt sidan 57 i den katalog som ligger som PDF på Schneider Optics hemsida så ska ljusförlusterna med MC-behandling vara 0,5% vilket är i samma härad som Hoyas motsvaraden.]

[Edit 2: Om man får tro B&H så är det B+W Käsemann de säljer inte antireflexbehandlat och kostar bara $20 mer än det antireflexbehandlade "vanliga" polfiltret från B+W. Men enligt B+Ws katalog så är alla Käsemannfilter MRC-behandlade. Har ingen klarhet i frågan tyvärr.]

Senast ändrad:
Själv ligger jag och lurar på att skaffa mig ett B+W polfilter (vanligt inte Käsemann) med flerskiktsantireflexbehandling. Jag har haft polfilter tidigare (dock med mindre filterdiameter vilket gjort dem mindre användbara nu) som inte haft denna "vädertätning" och aldrig upplevt det som något problem. Tror snarare att kameran ger upp före polfiltret, men det får man avgöra själv om det är värt det eller inte. Jag använde inte polfilter så ofta tidigare så jag känner inte jag ska slänga ut för mycket pengar på detta.

Behöver nog igentligen inte heller vädertätningen då de andra pryarna inte är tätade, så lär nog inte utsättas för de förhållandena då det krävs...
Bara att jag brukar ha den filosofin när jag handlar att om jag ändå ska köpa nåt så dyrt, kan jag lika gärna lägga lite till för att få nåt som är snäppet bättre...
200:- för tätningen... hmm... Kan ju alltid läggas på nåt annat skojj :D

En liten fundering till...
Hur förhåller sig tex Cokins polfilter i förhållande till de tidigare diskuterade?
Om sämre, finns det samma system som Cokins fast av bättre kvalité?

Har sökt lite här på forumet och på Cokins hemsida men inte hittat så mycke info om "prestandan" på dem...
Gillar dock systemet med dessa filter om man senare ska komplettera med avtonade gråfilter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar