Annons

Val av papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

fsi

Medlem
Hej
Vilket papper brukar ni använda när ni skriver ut bilder?
Jag tänker köpa en skrivare och vill gärna höra lite synpunkter om olika typer av papper. Själv kommer jag mest att skriva ut s/v, men även lite färg.
/Fredrik

Vad tänker du köpa för skrivare? Det finns väldigt många papper för fotoskrivare. Man kan grovt dela in dem i papper som liknar kemiska kopior och papper som ser ut som akvarellpapper. Här är några av dem som jag prövat:

Epson Photo Paper och Epson Premium Semigloss Photo Paper ger bilder som är mycket svåra att skilja från kemiska kopior.

Epson Matte Paper - Heavyweight är en favorit, både för svartvitt och färg. Helmatt.

Ilford Galerie Classic Pearl liknar Ilfords fotopapper i ytan. Ser lovande ut, jag har inte testat färdigt än.

Olmec 260 gsm Brilliant White finns i blank och pearl. Mycket bra resultat.

Somerset Velvet Enhanced och Satin Enhanced, akvarellpapper av mycket hög kvalitet. Favorit bland akvarellpappren.

Lysonic Standard Fine Art, extremt tjockt och dubbelt så dyrt som Somerset. Mycket bra resultat, men priset är för högt. Min gamla Epson-skrivare har problem med tjockleken.

Jag funderar på en Canon s820. Vill gärna ha ett papper som liknar 'valingt' Ilford Multigrade papper (glossy & pearl).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar