Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Val av objektiv
- Trådstartare Mrs C
- Start datum
Erik Normark
Aktiv medlem
D7000 har ju motorn i huset, därmed är valet enkelt (den äldre modellen alltså). Jag har haft det själv. Objektiven är väl i princip identiska i övrigt.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Plånboksfråga
Jag har haft den äldre modellen och var mycket nöjd. Den satt på en Canon med cropsensor. Den såldes när jag gick över till en fullformatare. Den nya modellen lär vara bättre i motljus och en tystare fokusmotor, men jag tyckte att den gamla var mycket bra. Därför menar jag att det är en plånboksfråga. Nytt är alltid nytt och tryggare. Nyare modell är alltid vassare, men du får som regel mer för pengarna om du köper begagnat. Om eller när du går upp till en fullformatare så måste du sälja objektivet och då förlorar du mycket mindre på det begagnade objektivet.
Hej!
En begagnad Tokina 11-16 PRO DX för ca 4000kr till min Nikon D7000, eller den nya Tokina 11-16 PRO DX II för ca 7300kr? Vilken hade ni valt och varför?
Väldigt tacksam för synpunkter
Jag har haft den äldre modellen och var mycket nöjd. Den satt på en Canon med cropsensor. Den såldes när jag gick över till en fullformatare. Den nya modellen lär vara bättre i motljus och en tystare fokusmotor, men jag tyckte att den gamla var mycket bra. Därför menar jag att det är en plånboksfråga. Nytt är alltid nytt och tryggare. Nyare modell är alltid vassare, men du får som regel mer för pengarna om du köper begagnat. Om eller när du går upp till en fullformatare så måste du sälja objektivet och då förlorar du mycket mindre på det begagnade objektivet.
Mrs C
Aktiv medlem
Tusen tack för så snabba svar!
Det finns två begagnade till salu som jag tänkt titta på, äldre modellen, (DX II har jag inte sett ute på begagnatmarknaden), men känner mig väldigt osäker på vad jag ska se efter för att inte köpa ett defekt ex, förutom synliga repor och dylikt. Det blir ju i så fall ett dyrt köp.
Det finns ju begagnade i butik också men då tänker jag mig att de ju måste lägga på en del för att tjäna på det, och att jag kanske får ett bättre ex för pengarna om jag handlar privat. Jag kanske tänker fel där, svårt det här...
Det finns två begagnade till salu som jag tänkt titta på, äldre modellen, (DX II har jag inte sett ute på begagnatmarknaden), men känner mig väldigt osäker på vad jag ska se efter för att inte köpa ett defekt ex, förutom synliga repor och dylikt. Det blir ju i så fall ett dyrt köp.
Det finns ju begagnade i butik också men då tänker jag mig att de ju måste lägga på en del för att tjäna på det, och att jag kanske får ett bättre ex för pengarna om jag handlar privat. Jag kanske tänker fel där, svårt det här...
Customizer
Aktiv medlem
Eller så beställer du från Polen.
Mindre än 5000 sek för den nya varianten.
http://http://foto-tip.pl/en/tokina-af-11-16-at-x-116-pro-dx-ii-do-nikon.html
Ska tillägga att jag inte beställt därifrån själv men att jag varit väldigt sugen på att göra det.
Ska tillägga att jag inte beställt därifrån själv men att jag varit väldigt sugen på att göra det.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Jo, men
Butikerna betala mindre än privatpersoner när man köper begagnat, så du åker inte på butikens hela påslag. Jämför priserna och skiljer det inte alltför mycket så får du oftast en kortare garanti på köpet i butiken plus möjlighet att reklamera om det är fel på objektivet. Personligen skulle jag inte vilja sälja till en butik för de betalar för dåligt men möjligen köpa om priset är rätt.
Såg nu att Scandinavian Photo har ett för 3600 kr! Samma eller tom under privatpriserna! Slå till.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005832312/tokina-tokina-11-16-2-8-if-dx-till-nikon-begagnad
Tusen tack för så snabba svar!
Butikerna betala mindre än privatpersoner när man köper begagnat, så du åker inte på butikens hela påslag. Jämför priserna och skiljer det inte alltför mycket så får du oftast en kortare garanti på köpet i butiken plus möjlighet att reklamera om det är fel på objektivet. Personligen skulle jag inte vilja sälja till en butik för de betalar för dåligt men möjligen köpa om priset är rätt.
Såg nu att Scandinavian Photo har ett för 3600 kr! Samma eller tom under privatpriserna! Slå till.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005832312/tokina-tokina-11-16-2-8-if-dx-till-nikon-begagnad
Mrs C
Aktiv medlem
Tack! De har även ett för 5795kr., DX-versionen. Undrar hur det kan skilja så mkt i pris, det borde ju i så fall skilja mkt på skicket, men båda är tydligen i fint skick?! Främre och bakre objektivlock finns till den dyrare, det kanske fattas till den för 3.600kr. Får ringa efter helgen!
Mrs C
Aktiv medlem
Eller så beställer du från Polen.
Vågar mig inte riktigt på det, men tack för tipset!
unoengborg
Aktiv medlem
Kanske även kan passa på och fråga er som har/har haft objektivet om det fungerar bra med polfilter, läste nånstans att man bör undvika det, är det så?
Inga extrema vidvinklar fungerar bra med polfilter
Mrs C
Aktiv medlem
Tack, då stämmer alltså det jag läst! Nu blir det kanske lite OT, säg till i så fall, så kan jag ta det i en ny tråd, men hur gör man då för att undvika blänk och reflektioner i vatten och rutor vid användande av vidvinkel?Inga extrema vidvinklar fungerar bra med polfilter
SanneJ
Aktiv medlem
Vågar mig inte riktigt på det, men tack för tipset!
Kan verkligen rekommendera Foto-Tip, bra priser, service och väldigt snabba leveranser. Ser inte riktigt problemet med att beställa från ett annat EU-land, det är inte krångligare än i Sverige. Men om du nu hittar billigare begagnat i Sverige så är det kanske inte aktuellt ändå. Men tummen upp för foto-tip.
eskil23
Aktiv medlem
Tack, då stämmer alltså det jag läst! Nu blir det kanske lite OT, säg till i så fall, så kan jag ta det i en ny tråd, men hur gör man då för att undvika blänk och reflektioner i vatten och rutor vid användande av vidvinkel?
Antingen så använder man polfilter och försöker jämna ut färgen på himlen i efterbehandligen (vilket kan vara svårt), eller så låter man bli och får hantera reflexterna i stället. Man får försöka hålla störande reflexer utanför bilden (vilket kan vara svårt med en vidvinkel) eller hålla dem små (det mesta som är utanför spotthåll blir smått med vidvinkel).
Mrs C
Aktiv medlem
Kan verkligen rekommendera Foto-Tip, bra priser, service och väldigt snabba leveranser. Ser inte riktigt problemet med att beställa från ett annat EU-land, det är inte krångligare än i Sverige. Men om du nu hittar billigare begagnat i Sverige så är det kanske inte aktuellt ändå. Men tummen upp för foto-tip.
Jo, jag har hört gott om foto-tip tidigare också, detär säkert bra och jag är kanske lite för försiktig. Ska kolla, men tänker mig att det är enklare med service inom gränserna, om jag nu köper nytt och något skulle krångla. Men självklart lockar det att få ett nytt DX II till det priset
Mrs C
Aktiv medlem
Antingen så använder man polfilter och försöker jämna ut färgen på himlen i efterbehandligen (vilket kan vara svårt), eller så låter man bli och får hantera reflexterna i stället. Man får försöka hålla störande reflexer utanför bilden (vilket kan vara svårt med en vidvinkel) eller hålla dem små (det mesta som är utanför spotthåll blir smått med vidvinkel).
Med tanke på alla snygga bilder man ser tagna med vidvinkel, inte minst här på FS så måste det ju ändå vara hanterbart. Efterbehandling är jag inte alls bra på - än ...och inte så bra på att fota heller så alla tips, som detta, mottages med glädje!
Men om man vill fota te x en bäck och få mindre blänk, eller fota genom vattenytan eller genom ett fönster utan reflexer fungerar inte vidvinkel så bra då med tanke på att polfilter inte är lämpligt?
eskil23
Aktiv medlem
Men om man vill fota te x en bäck och få mindre blänk, eller fota genom vattenytan eller genom ett fönster utan reflexer fungerar inte vidvinkel så bra då med tanke på att polfilter inte är lämpligt?
Om jag skulle fota en bäck med vidvinkel skulle jag se till att det inte är några reflexer i vattnet närmast mig genom att välja vinkel mot solen eller sätta mig i skuggan. Sedan hålla kameran ganska nära ytan för att vattnet ska fylla bilden. Då gör det inte så mycket om vattnet längre bort blänker.
Försöker man fota genom vattenytan med en vidvinkel med polfilter på så får man samma effekt som när man fotar himlen; det är bara ett stråk genom mitten av bilden där polfiltret uppför sig som förväntat.
Mrs C
Aktiv medlem
Om jag skulle fota en bäck med vidvinkel skulle jag se till att det inte är några reflexer i vattnet närmast mig genom att välja vinkel mot solen eller sätta mig i skuggan. Sedan hålla kameran ganska nära ytan för att vattnet ska fylla bilden. Då gör det inte så mycket om vattnet längre bort blänker.
Försöker man fota genom vattenytan med en vidvinkel med polfilter på så får man samma effekt som när man fotar himlen; det är bara ett stråk genom mitten av bilden där polfiltret uppför sig som förväntat.
Tack för bra tips! Hoppas att kunna testa inom en inte alltför avlägsen framtid
Erik Schalin
Aktiv medlem
För det första så köper man ETT polfilter. Alltså köper man efter den srörsta filtergänga man har eller kommer att skaffa. I de flestas arsenal av objektiv ingår någon 2,8 zoom. Då blir det 77mm eller Tamron/Sigma 24-70 som har 82mm.Tack, då stämmer alltså det jag läst! Nu blir det kanske lite OT, säg till i så fall, så kan jag ta det i en ny tråd, men hur gör man då för att undvika blänk och reflektioner i vatten och rutor vid användande av vidvinkel?
Till övriga objektiv som har mindre filtergängor köper man stepringar.
Polfilter som skall användas Till extrema vidvinklar köper man varianten slim. Annars kommer filtret med i bild o vinjetterar bilden.
Alla polfilter har sin maximala effekt i 90 grader mot solen. Fotar du med solen i ryggen fr du alltså noll effekt av filtret. En extrem vidvinkel ger då en mer djupblå himmel i 90 grader mot solen o noll effekt i ytterkanter.
Reflexer i metall o vatten är inte lika beroende av vinkeln.
Sen är det inte så att man alltid fotar i max vidvinkel bara för att man kan.
Ett ANVÄNT polfilter är aldrig fel...
Sen finns de kvadratiska filtren oxå.
Mrs C
Aktiv medlem
För det första så köper man ETT polfilter. Alltså köper man efter den srörsta filtergänga man har eller kommer att skaffa. I de flestas arsenal av objektiv ingår någon 2,8 zoom. Då blir det 77mm eller Tamron/Sigma 24-70 som har 82mm.
Till övriga objektiv som har mindre filtergängor köper man stepringar.
Polfilter som skall användas Till extrema vidvinklar köper man varianten slim. Annars kommer filtret med i bild o vinjetterar bilden.
Alla polfilter har sin maximala effekt i 90 grader mot solen. Fotar du med solen i ryggen fr du alltså noll effekt av filtret. En extrem vidvinkel ger då en mer djupblå himmel i 90 grader mot solen o noll effekt i ytterkanter.
Reflexer i metall o vatten är inte lika beroende av vinkeln.
Sen är det inte så att man alltid fotar i max vidvinkel bara för att man kan.
Ett ANVÄNT polfilter är aldrig fel...
Sen finns de kvadratiska filtren oxå.
Tack för ytterligare bra information Funderar över hur ni andra brukar göra angående polfilter, använda eller inte till vidvinkel? Här tycks meningarna delade, men eftersom det tillverkas till vidvinkel, i slim-modell, så bör det väl fungera? Men fungerar slim även till andra objektiv, eller måste man ändå ha två, ett vanligt för övriga objektiv?
Planen är att skaffa Lee filtersystem så småningom men det fungerar väl bara med nd-filter?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag använder polfilter 77mm i princip bara till stativ o tävlingsfotografering. För familjefotografering blir det för mörkt i sökaren.Tack för ytterligare bra information Funderar över hur ni andra brukar göra angående polfilter, använda eller inte till vidvinkel? Här tycks meningarna delade, men eftersom det tillverkas till vidvinkel, i slim-modell, så bör det väl fungera? Men fungerar slim även till andra objektiv, eller måste man ändå ha två, ett vanligt för övriga objektiv?
Planen är att skaffa Lee filtersystem så småningom men det fungerar väl bara med nd-filter?
Slim fungerar alldeles ypperligt till all optik. Tunnare ringar att vrida på givetvis, annars är det ingen skillnad.
Nä, Lee Hitech osv har cirkulära polfilter oxå. O då stackar man filtren i filterhållaren vid behov.
Obs cirkulära syftar inte på den fysiska formen som en cirkel.