Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder polfilter 77mm i princip bara till stativ o tävlingsfotografering. För familjefotografering blir det för mörkt i sökaren.
Slim fungerar alldeles ypperligt till all optik. Tunnare ringar att vrida på givetvis, annars är det ingen skillnad.
Nä, Lee Hitech osv har cirkulära polfilter oxå. O då stackar man filtren i filterhållaren vid behov.
Obs cirkulära syftar inte på den fysiska formen som en cirkel.

Det är just till landskapsfoto jag tänkte mig ett polfilter tillsammans med Tokinan, men även streetfoto och då undvika störande reflexer i glasrutor mm. Jag ver att det är skillnad på cirkulärt och linjärt men hade ändå fått för mig att polfilter var runda till formen just för att man vrider dem, så det var bra att veta att det även finns fyrkantiga. Tack! :)

Det är just till landskapsfoto jag tänkte mig ett polfilter tillsammans med Tokinan, men även streetfoto och då undvika störande reflexer i glasrutor mm. Jag ver att det är skillnad på cirkulärt och linjärt men hade ändå fått för mig att polfilter var runda till formen just för att man vrider dem, så det var bra att veta att det även finns fyrkantiga. Tack! :)
hmmm när du skriver det.... har jag fel?
För visst behöver man vrida planen mot varandra.
Hinner inte kolla nu.

Jag har beställt Tokinan för 3.600kr från Scandinavian Photo nu!!! Är sååå glad och tacksam för hjälpen från er allihop, tack särskilt till Sven Blomqvist för tipset om detta objektiv på SP!

När jag ringde och beställde så sa mannen som jag pratade med, att om jag inte skulle ha det så skulle det upp till minst 4.300kr, det var för lågt prissatt, han kollade och sa att det är jättefint, allt var med också, bakre och främre lock och motljusskydd. Bytesrätt om jag inte är nöjd, men det kommer jag bli sa han, att det var ett väldigt bra köp! Ja, ni märker hur jag bubblar på men jag är så innerligt glad!

Jag ver att det är skillnad på cirkulärt och linjärt men hade ändå fått för mig att polfilter var runda till formen just för att man vrider dem, så det var bra att veta att det även finns fyrkantiga. Tack! :)

Fyrkantiga filter sätter man i en hållare framför objektivet. Sedan får man vrida hela hållaren.

Lyck till!

Jag har beställt Tokinan för 3.600kr från Scandinavian Photo nu!!! Är sååå glad och tacksam för hjälpen från er allihop, tack särskilt till Sven Blomqvist för tipset om detta objektiv på SP!

När jag ringde och beställde så sa mannen som jag pratade med, att om jag inte skulle ha det så skulle det upp till minst 4.300kr, det var för lågt prissatt, han kollade och sa att det är jättefint, allt var med också, bakre och främre lock och motljusskydd. Bytesrätt om jag inte är nöjd, men det kommer jag bli sa han, att det var ett väldigt bra köp! Ja, ni märker hur jag bubblar på men jag är så innerligt glad!

Aha! Det var felprissatt! Åt rätt håll också. Där har du gjort en bra och trygg affär.

Så om man ändå tänker sig Lee filtersystem så kanske det är mer praktiskt än att köpa ett separat?! Eller är det bökigt att vrida alltihop?
Ja ett separat polfilter är nog det bästa.
Johan har säkert rätt o eftersom att Lees filtersystems stora vinster är de avtonade filterna så kan man inte både sätta filter för horisonter OCH vrida in ett polfilter med hela hållaren.

Ja, jag är så superglad för det, har längtat efter vidvinkel och kan inte vänta tills det kommer, redan i morgon kanske! När jag sa att både detta och det andra, dyrare beskrivs på samma sätt, i bra skick, så sa han att detta är i mkt fint skick :) Tänk att man kan bli så löjligt glad för ett objektiv! Oj, vad jag ska fota nu!

Ja ett separat polfilter är nog det bästa.
Johan har säkert rätt o eftersom att Lees filtersystems stora vinster är de avtonade filterna så kan man inte både sätta filter för horisonter OCH vrida in ett polfilter med hela hållaren.

Såg din kommentar nu! Tack för hjälpen, då ska jag börja kolla in separata polfilter :)

ANNONS