Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

alve

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter ett mycket skarpt och bra macroobjektiv men blir helt vilsen i djungeln bland alla olika objektiv som finns.

Har kollat ut några stycken som ser bra ut men vet inte vilket av dom jag ska välja. Ska mest använda det till sländor, flugor och andra små insekter. Vill ha så nära som möjligt.

En lista på de jag spanat in:
Canon EF 100/2,8
Sigma 150/2,8
Sigma 180/3,5
Sigma EX 50/2,8
Tamron SP AF 180/3,5
Tamron AF SP 90/2,8

Är det mycket som skiljer förrutom vidvinkel, bländare och pris?

Enormt tacksam för svar eftersom jag snart ska till USA och handla.

Sigma 150

Sigma 150, Punkt slut. (ev. kompletera med en 1,4 konverter - kenko eller sigma) Du kommer "lika nära" med alla objektiv - skillnaden är att du med längre brännvid inte behöver gå så nära (och skrämma bort objektet) för att få samma förstoring på sensorn

Ja har Canon 100 mm o det är bra, jätteskarp och lättjobbat. Observa dock att närgränsen (obs till filmplanet inte fronten på objektivet) är 30 cm - inte så bra för flugor... Möjligen kan lösa linser hjälpa.
Har inte erfarenhet av de andra objektiven.

Lycka till!

Garbis, Aneby

Alla objektiv du listar är i mitt tycke tillräckligt skarpa. När det gäller insekter kan det vara en fördel med längre brännvidd som ger lite lngre arbetsavstånd dvs minskar risken att du stör motivet.

Jag har Canon 100/2,8 och Tamron 180/3,5 (som kanske är lite soft på full bländar öppning).

Skulle jag välja idag skulle jag nog gå på Sigma 150 som fått väldigt bra kritik.

Av de makro-objektiv Du listar, finns det ett som sticker ut, och som är det uppenbara valet vid nyanskaffning, under förutsättning att det levereras för Din kamera - vilket inte alltid är fallet. Sony finns ännu inte på listan, bara Cakon, Sigma och Pentax.

Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM - köp det!

Jag har Sigma 50, 150 och Canon 100 macro. Innan ägde jag även Sigma 180.
Alla objektiven du beskriver är skarpa och har bra bild-kvalitet. Sigma och Canon är bättre byggda och är mer rejäla.
Till dina insekter är de två 180 macrona bästa val. Även Sigma 150 är bra.

Sigma 150

Det blir väl Sigma 150 som det låter från er som jag ska välja. Blir 1500 kr billigare än om jag väljer Sigma 180 som jag tänkte köpa från början.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar