Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

peterafk

Ny medlem
Hej jag har en hp e327. Den är kanske tre år gammal och jag köpte den för 900 eller något sånt. Jag har tröttnat på den. Blir dåliga bilder vid ricktigt nära håll med mickro inställt. Dålig vidvinkel. Lite inställningar. Jag är rätt så dålig på kamerans media språk och skulle vilja få tips på vilken kamera man ska köpa. Har lätt för mig att lära mig massa tekniska saker.. mycket inne i datorer så skulle kunna lätt lära mig avancerade kameror så som systemkamera. Ni får hjälpa mig på traven och säga vad det är jag ska kolla på när man letar kamera.. Kanske ni kan tipsa mig om någon kamera.
Jag skulle vilja ta naturbilder i både på mörka kvällar och på dagen. Desutom ska den vara bra på poträttbild och närtagning. Vill inte ha nå jätte dyrt rätt så rimligt pris.. Det kanske finns någon guide här som är bra som jag kan kika i eller? ny här.. Sprid mig kunskaer och ideer. / Mvh Peter

Det beror förstås på vad du har för budget. Men eftersom jag ser att du är ganska ung gissar jag (säg till om jag har fel!) att du inte har obegränsat med pengar.

Just nu finns det två riktiga fynd för nybörjare på marknaden. Elgiganten säljer Nikon D40 och Mediemarkt säljer Canon 350D för under 3000 kr. Båda med "normalzoom". Mitt tips är att du går och känner på dessa båda kameror och väljer den som du tycker passar din hand bäst och är trevligast att titta igenom.

Båda kamerorna har för och nackdelar, men det är svårt att säga att den ena absolut är bättre än den andra. Till det priset tycker jag att båda är utmärkta för nybörjare. Efterhand kommer man att upptäcka att det finns begränsningar, men då har man förhoppningsvis lärt sig så mycket att man vet vad nästa inköp ska bli -- en vidvinkel, en telezoom, ett makro, en bra blixt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar