Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min först systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag anser, att är man en mycket färsk nybörjare, skall man inte starta sin fotohobby med en D-SLR eller spegellös systemkamera.
Storleken kommer att avskräcka, även ibland vikten, totalt okänsligt av någon, med tips om köp av olika objektiv eller köpa begagnat!
Olika objektiv (?), när nybörjaren inte har en susning vad olika brännvidder innebär, köpa begagnat, vad som helst (?), när nya kameror är billiga idag, faktiskt sedan de senaste åren har priserna dalat.

En avancerad kompakt kamera, men busenkel att använda ändå, skulle jag rekommendera, med fast (inbyggt) objektiv, med variabel brännvidd (sk. zoom objektiv), - allt finns inbyggt för nybörjaren, från vidvinkel till tele brännvidd, alltså inga konstigheter.

Enkelt, besöka en fotoaffär, prova hur de är i handen, små lätta att ta med kompakt kameror, från Sony, Panasonic, Canon.
Dagens kompakt kameror ger bilder, med hög skärpa och dynamik, även vid sämre ljus, - i klass mycket nära en systemkamera i instegs segmentet!
 
Har ingen LX100 framför mig, men vad jag kan minnas har LX100 alldeles utmärkt information i sökaren. Man kan väl snarare se det som så att rattar märkta med siffervärden ger ytterligare möjlighet att förvissa sig om att allt är rätt än att det på något sätt skulle vara svårare än t.ex. hålla koll i en Nikon D3300 eller andra liknande instegs dslr modeller.
För några decennier sen började kameratillverkarna (med Minolta och Canon i spetsen) att ganska radikalt göra om användargränssnittet. För att kompensera för att man inte längre hade slutartidsrattar med siffror på och/eller bländarringar med siffror på så hade man en liten LCD-display ovanpå kameran som visade inställd slutartid och inställd bländare.

Jag tycker nog att det är lika lätt att se vad man har ställt in på en sådan display som det är att titta på en slutartidsratt eller på en bländarring.

Dessutom vill man förstås ha båda dessa värden visade i sökaren, men det är väl närmast självklart nuförtiden.
 
För några decennier sen började kameratillverkarna (med Minolta och Canon i spetsen) att ganska radikalt göra om användargränssnittet. För att kompensera för att man inte längre hade slutartidsrattar med siffror på och/eller bländarringar med siffror på så hade man en liten LCD-display ovanpå kameran som visade inställd slutartid och inställd bländare.

Jag tycker nog att det är lika lätt att se vad man har ställt in på en sådan display som det är att titta på en slutartidsratt eller på en bländarring.

Dessutom vill man förstås ha båda dessa värden visade i sökaren, men det är väl närmast självklart nuförtiden.

Visst kan man se vad som ställts in på en display. Men displayen talar inte om vilken ratt som används för att ställa in värdet. Den talar heller inte heller om åt vilket håll du ska vrida för att öka eller minska värdet. Dvs du som fotograf måste själv minnas vad du ska göra vilket tar koncentration från motivet om du är ovan eller nybörjare. Dessutom saknar de flesta instegskameror sådana displayer som är synliga om du tittar ned på kameran när den hänger runt halsen.
 
Motsols -> minska, medsols -> öka. Det är väl den naturliga ordningen och bör inte vara något problem att komma ihåg ens undermedvetet.

Bäst är förstås om kameran har rattar och vred som man inte behöver titta på för att veta åt vilken håll man ska vrida för att åstadkomma den önskade förändringen.
 
Har själv inte LX100, och kan därför inte uttala mig så väl om den, men många kameror med flervdirektknappar och vred som jag har brukar visa dessa inställningar både på bildskärm och i sökaren.

Där ser jag inte riktigt det stora problem som Bengt tar upp, iaf. inte generellt, men detta kanske är en klar miss av Panasonic gällande specifikt modellerna Lumix LX100 och Leica D-Lux?

Något de helt klart borde rätta till isf. Då kan jag helt hålla med Bengt i kritiken (inte generellt emot direkta rattar och fysiska reglage, som är trevligt om det får plats, men emot just denna kameramodellen).


Nja nu skriver jag inte stora problem förstås, Jag beskrev hur jag löste det med min RX100 som då anses ligga nära sista platsen i referens/hanterings/meny tabellen. Kameror med många rattar och vred och inte ovanligt med dubbla funktioner hos några vred som aktiveras genom tryck eller liknande kan ju också ta sin tid att lära sig, kolla rattarna, kolla skärmen kolla EVF ( vet ej hur LX100 fungerar själv ) Stora problem eller ej med vilken kamera det nu må vara, uppfattade jag nu som vilken kamera som kunde passa TS och som var hyggligt smidig att använda.
 
Har ingen LX100 framför mig, men vad jag kan minnas har LX100 alldeles utmärkt information i sökaren. Man kan väl snarare se det som så att rattar märkta med siffervärden ger ytterligare möjlighet att förvissa sig om att allt är rätt än att det på något sätt skulle vara svårare än t.ex. hålla koll i en Nikon D3300 eller andra liknande instegs dslr modeller.

Jo men Uno, jag menar det beror på hur erfaren man är att hantera en kamera, Jag lärde mig den kameran som anses ha dom allra sämsta menyerna och hanteringen, och du gav mig ett svar som var bra tycker jag. Hur mycket behöver TS lära sig med en kamera som är full med rattar och vred och som också kan ha dubbelfunktion, och kanske låsfunktion som skall släppas, kolla skärmen tex " Aha bländaren står på f/11 måste kolla ratten och ändra osv" Inte specifikt för LX100 nu för jag har aldrig använt en sådan kamera så jag vet inte.

Dom som väljer Fuji förmodar jag att dom starkt gillar att vrida på rattar och vred, andra yrkeskameror har inte dom en ISO-knapp och en +/- knapp och sedan får man vrida fram önskat tal med en annan ratt, kanske den vid avtryckaren eller så.

Vilken kamera har den lägsta inlärningströskeln för en nybörjare, det kan jag inte svara på. Är det inte någon ny Canon nu som lär ha en förbättrad Guide som förklarar dom olika inställningar mycket bra.
 
Ahh. Ok (det lät verkligen inte så i din tidigare kritik).

Jag har aldrig provat den själv, utan snappat upp vad andra sagt om kameror som har många rattar och vred, uppfattade det som att LX 100 var en sådan kamera enligt Uno, Uno skrev om kognitiv belastning kan vara besvärligt, min kritik eller omtanke om TS var då att det kan vara mycket att kolla på om en kamera har många direkta rattar och vred plus skärm och EVF, att man ser inställd iso på skärmen och EVF och på vredet uppe på kameran, så är det lite att kolla på menar jag, det brukar ta en tid innan man blir van med ny kamera. en del kameror har också ett tredje fönster att kolla inställningar på. vissa yrkeskameror har belysta knappar för att kunna se när mörkret kommer.

Jag tycker för övrig att Fuji levererar fantastiska kameror i olika prisklasser, har betydligt mindre kritik att ge till en Fuji kamera mot vad jag vill dela ut till Sony-kameror.
 
Fysiska rattar har både för och nackdelar. Det har hänt både en och många gånger att jag först i efterhand upptäckt att jag haft min Fuji inställd på AF-C och två stegs underexponering när jag inte alls tänkt mig det. Det har resulterat i diverse misslyckade bilder, och just exponeringskompensationen är lätt att komma åt när kameran åker ner i väskan.

Visst syns informationen i sökaren, men det är ytterst sällan jag kollar där när det är bråttom.
 
Ja, Fuji X-T1 har en del ergonomi som jag undrar över hur betatestande fotografer jobbar... Speciellt vredet under ISO-ratten kan ändras om kameran hanterar i ficka eller ryggsäck - borde upptäckta lätt i förserietester. Samma sak med min Canon F1 - av/på vredet uppe till vänster (för ljusmätningen) var nästan alltid på...

Jag är inte säker att menyer är bättre för den fotografiska inlärningen än vred för de 3 komponenterna, ISO, bländare och tid. Och den 4:e, manuellt/kamerastyrd autofokus.
Det är väl mer hur TS vill jobba - lita på kameran eller ta kommandot och (som jag ibland) soppa till det... ;-) Men man lär sig....

-J!
 
Jo men Uno, jag menar det beror på hur erfaren man är att hantera en kamera, Jag lärde mig den kameran som anses ha dom allra sämsta menyerna och hanteringen, och du gav mig ett svar som var bra tycker jag. Hur mycket behöver TS lära sig med en kamera som är full med rattar och vred och som också kan ha dubbelfunktion, och kanske låsfunktion som skall släppas, kolla skärmen tex " Aha bländaren står på f/11 måste kolla ratten och ändra osv" Inte specifikt för LX100 nu för jag har aldrig använt en sådan kamera så jag vet inte.

Dom som väljer Fuji förmodar jag att dom starkt gillar att vrida på rattar och vred, andra yrkeskameror har inte dom en ISO-knapp och en +/- knapp och sedan får man vrida fram önskat tal med en annan ratt, kanske den vid avtryckaren eller så.

Vilken kamera har den lägsta inlärningströskeln för en nybörjare, det kan jag inte svara på. Är det inte någon ny Canon nu som lär ha en förbättrad Guide som förklarar dom olika inställningar mycket bra.

Användbarhet kan beskrivas af ett antal faktorer:
- Hur lätt produkten är att lära.
- Hur effektiv eller snabb den är att använda när man väl lärt den
- Hur lätt det är att komma ihåg hur den fungerade efter det att man inte använt den på ett tag
- Hur behaglig den känns vid användning.

För att bli lätt att lära är det en fördel om kamerans funktioner är lätta att upptäcka. Med fysiska rattar blir möjligheterna lätta att upptäcka, speciellt om de är placerade så att de kan överenstämma med någon logisk mental modell över kamerans funktion. T.ex. sitter bländaringen på objektivet där bländaren och slutartidsratten på kamerakroppen där de flesta förväntar sig att slutaren sitter. Är rattarna graderade med siffervärden blir de lättare att känna igen. Fast det viktiga är egentligen att de alltid har samma funktion.

Att inte behöva hålla reda på olika tillstånd gör att man kan ägna mer tid och tanke åt motivet samtidigt som risken för misstag minskar.

Fysiska rattar markerar också väldigt tydligt användarens handlingsrum. Hamnar funktionerna i någon meny behöver man veta vad det man söker efter heter, och kanske i värsta fall hur det är grupperat i menysystemet. Det är dessutom svårt att bläddra bland menyer och samtidigt hålla koll på motivet.

Antalet funktioner på en modern kamera varierar ganska lite från en instegsmodell till värsta proffsmodellen. Skillnaderna ligger mer i vilken prestanda de olika funktionerna levererar, kamerornas byggkvalitet och hållbarhet. Så oavsett om det finns många fysiska reglage eller inte blir det ungefär lika mycket att hålla reda på. De fysiska reglagen har dock fördelen av att de lätt kan hittas, och att motorisk inlärning kan förstärka inlärningsprocessen.

I LX100:as och även Fujifilms kameror är det egentligen bara tre saker man behöver hålla koll på, bländare och tid och om man vill att kameran ska ställa in någon av dem automatiskt då man i så fall ställer in värdet A som i automatisk för den eller de rattar där man vill ha automatik.

Du har helt rätt i att många yrkeskameror har en iso knapp man trycker in för att sedan vrida på någon ratt. Det här beror väl till stor del på att tillverkarna lever kvar i filmens tid då man bytte iso högst var 36:e bild. Det här är förstås helt vansinnigt ur usability perspektiv. I den digitala värden finns det inget hinder för att välja optimalt iso för varje enskild bild, precis som man kanske väljer bländare och tid. Ända anledningen till att tillverkarna kommer undan med det är att fotografer är ett konservativt släkte. De enda tillverkare jag kan påminna mig ha en iso inställning med samma prioritetsgrad som bländare och tid är Pentax K-1, och någon Leica modeller. I Leicas fall var det nog närmast en slump eftersom kontrollen påminner om hur gamla leica filmmodeller såg ut.
 
Fysiska rattar har både för och nackdelar. Det har hänt både en och många gånger att jag först i efterhand upptäckt att jag haft min Fuji inställd på AF-C och två stegs underexponering när jag inte alls tänkt mig det. Det har resulterat i diverse misslyckade bilder, och just exponeringskompensationen är lätt att komma åt när kameran åker ner i väskan.

Visst syns informationen i sökaren, men det är ytterst sällan jag kollar där när det är bråttom.

Felet på Fuji (alltså detta rör inte Panasonic som diskuterats innan) är dels att exponeringsratten är för lätt att ändra av misstag, och dels att "visaren" för exponerinhskompensationen alltid visas i sökaren. Har klagat på detta innan då det händer även mig att jag ofta missat det.

Hade Fuji bara visat exponeringskomp.visaren i sökaren/skärmen när den var i ställd på annat än +/-0 så hade det varit mycket bättre. Då hade man fått en tydlig visuell varning direkt då man ser den (som det är nu så är den lätt att missa då den alktid syns, och inte enbart när man har någon form av ändring upp eller ner).

Klar miss av Fuji gällande både dess variant av fysisk ratt och mjukvara/gränssnitt.

Däremot så är det inget fel på konceptet som sådant (riktigt trevligt med kameror som har en direkt ratt för det), men dålig implemenation av Fuji i detta fallet.

Så gillar fysiska rattar och knappar, men här finns klara förbättringar att göra för just Fuji.
 
Felet på Fuji (alltså detta rör inte Panasonic som diskuterats innan) är dels att exponeringsratten är för lätt att ändra av misstag, och dels att "visaren" för exponerinhskompensationen alltid visas i sökaren. Har klagat på detta innan då det händer även mig att jag ofta missat det.

Hade Fuji bara visat exponeringskomp.visaren i sökaren/skärmen när den var i ställd på annat än +/-0 så hade det varit mycket bättre. Då hade man fått en tydlig visuell varning direkt då man ser den (som det är nu så är den lätt att missa då den alktid syns, och inte enbart när man har någon form av ändring upp eller ner).

Klar miss av Fuji gällande både dess variant av fysisk ratt och mjukvara/gränssnitt.

Däremot så är det inget fel på konceptet som sådant (riktigt trevligt med kameror som har en direkt ratt för det), men dålig implemenation av Fuji i detta fallet.

Så gillar fysiska rattar och knappar, men här finns klara förbättringar att göra för just Fuji.

Bästa lösningen på exponeringskompensationsrattproblemet för Fuji hade förmodligen varit en låskanpp på samma sätt som på slutartid och filmkänslighet på xt 2. Det hade dessutom haft fördelen att alla rattar hade fungerat på samma sätt. Då hade användaren kunnat välja att ha knappen låst eller olåst.

De som sällan använder exponeringskompensation och därigenom kanske inte är så uppmärksamma på rattens inställning hade då kunnat låsa ratten. De som ofta använder ratten skulle vara hjälpta av större skillnad i sökarvisningen av inställt värde. Att ta bort visningen när ingen kompensation är inställd nog inte så bra, då det försämrar upptäckbarheten av funktionen. Kanske hade man kunnat ha olika färg eller ljussstyrka på visningen om exponeringskompensation användes, så att man fick större skillnad än bara siffervärdena.
 
Köp begagnat.
Köp hellre ett sämre hus än en sämre optik.
Kolla även Canon. Deras 50mm 1.8 kostar nada och är bättre än 1.4.

Hittade ett bra exempel.
https://www.blocket.se/stockholm/Canon_550D___18_55mm___50mm_1_8_72971186.htm?ca=11&w=1

Sälj zoomen (som inte är toppen men kanske duger för dig just nu)
om du lyckas, eller gör om den till kaffekopp och köp den här istället:
https://www.blocket.se/stockholm/CANON_EF_24_70_mm_f_4_L_IS_USM_73146260.htm?ca=11&w=1

Nu har du en ok kamera med 7d chip och funktionell optik med bra kvalitet för en stram budget.

Jag känner inte annonsörerna och jag ville ha Nikon från början själv men fick mer pixlar för pengarna 2007 och fastnade utan att ångra mig.

Cons för Canon är deras externa programvaror. Pro är stryktålighet och kvalitet.

Övriga tips: Lightroom och ett gammalt Manfrotto 055.
 
Bästa lösningen på exponeringskompensationsrattproblemet för Fuji hade förmodligen varit en låskanpp på samma sätt som på slutartid och filmkänslighet på xt 2. Det hade dessutom haft fördelen att alla rattar hade fungerat på samma sätt. Då hade användaren kunnat välja att ha knappen låst eller olåst.

Jo, det hade varit en bra lösning tror jag också.

Köp hellre ett sämre hus än en sämre optik.

Kan bara instämma 100%.

Kolla även Canon. Deras 50mm 1.8 kostar nada och är bättre än 1.4.

Samma sak för Nikon och deras 50/1,8. Bättre optiskt än Nikkor 50/1,4 och snabbare och säkrare AF. Sedan så håller den samma mekaniska stabilitet och byggkvalitet som Nikon 50/1,4. Det klart mest prisvärda objektivet som finns (köpt två när det varit kampanj för 995.-) enligt mig, alla kategorier och varumärken.

Dvs. klart bättre byggkvalitet och konstruktion än även Canons senaste 50/1,7 (som ändå blivit mycket bättre än tidigare versioner).

Så byggkvalitetsmässigt så skiljer Canon 50/1,4 ändå fortfarande rätt mycket från Canon 50/1,8 (som inte alls är lika bra, även om OK) tycker jag personligen (till skillnad från Nikon där 50/1,8 är lika bra som 50/1,4 byggmässigt, och tom med bättre AF).

Övriga tips: Lightroom och ett gammalt Manfrotto 055.

Instämmer. Bra tips på bra produkter för relativt lite pengar.
 
Senast ändrad:
Så byggkvalitetsmässigt så skiljer Canon 50/1,4 ändå fortfarande rätt mycket från Canon 50/1,8
Det kan se så ut på utsidan, men Canon EF 50mm f/1.4 är ganska känsligt för stötar framifrån eftersom AF-motorn är en mikro-USM som sen driver linspaketförflyttningen med en växelmekanism. (Objektivet har alltså inte internfokusering). Denna mekanism kan lätt gå sönder om objektivet får en stöt.

Ett (dedicerat) motljusskydd bör därför alltid vara monterat på EF 50mm f/1.4 eftersom en stöt framifrån då tas upp av motljusskyddet och objektivets hölje, så AF-mekanismen är skyddad.

Canons senaste 50mm, EF 50mm f/1.8 STM, känns betydligt bättre byggt än det äldre EF 50mm f/1.8 II, men tiden får väl utvisa om det stämmer.
 
1.4 går ändå inte att plåta seriöst med under 1.8 så jag pga CA som ett sjörövarkikare. AF kuggarna kan ryka om du kör manuellt på den, som för övrigt känns som en översockrad äggtoddy. Ska du ha en seriös 50mm från Canon får jag nog påstå att det är L gluggen som gäller. Bildkvalitet på den har jag ingen aning om. Jag hade iallafall köpt en 1.8 i TS kläder och haft lite cash kvar till en 85:a.
 
Det kan se så ut på utsidan, men Canon EF 50mm f/1.4 är ganska känsligt för stötar framifrån eftersom AF-motorn är en mikro-USM som sen driver linspaketförflyttningen med en växelmekanism. (Objektivet har alltså inte internfokusering). Denna mekanism kan lätt gå sönder om objektivet får en stöt.

Ett (dedicerat) motljusskydd bör därför alltid vara monterat på EF 50mm f/1.4 eftersom en stöt framifrån då tas upp av motljusskyddet och objektivets hölje, så AF-mekanismen är skyddad.

Canons senaste 50mm, EF 50mm f/1.8 STM, känns betydligt bättre byggt än det äldre EF 50mm f/1.8 II, men tiden får väl utvisa om det stämmer.

Bra poäng, och betydligt mer än vad jag visste! Har gått på den visuella och beröringsmässiga yttre synbara byggkvaliteten när jag testat och jämfört dessa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar