Annons

Val av Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruudy

Avslutat medlemskap
Ursäkta om jag gör helt fel nu som startar denna tråd men hittade inget annat ställe att posta på.

Jag är väldigt intresserad av att börja fotografera och behöver en kamera.
Jag har väl ingen speciell inriktning utan jag vill kunna fotografera det mesta. Jag reser till London nu i höst och skall bland annat kolla på fotboll och då vill jag kunna ta högklassiga bilder från läktarplats. Behövs bra zoom då antar jag.
Priset ska helst ligga runt 3-7000 och absolut max 9000sek.

Jag är inte så rutinerad av fotografering sedan tidigare, är alltså "nybörjare". Dock så vill jag ha en bra kamera som man kan få riktigt bra bilder med och gärna en som jag kan "växa" med.
Tittar väldigt gärna på systemkameror men behöver då hjälp med vad som skall köpas till osv.

Ursäkta min okunnighet ;)

Tack på förhand!

Vill du ha mycket kamera för pengarna så ska du titta på super zoomarna. En systemare med lämplig optik som ska uppfylla dina önskemål kostar nog mera än din budjet tillåter.

// Fredrik

Jag har inte tittat på priserna men gå in på ex www.scandinavianphoto.com och kolla kombinationen Nikon D40 + ett Nikkor 18-55 + ett Nikkor 70-300 alt Nikkor 55-200. Skulle tro att detta får du för 8-9.000. Finns säkert motsvarande kombinationer av andra märken men eftersom jag är Nikonförespråkare så är detta mitt förslag. Du kan också kolla annonssidorna här på Fotosidan och hitta bra kombinationer som har ngt år på nacken för bra priser.

Okej, tack.

Jag tittar lite på Olympus Camedia SP-550 Ultra Zoom.

Bra pris och kanske bra för mig att slippa dessa objektiv.

Jag läste att bildkvaliten var dålig och det värkar ju itne alls bra. Vad sägs om denna? Kan man få bra bilder långt ifrån planen?

Jag har ingen erfarenhet av de s.k. superzoomarna. Tittar man bara specifikationer skulle jag nog välja en systemkameralösning. En kollega till mig köpte en superzoom, vet ej vilken, och var grymt besviken och har nu köpt en systemkamera. Men du måste själv se vad du är komfortabel med,

Okej. Jag är inte alls kunnig om systemkameror. Är de lätta att lära sig? Finns det bra alternativ som inte är över 5000kronors-strecket?

Många systemkameror har program man kan förinställa för olika motiv, typ sport, landskap, porträtt etc så i princip så fort batteriet är laddat kan du gå igång. Hos Nikon kallas dessa varioprogram. Det är väl svårare med priset men jag tror du kan förhandla dig till en Nikon D40 eller D50 + ett Nikkor 55-200 objektiv för runt femtusingen eller kanske några hundralappar mer. Det bästa du kan göra är nog att gå in i en välsorterad kameraaffär och kolla runt och känna på grejorna och se vad du trivs bäst med. Ring också runt och kolla priser, det kan skilja sig några hundralappar för samma kit.,

Det där med förinställning låter mycket bra tycker jag! Jag har inte bråttom med köpet och kan vänta till höst. Kommer det några nya modeller/hinner det bli någon prissänkning?

Kanske jobbigt med mycket frågor, men det är verkligen mycket frågor i mitt huvud om just nu. Tack för de trevliga svaren iallafall!

Det brukar utveckla sig mot prissäkningar så det kanske är bra att vänta. Eftersom du nämnde London kan du ju kolla priserna i någon av de engelska fototidningarnam t ex Digital Camera, som brukar vara nerlusade med annonser med diverse erbjudande. Sannolikt dock inte billigare men kanske ändå värt att kolla. Skulle du råka ha vägarna förbi New York så får du ett kit väsentligt billigare än i Sverige särskilt med nuvarande dollarkurs. Jag tror för egen del att skall du fota fotboll från läktarplats så behöver du ett långt telezoom och borde titta på något a la Nikkor 70-300 (om du väljer Nikon) eller något liknande från Sigma eller Tamron.

Okej.

KG Stolt >> Jag har en kamera som får duga i dagsläget. En Canon Ixus 40.

Cronholm >> Nu tror jag inte jag skall ha så avancerat ändå. Är efter ltie tips inne på Canon Powershot S3IS. Har du några erfarenhter av den kameran?

O väntar du till våren så kommer heta nyheter och riktigt billiga paket... men hösten 2008 då blir det riktigt, riktigt billigt, men de verkliga nyheterna kommer våren 2009 och då blir det jättebilligt redan till sommaren, för att inte tala om hösten. Superrean 2010 kan vara värd att vänta in!

Ruudy skrev:
Det där med förinställning låter mycket bra tycker jag! Jag har inte bråttom med köpet och kan vänta till höst. Kommer det några nya modeller/hinner det bli någon prissänkning? ...
Att vänta till i höst tycker jag är dumt, om du köper stax före resan eller i England handlar resan om att lära dig kameran och du blir besviken på bilderna. Dom sk superzoomarna funkar nog bra/hyggligt i solsken men så fort du skruvar upp känsligheten(iso) kommer bruset i bilderna. Titta inte för mycket på priset, rea och röda lappar kan indikera att det är en svårsåld eller dålig kamera. Själv är jag mycket nöjd med min Pentax K100D och med DA18-55 och DA50-200 blir det billigt och bra så länge du inte ska förstora mycket. Nikon och olympus(?) har motsvarande enklare/ "billiga" systemkameror.

Största anledningen till att jag väntar med att köpa är att jag inte har råd än.

Men Canon PowerShot S3 IS är jag mest sugen på just nu. Har ni några bra/dåliga erfarenheter av den?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar