ANNONS
Annons

Val av Fisheye, nytt el. beg?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik-skoglow

Aktiv medlem
Hejsan alla glada.

Hade tänkt att köpa Sigmas 15mm fisheye, och tänkte då först kolla med er om det är ngn här som har lite tips och ideer kring detta lustiga objektiv. Kanske t.o.m. en beg. lins till salu???

Hej

äger inget sådant själv men har hört från en som äger ett att det blir oerhört lätt interna reflexer i det. Detta bör du nog kolla upp då det ju kan bli ett hinder annars.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Hej.

Jag har ett Sigma fisheye AF 15 mm och använder det till min F100.

Objektivets antireflexbehandling är bra, även om Nikons 16 mm fisheye är bättre.

Man kan ta bilder där solen finns med i bilden utan större problem, dvs man har samma problem som en vanlig välbehandlad glugg och med tanke bildvinkeln är resultaten mycket bra.

Skärpan är bra, men Nikons 16 är skarpare.

Exempel på bilder finns under dive.to/Mikael.Eriksson (under länkarna Kungshamn 2002 och fisheye bw). De flesta bilderna är tagna under vatten, men några landbilder finns med. Jag kan även skanna in fler landbilder om så önskas för att visa resultaten där solen ingår i bilden.

Varför väljer man Sigmas fisheye istället för Nikons?
Närgränsen på 15 cm är helt fantastisk jämfört med Nikons på 25 cm.

/Mikael Eriksson

www.dive.to/Mikael.eriksson

Har själv ett sigma 15/2.8 och är faktiskt nöjd med det, väldigt nöjd med det, närgränsen är underbart liten (15 cm) och ljusstyrkan är också bländande bra =)

Har nog bara 1 st bild uppe som jag tagit med fisheyet, och det är i album Laponia och bild; Pållenåjve 2.

Ibland kan det vara svårt att få korrekt exponering, men, har ett 600si classic hus nu, men, bara man är noga och mäter ljuset, har mest problem med det när jag gör egna sv/v kopior.

Men, är faktiskt nöjd med min glugg och att jag fick det till halva priset vad det hade kostat om det hade varit orginal. Så, mitt råd till dig är att klippa till och köp det!!

även Pållenåjve 1 är taget med fisheyet, vanlig provia 400 har använts, gillar det skarpt faktiskt =)

Kan scanna in en sv/v bild också så du får se hur det blir om du riktigt vill!

Inte verkade det bli några reflexer där inte. HMM! då måste man spara till en sån då!

Här kommer fyra bilder tagna med Sigmas fisheye och scannade med Minoltas Dual II.
Film Velvia och Provia F.

Hej och tack, det ser skitbra ut.
Det blir ett Sigma helt klart.
Vad kan få en att betala 12.000:-
för en "leksaks-glugg".???

Tack alla inblandade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar