Annons

Val av budget telezoom!

Produkter
(logga in för att koppla)

JaTack

Medlem
Hejsan!

Nu har jag börjat tröttna på orginal guggen och har börjat kolla på lite telezommar. Jag har inte tänkt att lägga ut några större summor. Jag har läst en del om budgetzommarna och kommit fram till 3 stycken, Tamron, Sigma och canons orginal.

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
Canon EF 75-300/4-5,6 III DC

eventuellt
Canon EF 75-300/4-5,6 III USM

Angående Canons glugg, tycker ni att det skulle vara värt att lägga ett par hundringar till och köpa USM,en istället för DC,n?

Jag har även förstått att dessa budget gluggar är lite ljussvaga och att dom även har seg AF, (undantag för USM,en?) Något som kanske kan vara roligt är att Sigman och Tamron har macro funktion, något som inte canon har.

Vilken skulle Du valt?

/Marcus

Hej!

Jag har en Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro och är mycket nöjd med den. Det kanske inte är världen sabbaste autofokus men bildkvaliten är bra. köpte min på Scandinavianphoto för 2200:-

/Magnus

Instämmer med Magnus om Sigmat, skaffade ett sådant för ca en vecka sedan och är grymmt nöjd.

För de pengarna det rör sig om (betalade ca 1800kr, men det var här i Kiev, är kanske några hundralappar dyrare i Sverige) så får man väldigt mycket för pengarna.

Att objektivet är fult och plastigt (särskillt det medföljande motljusskyddet) kan man leva med när man får ett objektiv för under / runt 2000 kr som faktiskt tar fullt användbart skarpa bilder i 300mm med full bländaröppning och riktigt skarpa bilder upp till ca 250mm på f8.

Bifogar länk till bild tagen på 300mm, f5,6 så att du kan få en uppfattning om vad objektivet presterar:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/972260.htm?set=lp

Sedan är ju iofs så att oavsett vilken du väljer av dem så är det i princip vid allt annat än fullt solljus stativ (åtminstone enbens) som gäller, för de är inte ljusstarkast i världen, men det känner du säkert redan till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar