Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av AF-läge eller manuell fokusering ger olika exponering vid matrixmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vi har tidigare konstaterat här på Fotosidan att exponeringen i D300 och D3 i kontrastrika scener påverkas upp till ca 1 EV-steg av vald fokuspunkt även vid matrixmätning. Nu visar det sig att exponeringen även avgörs av vilket AF-läge som används eller om manuell fokusering nyttjas.

Jag har tagit en mängd olika motiv och skiftat AF-läge samt även använt manuell fokusering med konsistent resultat:

1) Enkelpunkts-AF eller dynamiskt AF-C-läge ger regelmässigt en annan exponering vid kontrastrika scener än vad Auto-AF-läget ger (samma utfall vid AF-S och AF-C),

Rikligare exponering (2/3 EV-steg):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1428533&target=

Auto-läget ger ofta men inte alltid en snålare exponering än enkelpunkts-AF eller AF-C dynamiskt läge (Auto-läget 2/3 EV-steg längre och manuell fokusering 1/3 EV-steg längre slutartid):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1428535&target=

2) Manuell fokusering i samma AF-punkt som vid enkelpunkts-AF i AF-S/AF-C lägena ger en annan exponering,

Manuell fokusering tycks ofta leda till en kortare slutartid. Här skiljer det hela 1 EV-steg mellan manuell fokusering och AF i samma punkt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1428478&target=

3) Vid användning av blixt påverkas även denna exponering så att en annan ljusmätning erhålls i Auto-AF-läget än i de andra AF-lägena,

Här är det 1/3 EV-steg snålare i Auto AF-S:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1428558&target=

4) Om Auto-ISO används kommer Auto-AF-läget även då ge en avvikande exponering i form av ett annat ISO-tal.

Här skiljer det mellan ISO 1400 i Auto AF-S, via ISO 1600 vid manuell fokusering till ISO 1800 vid enkelpunkts AF och dynamiskt AF-C:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1428555&target=

Slutsats: Vid matrixmätning avgörs exponeringen inte enbart av valet av AF-punkt utan även av valt AF-läge eller om manuell fokusering tillämpas. För att erhålla en annan, jämnare och mer förutsägbar, exponering vid matrixmätning är det, om möjligt med tanke på motivtypen, värt att pröva att använda antingen Auto-AF-lägena eller manuell fokusering.
 
Senast ändrad:
Intressant iaktagelse Tore, själv använder jag Centrumvägd mätning och kompenserar när kontrastskillnaderna blir för stora, jag tycker Matrix mätningen funkar sämre i dom situationerna på D300 än vad dom gjorde på D200, och framför allt på D2Hs där Matrix mätningen var i det närmaste klockren om kontrastskillnaderna inte var helt uppåt väggarna.

/kent
 
Hmm, mja. Mest kanske.
Själv föredrar jag ljusmätningen hos förra generationén kameror.
Det känns som att teknikerna tagit över matrixläget och att det spår resultat ungefär som vissa spår i MTF-kurvor.

De 150000 foton som matats in i kameran tas i stor beräkning när matrixläget används, men jag har inte hjärna nog till att lära mig lika många!
När kameran använder alla dessa scener plus att den gissar friskt själv så gör det att jag inte har en susning om hur bilden kommer att bli, blanda in en blixt i det hela och vi är helt ute och seglar!

Oftast gör automatiken ett mycket bra jobb, men ingen utom teknikerna i Japan kan förklara varför!
Igår svor jag ve och förbannelse över vad D3an tyckte var en bra vitbalans och en bra exponering, ibland var den klockren och ibland på´väldigt lika områden inte i närheten av sanningen!

Säga vad man vill, men ska du fota motorsport med långa tider så finns det ingen bättre NikonKamera än D200!
D3an och D300an är jättetrevliga i konstant ljus, så länge det är medljus, i andra fall gissar dom friskt.

Min gamla D200 var inte lika intelligent, men den gjorde å andra sidan inte lika många egna experiment heller.
Ge mig den ljusmätningen i D3/D300 så blir jag lycklig.

Säkerligen finns det sådana som tycker jag har fel, men jag kan bara rapportera vad jag upplevt, andra märkesfanatiker har säkert en annan åsikt!
 
Samma här!

Instämmer ovan.
Jag tycker höga ISO tal samt kontraster lurar WB samt auto och Matrixläget. Tar ju mest porträtt så jag har inte så bråttom men D200 satte nog exponeringen en aning bättre.

Tog skärgårdsbilder idag i motljus med 24-70, D lightning på high och Av 9, med pol cir, det fungerade utan anm och över förväntan gällande flares och annat. Bra kontraster och väldigt fin teckning i lågdagrarna.

Gjorde ett jobb i morse i lysrör + infallande dagsljus. Här är D700 mycket känslig, värre än D200, styrde upp det hela med filter på sb-900 men ändå, lite trix med WB ibland.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.