AFJ
Aktiv medlem
Jag tycker att kameran samt optiken har svårigheter även i dagsljus.
I så fall är det antingen fel på utrustningen eller på dig.
En 7D med 70-200 4 L skall inte ha några påtagliga svårigheter med AF vid normala förhållanden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att kameran samt optiken har svårigheter även i dagsljus.
I så fall är det antingen fel på utrustningen eller på dig.
En 7D med 70-200 4 L skall inte ha några påtagliga svårigheter med AF vid normala förhållanden.
För att svara på några av era frågor så tar jag näst intill alltid dessa fotot med monostativ fäst på optiken. Jag har oftast kört med bländarförval och auto iso, tyvärr blir då gärna bilderna något brusiga då ISO oftast hamnar över 3200.
Jag testade nu i helgen i ridhuset att testa manuellt 1/200sek F4 samt iso 12800 fast det blev för brusigt. Jag testade också med en Speedlite 430mk2 1/200sek bländare 4 och 5.6 men ändå blev det inte så där knivskarp skärpa utan mer en mjuk känsla över bilden.
Kanske är det mig som det är fel på som önskar de där bilderna med krispig skärpa.
Visst jag har funderat även på att byta huset till FF men då är det bara EOS 1d som gäller med tanke på serietagningsförmågan.
Jag tror att IS kommer att hjälpa mig genom att jag kanske kan gå ner i slutartid, men det är egentligen bara ett test som kan avgöra det.
Väntar nu på svar från Canon om en kalibrering av min hårdvara kan vara ett alternativ.
Med vänlig hälsning Mathias
Jag hoppas inte det är jag som är problemet.
Misstänker utrustningen då det funkar alldeles utmärkt med mitt Tamron 17-50 objektiv.
Jag har mikrojusterat så långt det går i kameran och fått det lite bättre men inte bra.
AF i sig verkar inte vara problemet då den ställer in sig snabbt, utan det är slutresultatet som inte blir bra.
Får vänta in Canons svar på lämplig åtgärd.
Eftersom jag inte sett någon av dina bilder så att det går att förstå vilken oskärpa du har så är det svårt att säga något bergsäkert. Dock är 1/200 inte tillräckligt kort för att "frysa" rörelser, så om det är rörelseoskärpa du har måste du förkorta slutartiden till åtminstone 1/500.
Om det inte är rörelseoskärpa du har så kan det bero på både för dåligt ljus att fokusera i eller på dåligt kalibrerad optik. Jag skulle dock börja korta slutartiden.
Jag skall försöka åstadkomma några exempelbilder under kvällen när jag kommit hem.
Bilderna är inte redigerade någonting alls.
Bilden i sporthallen (filnamn 2014-12-29-8612) där sonen sitter på bänken där han sitter still (pojken till vänster). Jag har använt monostativ.
1/320sek, f4.0, 200mm, ISO4000
Förutom bruset tycker jag inte att ansiktet som jag har fokuserat på är så skarpt man kan önska. Kanske bruset tar bort skärpan.
Bild IMG_6866 är fokuserad på den vänstra karbinhaken, jag tog stöd mot altandörren.
1/200sek, f4.0, 200mm, ISO400.
Som ni ser är detta i någorlunda ljus utomhus.
Tredje bilden (2014-12-24-8565) är på min minsta son på julafton taget med mitt Tamron SP 17-50 2.8 VC Di2, förvisso med blixt men ändå.
1/60, f2.8, 50mm, ISO400
Tycker denna bilden är betydligt renare och skarpare.
Bilderna gör sig inte speciellt bra i jpg max 100kb. men ni kanske kan få nått hum om vad jag tänker på.
Använder du en fokuspunkt och följande fokus?
Ok, då beror det inte på det.en punkt i mitten - spot af!
Och ja följande af!
Kort exponeringstid eliminerar behovet av IS - enkel matematik. IS är bra med långa slutartider på fri hand men vid korta tider hjälper inte - det har jag erfarit.
.
1/400 s borde räcka till lugnare aktiviteter. Motorsport kräver ännu kortare tider.
Problemet här är ju de höga ISO-talen, det finns helt enkelt inte utrymme för kortare tider. Ta bilden på pojkarna på bänken. Den bilden hade ju blivit avsevärt bättre med IS. Istället för 1/320 hade man kunnat använda 1/40 med IS och fått ISO 500.
Skillnaden mellan 2.8 och 4.0 är ju bara ett steg men IS kan ge tre steg.
Motorsport fotograferas ofta (men inte alltid) på relativt långa tider med panorering
Jag delar din åsikt att ljusstryka är bra (jag föreslog själv ett fast 85/1.8 av det skälet) men när motiven är blandade är det inte alltid så enkelt att avgöra vad som är bäst.
Oavsett om motiven är blandade eller inte så är ljusare objektiv utan IS bättre vid sport inomhus än ljussvagare med IS - tycker jag.
Med samma ISO (ex. vis 1200) kan du ta en bild med 1/400 s f 2,8 vs 1/200 s f 4.
Eller halverar du ISO till 600 och tar 1/200 s f 2,8 vs 1/100 s f 4. Kör du med 200 mm vid 1/100 s då är risken väldig stor att bilderna blir oskarpa.
En exponering med 1/40 s med IS på stillasittande pojkar gör sig kanske bra men börjar de springa efter bollen vad tjänar IS till? Du måste korta tiden till 1/400 att få de skarpa på bild och då hjälper IS inte mycket till. Dessutom en f 2,8 gör bakgrunden snyggare än f 4. En bra egenskap i sportsammanhang.