Tänk att jag håller med dig till 100%. Första gången det sker eller?
Bruset tar alldeles för mycket uppmärksamhet. Jag skriver så trots att det var jag som startade denna tråd. Men orsaken är att jag blir irriterad när tillverkarna tar fram helt onödiga finesser på icke existerade problem och framhäver dem som revolutionerande, när det i själva verket inte ens är en användbar finess eller funktion. Bruset är för mig inte ett problem längre. Ok kanske på iso6400 på min D300 men tom iso3200 plåtar jag glatt på utan att tänka speciellt mycket.
Nu utgår jag igen från mig själv och ingen annan: Men tänk om Canon (Pentax, Sony mfl och förmodligen inom kort även Nikon) istället för att höja upplösningen i tex 50D till 15Mp från de 10MP som fanns i 40D och istället lagt de teknikframsteg som möjliggjort detta på att öka tillgängligt isoområde (Observera att jag inte skriver minska bruset) eller höja DR. I test efter test (FOTO. Kamera & Bild, Mikaels här på FS mfl) har ju visat att upplösningen ökat högst marginellt om ens något alls i praktiken. K20 når ju inte ens upp till D300 (om jag nu minns rätt trots 3MP extra). Beror givetvis på vald glugg etc men att det är en högst diskutabel finess kan inte råda olika meningar om...