christian_r
Aktiv medlem
Visst kan man säkert mäta DR på olika sätt, men det är väl främst DPReviews mätningar som utgör förutsättningen i den här tråden eftersom de sågade Canon 50D jämfört med 40D (tycker det var ett större misslyckande att 50D inte levererade bättre upplösning). Sen är ju inte mellanformatstillverkarna direkt främmande för att trixa till sina resultat i mjukvara, Hasselblad har ju övergått till att fixa även optiska problem den vägen istället för via fysiska lösningar.
Också Imaging-resource har ju dock gett a900an DR-resultat i klass med D700/D3 så i praktiken verkar företagens olika teknologier och farten på halvledarutvecklingen betyda mer än den stora skillnaden i pixelstorlek för just DR-området (i teorin har förstås en större pixel bättre förutsättningar, om inte annat för att tillverkaren kan bygga in den mindre pixeln i den större men inte vice versa). Skulle inte förvåna mig om skillnaden krympt rejält till ditt CFV.
Körde själv en studioplåtning nyligen med en del motljus, överstrålning och sånt och är klart nöjd med kamerans prestation, men DR är inte så värst viktigt för mig att det skulle fått mig att uppgradera från A700 oavsett hur stor skillnaden än var.
Jag är mest förvånad över att du känner folk som jobbar med a900, och uppenbarligen fler än en
Jag skall testa a900, d700, mot en hbl fil.
Har jobbat med d3'an en del, så jag vet ungeför vart resultatet ligger (...)