ANNONS
Annons

Vad vill ni ha? Fler pixlar (A900) eller mindre brus/större DR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fler pixlar eller mindre brus/högre DR

• Totala väljare
    199
Om du tittar på grafen för skärmvisning vid 100% så är det fördel med låg upplösning, jämför tex med D40 eller någon annan 6MP kamera. Men om du trycker på "print" knappen ovanför grafen så jämförs kamerorna istället i samma bildstorlek och då blir det inte lika gynnsamt för kameror med låg upplösning

Där satt knuten. Fast det är ändå lite mystiskt då gissningsvis 99% av alla användare än så länge kollar brus på 100% pixelzoom. Och då borde, enligt graferna, k20 brusa minst lika mycket som k10an, vilket inte är den uppfattning jag fått genom vanliga användarrapporter. Ah well, spelar inte så stor roll.

Jag hade också förväntat mig en större skillnad till K20s fördel i grafen. Skalan är visserligen logaritmisk men ändå..

Man kan jämföra Nikon D200 och Nikon D300 och konstatera vilken liten skillnad det är där också. Dock kan man se vilken stor skillnad det är i uppmätt känslighet mellan dessa två kameror.

Det verkar som kameror med CCD sensorer har verklig känslighet som ligger närmare det man förväntar sig, jämfört med de flesta CMOS sensorer.

Jag gillar hög upplösning, för det är hemskt sällan jag anpassar bildens crop efter vad jag egentligen vill spara. Sparar alltid mina bilder i 1024x683 pixlar, och ju fler sånna ramar jag har att välja efter desto bättre. Självfallet är jag inte ute efter något 350D-brus bara för det, brus hatar man ju också - men hellre 5D's brusegenskaper och 21mpx upplösning än D700's brusegenskaper på 12mpx.

Åtminstone för det jag fotar mest just nu. Om man gav sig på höghastighetsmotiv så är det ju en annan sak. Men i nuläget räcker det gott och väl att kunna kliva upp till 800-1000 utan att bilden blir oanvändbar. :)

En sak är nog däremot klar tror jag ifråga om MP o brus mm..Nästa Mp stinna FF kameror i segment A900 oavsett märke kommer va bättre än A900 är nu i dag enligt mätningar osv...... Där filas dom noga till gissar jag för slå Sonyn innan dom ramlar ut.... Och jag tror en smart Sonygubbe släpper en firmware med lägre nivå först vilket är den A900 har idag. Som dom andra tar lite mall på ...

Sedan sätter man in finare Fw vartefter det krävs.. jag tror sådant ingår som rent uträknat sätt att sköta saker som detta på... Dom är ju varken dumma eller korkade någon av tillverkarna...

En del saker kommer in till företagen via fotograferna som använder till Firmwere uppdateringar . En del finner dom själva på som förbättringar.. medans jag tror tillverkarna har redan stegning i firmware liggande klara för att kunna just utöka kapasiteten under ett hus livstid då andra kommer med snäppet bättre prestanda här o var...

jag hade garanterat som marknadchef haft sådant system .. Och har dom idag inte sådana system så borde dom läsa här på Fs och få lite tips...

Senast ändrad:
Nja, jag tror inte man släpper ett hus där man försämrar bilden med flit.
Husen får oftast bara en chans hos testarna, och då gäller det att prestera max direkt.

jag sa inte försämrar.. Jag sa jag tror man har förbättringar som framförhållning redan i linen klara då en kamera släpps... En liten men ändock stor skillnad det...

jag sa inte försämrar.. Jag sa jag tror man har förbättringar som framförhållning redan i linen klara då en kamera släpps... En liten men ändock stor skillnad det...

Du kan väl inte göra så mycket åt brusegenskaperna i efterhand, förutom förstörande brusreducering förståss! Sensorns egenskaper är som den är

ps Tror jag är väl bäst att lägga till. I alla fall om jag minns rätt från de kurser i elektronik jag läste på ett av våra högre läroverk för en så där 100 miljoner år sedan.....

Man kan jämföra Nikon D200 och Nikon D300 och konstatera vilken liten skillnad det är där också. Dock kan man se vilken stor skillnad det är i uppmätt känslighet mellan dessa två kameror.

Det verkar som kameror med CCD sensorer har verklig känslighet som ligger närmare det man förväntar sig, jämfört med de flesta CMOS sensorer.

Tyvärr så får jag inte i hop detta. Har kört med D2x under ett antal år och även om mycket av dess brus "försvann" när bilderna printades så är det STOR skillnad nu med D300 (på höga iso givetvis). Samma sak med D200 vs D300. En printad bild tagen på iso3200 med D2X var i det närmaste oanvändbar för de applikationer jag använder dem till. Inte alls så med D300. Skillnaden finns även mellan D200 och D300 även om den är mindre.

En stor del av skillnaden ligger nog i hur olika verkligt ISO dessa kameror har. Men även om kamerorna skulle trimmats in för samma känlighet så har D300 lägre brus, förmodligen omkring ett halt steg lägre än D200 och omkring ett steg bättre än D2x vid ISO3200. I lägre ISO tycks skillnaden vara minimal åtminstone mellan D200 och D300.

D2x ISO3200 = 2981 (19.1 dB)
D200 ISO3200 = 2680 (21.3 dB)
D300 ISO3200 = 2063 (24.6 dB)

Hur stor skillnad är det i brus om du jämför D300 på ISO 3200 och 1600 med D200 inställd ett halvt stegs lägre ISO?

En stor del av skillnaden ligger nog i hur olika verkligt ISO dessa kameror har. Men även om kamerorna skulle trimmats in för samma känlighet så har D300 lägre brus, förmodligen omkring ett halt steg lägre än D200 och omkring ett steg bättre än D2x vid ISO3200. I lägre ISO tycks skillnaden vara minimal åtminstone mellan D200 och D300.

D2x ISO3200 = 2981 (19.1 dB)
D200 ISO3200 = 2680 (21.3 dB)
D300 ISO3200 = 2063 (24.6 dB)

Hur stor skillnad är det i brus om du jämför D300 på ISO 3200 och 1600 med D200 inställd ett halvt stegs lägre ISO?

Kan tyvärr inte testa längre. Har sålt av min D2X och D200 var bara lånad.....men det kan nog stämma. Jag printade glatt bilder tagna på iso800 med D2X utan att reflektera över bruset och då och då även bilder tagna på iso1600. Med min D300 så har jag inga bekymmer med iso3200 under samma förutsättningar.

3dB innbeär om jag minns rätt en fördubbling under förutsättning att skalan är logaritmisk?

3dB innbeär om jag minns rätt en fördubbling under förutsättning att skalan är logaritmisk?

Ja, och om vi utnyttjar det för att korrigera för skillnaderna i verkligt ISO-tal så visar det sig att D300 på så här höga ISO-tal är ca 2dB bättre än D200 som i sin tur är 2dB bättre än D2x.

Det bör väl också rent allmänt sägas att eventuella skillnader i hur vi upplever brusets "karraktär" knappast slår igenom i en teknisk mätning:)

Och den pixelstinnan Canon 50D är ytterligare ca 1,5 dB bättre inställd på ISO 3200 när man kompenserat för den nominella avvikelsen.

Och trots det så ser bilderna sämre ut om man skall tro "alla" testare?

Det kan i så fall bero på vad testaren fokuserat på. Läsbruset kan tex vara högre men fotonverkningsgraden bättre. Givetvis måste man också likställa bilderna i storlek i en jämförelse. Även ljusets sammasättning borde kunna spela roll för resultatet liksom brusets karaktär som Lennart tog upp.

Är man onormalt intresserad av lågdagrar kan det ge ett resultat som stämmer dåligt med andra tonala områden.

Stora filer?? Ja datorerna växer ju snabbt i kapasitet.. Programvarorna hänger ju med vartefter folk fotar och info kommer till programtillverkarna... Lagringsutrymmen finns i massor för knappt några pengar alls.. Så dessa delar är inget hinder för många Mp....

Liten sidonotering som egentligen förtjänar en egen tråd, men vill ändå nämna det här när vi pratar megapixels att storleken visst har betydelse (doh!), till exempel vid backup och då framförallt extern backup. Det är en tämligen kostsam historia för enskilda fotografer att sätta upp en tillförlitlig backuprutin som inte kräver mycket administration eller manuellt arbete.

Som man frågar får man svar

...Fler pixlar eller mindre brus /högre DR.....

Detta är knappast ett neutralt påstående, värderingen att "det är bättre med färre pixlar" framträder med all önskvärd tydlighet. Kanske inte så konstigt att folk svarar som de gör.

Nu har det ju mer eller mindre framgått från olika tester att

1) Högre pixeldensitet inte automatiskt ger lägre DR,

2) Högre pixeldensitet inte nödvändigtvis ger högre brus (under den ganska självklara förutsättningen att man skalar bilderna till samma storlek).

3) Högre pixeldensitet än på exempelvis en 40D knappast ger högre reell upplösning. (Risedals test 40d/50d)

Med andra ord: Ingenting spelar längre någon roll. Så länge man har en modern kamera får man i princip samma bildkvalitet vad fan man än tar sig till.

-Har du en pixelfattig kamera? Inga problem, i verkliga livet klarar inte optiken högre upplösning ändå.

-Har du en pixelstinn kamera? Inga problem, i verkliga livet drunknar bruset i alla pixlarna ändå.

Sådär. Nu när detta blivit utrett och avklarat så kan vi alla gå ut i friska luften och fota istället för att hänga på nördiga forum.
Världen är full av tegelväggar, tidningssidor och linjaler som bara väntar på att bli fotograferade.

...
Nu har det ju mer eller mindre framgått från olika tester att

1) Högre pixeldensitet inte automatiskt ger lägre DR,

2) Högre pixeldensitet inte nödvändigtvis ger högre brus (under den ganska självklara förutsättningen att man skalar bilderna till samma storlek).

3) Högre pixeldensitet än på exempelvis en 40D knappast ger högre reell upplösning. (Risedals test 40d/50d)

.

Jag håller dock inte med om punkt 3. Jämför gärna uppmätt upplösning mellan 40D och 50D på DPR. Om sedan skuggpartier på på högre ISO kanske inte hänger med är en annan sak.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar