Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om följande aktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
En polare är intersserad av ett Canon EF 50/1.8. Har hittat en på Ebay som säljer detta helt nytt för 420 SEK. Grymt bra pris! Han har dock endast 6 positiva omdömen, vad tror ni? Är det för billigt för att vara sant eller brukar såna här priser florera.

Har ingen koll på direkt vad detta kostar utomlands? Är det nån som ha det?

bullen_ skrev:
Det är å ena sidan lite gambling, men å andra sidan är det inga stora kostnader.

Lite så tänker jag med. Men så tänkte jag att det kanske var så att det var bra mycket billigare nytt utomlands?

Mailade och frågade lite om varför han säljer och om det verkligen är helt ny. Fick följande svar,

"We are optometrists and have used the camera back on our retinal camera. The lens is surplus to requirement. Totally unused."

Vad gör en optometrist?

Är en rimlig tolkning då att man har använt en kamera som haft detta objektiv med på köpet och detta har alltså inte behövts?!

Men denna glugg brukar väl inte följa med i paket?

mange78 skrev:
Är en rimlig tolkning då att man har använt en kamera som haft detta objektiv med på köpet och detta har alltså inte behövts?!
Japp. De har förmodligen satt kamerahuset direkt på ögonkollningsapparaten, och lagt undan objektivet i ett skåp.
Men denna glugg brukar väl inte följa med i paket?
Det kanske var något specialdeal dom gjorde när dom köpte kameran.

-- MW

Näe. Men jag är närsynt med väldigt knepig astigmatism, och så har jag en bekant som är optiker.

-- MW

Om det är ett mk I så kanske det är från den gamla goda tiden när man skickade med ett 50/1.8 som paketobjektiv...?

Eller han den standarden gå ur tiden innan EF-systemet kom in i bilden?

Har letat runt lite men har inte hittat den för en fem hundring. 94 euro på technic direkt, men det är ju ca 850 spänn.

En femhundring låter billigt. Var har du hittat det priset? Den kostar runt 800:- i Bangkok som ändå är en del billigare än här i trakterna.

palatset skrev:
En femhundring låter billigt. Var har du hittat det priset? Den kostar runt 800:- i Bangkok som ändå är en del billigare än här i trakterna.

Det var inte jag som hittat den för 500, utan någon annan som skrev i denna tråd. Tyckte också att det lät billigt, och det verkar också vara lite för billigt för att vara sant :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar