Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ta betalt för 2 dygns fotograferande i Moskva?

Produkter
(logga in för att koppla)

dajli

Aktiv medlem
Hej alla rutinerade.

Jag jobbar en del som frilansande fotograf,
men har fått en annorlunda förfrågan mot vad jag är van vid.

Det är ett svenskt bolag som har verksamhet i Moskva, och de vill att jag följer dem under två dagar. De vill sedan från kontaktkarta välja ut ett 30-tal bilder som jag ska leverera redigerade. Om jag räknar med att de betalar alla omkostnader som flyg och boende, vad ska jag ta betalt? Ska jag räkna med att jag är "borta" två dygn hemifrån, eller ska jag bara räkna tiden som jag fotograferar?

Tacksam för lite åsikter!

2 dygn plus tid för redigering. Det är ju vad som går åt. Dvs inte 24-timmarsdygn utan två arbetsdagar.

Hej alla rutinerade.

Jag jobbar en del som frilansande fotograf,
men har fått en annorlunda förfrågan mot vad jag är van vid.

Det är ett svenskt bolag som har verksamhet i Moskva, och de vill att jag följer dem under två dagar. De vill sedan från kontaktkarta välja ut ett 30-tal bilder som jag ska leverera redigerade. Om jag räknar med att de betalar alla omkostnader som flyg och boende, vad ska jag ta betalt? Ska jag räkna med att jag är "borta" två dygn hemifrån, eller ska jag bara räkna tiden som jag fotograferar?

Tacksam för lite åsikter!

My personal advice will be
1. Check if you have an insurence for your camera. If yes, does it work in Russia or not. ( In an occasion if smb. steal it)
2. Ask organizators if they can provide you a russian person in case if you need to go somewhere in the city and take pictures alone. It is better to have with you native russian speaker, because there is no signs on the streets on english and not so many people understand this language either.
3. And be ready that it will take you min 30 min. to get food in the restaurant :))))))

Sincerely,
Anna.

Som alltid:
1. marknaden bestämmer priset, dvs hur mycket vill de att just du gör jobbet - och hur sugen är du på att få göra detta?

2. En "konsult" som åker iväg på två dagar tar betalt för två arbetsdagar ( ~ 8 timmar men ibland även extra timmar om det är väsentligen mer än normal arbetstid) oavsett om det är väntetider etc.
Vissa avtal kan ge betalt för restid med halv timtaxa men det är ganska ovanligt.

3. Du kan ju också föreslå ett "fast pris" för hela paketet; de betalar alla utläggg, resa inkl "ground transportation", visum, hotell, tolk, "avgifter", etc.
Samt du får säg 8-10 000,- som lön, eller 12000 som arvode plus moms.
Om du heter Anne Liebowitz kan du lägga på två nollor...
Om du heter "kalle_som_jobbar_på_firman_och_ska_följa_med_och_ta_bilder" kan du nog ta bort en nolla....

Och som redan skrivits; var noga med att se över försäkring och tnk på att om det är "jobb" kanske inte hemförsäkringen gäller, ffa inte i Ryssland.

Samt: var 100% överens och helst ett skrivet avtal. Behöver inte vara "100% formellt" utan kan t ex i ett mail beskrivas vad resp part levererar och på vilka villkor, samt vad som gäller om något "går snett". T ex de är inte nöjda med bilderna. du blir sjuk ochkan inte genomföra, deras verksamhet förändras så det finns ej längre behov av bilderna när du levererar dem, etc, etc

Till slut (kanske mest riktat till andra som läser tråden och har liknande funderingar);
tänk efter ordentligt;
Är detta ett "jobb" för dig eller är det en resa som du får betald och får en utmaning i din fotografiska utveckling?
Om det är ett "jobb" ska du lämna allt "emotionellt" åt sidan och bara tänka på vad är det värt för dig att vara hemifrån 2 dygn och tiden för efterarbete....

Senast ändrad:
Tack alla för svar. Mycket bra som jag ska tänka på! Som visumkostnad, försäkring för utlandet och att jag ska se till att få ordentlig assistans i Moskva, samt vad som är bra ta med i kontraktet. (eftersom de lägger ut pengar på mig för resa/boende mm)

Jag följer inte med på någon resa, utan flygs dit specifikt för att fotografera i så fall. Era förslag angående arvode låg ungefär där jag själv tänkt mig. Tack igen!

My personal advice will be
1. Check if you have an insurence for your camera. If yes, does it work in Russia or not. ( In an occasion if smb. steal it)
2. Ask organizators if they can provide you a russian person in case if you need to go somewhere in the city and take pictures alone. It is better to have with you native russian speaker, because there is no signs on the streets on english and not so many people understand this language either.
3. And be ready that it will take you min 30 min. to get food in the restaurant :))))))

Sincerely,
Anna.

I'd say moscow is a easy piece, have been working there with very little knowledge in russian language. you manage well with english there, and there are good maps you can use and work yourself your way around I'd say. it's such an awesome city to work in. everything is possible and everything will happen :) just keep shooting. and the people are friendly and nice in general. but it's the most expensive city possible, if you wanna do somn' you pay somn', even for the crappiest hotelroom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar