Annons

Vad tänka på vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Hej hej...

Kanske hamnar lite fel, men tråden passar väl in på flera områden egentligen.

Skall fotografera på ett bröllop snart och har lite funderingar. Råd och tips mottages gärna, då jag är novis. speciellt när det kommer till porträtt.

Egentligen kanske det räknas mer till gruppfoto. Jag skall fotografera alla gästerna, några åt gången. Dom skall väl även "klä ut sig" lite lättare, så mer helkroppsbilder är väl att föredra antar jag.

Vart skall man placera folket, helst? Jag vet ju såpass att solen uppifrån och mot ögonen inte är så trevligt, då detta skapar hemska skuggor över ögonen...(?)

Var nyligen på ett bröllop och blev fotograferad, då blev vi placerade under ett träd i skuggan. Kändes lite konstigt just då, men det kanske är det bästa.

Kommer blixt behövas?
Min utrustning är En canon 60d med kitobj. 18-135mm, ett 50mm 1.8, 18-55 och ett 70-300 och dessutom en 430(?) speedlight Då jag vet att 50mm passar bra till porträtt hade jag väl tänkt använda detta, men efter lite googling är jag lite osäker. Sedan skall jag ju som sagt få med mycket på bilderna, så något annat objektiv kanske hade varit att föredra...? om jag nu inte skall stå väldigt långt ifrån..?

Vilka inställningar gör sig bäst till porträtt?
Tips och råd mottages tacksamt.
/J
 
Porträtt

Några konkreta och endast personliga förslag... inomhus i kyrkan Manuellt ex. 1/60 sek samt f1.8-f2,8 och autoISO på 50mm(finns det på din kamera?). Övriga objektiv något steg nedbländat från max bländare broende på zoom, anpassad slutartid och autoISO...

Utomhus AVläget (inte autoISO, kanske ISO 160-200 i sol och dagsljus)och bländare 2,0-2,8 för vimmelbilder, riskastning etc.
Gruppfoto med flera rader f5,6-f8...
Gruppfoto med en kortare rad kanske f4...
Brudpar ensamma f2-2,8...
Personligen tycker jag att blixten kan stanna hemma, men det beror på kamerans potential.

Porträtt under träd eller i jämnt skuggiga partier, kameran klarar inte av mer än ca 50% av ögats dynamiska omfång. Utbrända partier kan förstöra en fin bild, solljuset får gärna komma bakom motivet (exponera efter ansiktet) men som du säger... sol i ögat ger kisande porträtt och skuggor i ögonhålorna:)

Blixten kan ev. användas vid brudvalsen för ett monterat coolt skarpt panorama:)

Detta är endast några personliga refletioner, ta dem med en skopa kritiskt granskande.
 
tack för info och åsikt. skall tas i beaktande. :)

Blir nog främst foto utomhus.

Glömde även tillägga att jag även har ett tokina 11-16, men det lämpar sig väl inte speciellt bra för ändamålet...
 
11-16

11-16... kan bli toksköna vyer inomhus... på festen... när alla druckit sig till ett strålande lyckligt rus:)
Du fångar allt, utnyttja det surrealistiska uttrycket... gå nära:)
 
så vilket objektiv är att föredra vid gruppfotografering utomhus...?

11-16? 50? 18-135? 18-55? 70-300?
är det mest en smaksak?
 
Det beror nog mycket på vilka förutsättningar du har och dina syften med bilderna. Ju längre tele du har desto bättre kan du elliminera bakgrunden med bildvinkel och kort skärpedjup. Å andra sidan måste du ha mer plats att ta ut avstånd från motivet. Med kortare brännvid kan du gå närmare motivet men ändå få med mer av bakgrunden både p.g.a. bildvinkeln samt det ökade skärpedjupet. Givetvis spelar bländarvalet in också. Vilket som passar bäst för dig och dina förutsättningar är nog svårt att ge ett konkret svar på. Kan du besöka platsen, kanske med ett par polare, och ta några testexponeringar så brukar det ge en hel del värdefulla svar.
 
Gruppfoto

så vilket objektiv är att föredra vid gruppfotografering utomhus...?

11-16? 50? 18-135? 18-55? 70-300?
är det mest en smaksak?

Gruppfoto utomhus kräver inte sällan en bländare som garanterat håller skärpan i flera djupled människor. Runt 5,6-8 och ibland 11. Det vore tråkigt om den bakre raden försvann in i bokehslöjan)
Kort skärpedjup och gruppfoto kräver lite mod, testa med några olika exponeringar från 2.8-8. Brännvidden beror på avståndet, det går att ta gruppfoto med ett 50mm men 35 mm eller kanske 28mm fungerar bättre om det är trångt och kort avstånd (ex. på kyrkbacken efter en vigsel)
 
Tänk på hur du placerar folk i ett gruppfoto som är mer än en mingelbild!

kan vara klokt att läsa på lite om vikten av hur man placerar folk för att betraktaren skall se alla, utan att blicken stannar på den mest utstickande/dominerande figuren.

en kort brännvidd kan göra att man förvränger perspektiven lite.. dvs att kroppsdelar närmare kameran blir för stora.. felplacerade barn kan få fötter som är större än sin fars!
Det bästa för porträtt som skall vara traditionella, och genomgående "bra" är att fota i tele.. från 100 mm i alla fall.har sett många porträtt där knäna är större än ansiktet och därför tar upp all uppmärksamhet osvosv!
 
tack för info och råd. ni är så kunniga! :)

skall man köra på något speciell bildstil eller ställa in den på något speciellt sätt, som lämpar sig bra till porträtt/grupp...?

skall nog till ställen en dag innan och testa lite.
 
Bildstil

Om du inte fotograferar i Raw, var nogrann med att välja rätt vitbalans. En låst fokuspunkt och komponera om, undvik kamerans sökande efter fokuspunkter, som kan hamna lite varstans:) Tänk på att få de porträtterade att stå riktigt nära varandra, mellanrum syns mer på bild. Variera korta och långa för variation, pyramidformen kan fungera om det inte är stora grupper... låt gruppen samlas kring någonting eller någon. Glöm inte ljuset, undvik stark sol... sök jämn skugga. Varför inte kombinera porträtt med en berättelse, ett skeende... associationer...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.