Vikentij skrev:
och 30D väljer man om man fotar:
billigt. Kostar ju mindre.
Billigaste pressutrustningen från Canon är ju:
30D
10-22
17-55/2,8
70-200/2,8
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vikentij skrev:
och 30D väljer man om man fotar:
froderberg skrev:
billigt. Kostar ju mindre.
Billigaste pressutrustningen från Canon är ju:
30D
10-22
17-55/2,8
70-200/2,8
macrobild skrev:
Själv gillar jag det ökade skärpedjupet, behöver inte blända ner till 11. Jämnare upplösning över hela bilytan. Drar inte til sig damm i samma utsträckning som den större sensorn
Billigare och mindre gluggar, lättare utrustning.
Vikentij skrev:
Är du säker på det?
Jag fotar inomhus och är otroligt trött på att backa hela tiden för att få med det jag vill.
Lägg även till dålig batteritid.Förbättras med batteripacket men då blir kameran ett sänke att ta med.froderberg skrev:
Kul att allla hittar sitt.
Det JAG inte gillar med Eos 5D är:
- Annat gränssnitt än 1D-husen
- Andra batterier än 1D
- 3 bps är aningen långsamt för att vara allround
Får väl vänta på 1D mark III, men det lär väl bli annorlunda batterier än till både tidigare 1D och Eos 5D.
Vikentij skrev:
Stämmer det, Magnus?
- När man behöver ljusstarka vidvinklar, vidvinkelzomar
Konserter.
- När man behöver använda TS-E 24/3,5L
Inredning.
- När man älskar kort skärpedjup
Porträtt.
- När den stora sökaren är viktig
Manuell fokusering.
- När man behöver extra hög upplösning
...och större pixel pith.
I de flesta fall med dagens "lågupplösta" Canon gluggar.
macrobild skrev:
Du som har koll-vilken optik skall jag använda så jag får liknande resultat med min 5d från kant till kant som jag fick med 20D
Mikael
Liax skrev:
Nu är jag inte riktigt lika tekniskt insatt, eller ens intresserad, som de flesta andra som diskuterar i denna tråd. Men helt bortkommen är jag inte heller.
Det jag kan säga efter ett år och tusentals exponeringar med min 20D är att den räcker lååååångt. Jag har fotograferat allt från porträtt, dokumentärt, och pressfoto, till natur, landskap och makro. Och med en objektivpark som täcker brännvidderna från 10mm upp till 200mm stöter jag praktiskt taget aldrig på några problem.
Det enda jag saknar är ett bättre dynamiskt omfång, DET hade verkligen kunna fått mig att börja tänka på en annan kamera. Annars är jag löjligt nöjd. De gånger bilderna inte varit 100 procent har det nästan alltid berott på mig, och inte på kameran. Att kameran dessutom levererar knivskarpa bilder med relativt billiga gluggar gör ju inte saken sämre.
Så om man planerar att köpa en 5D istället för en 20D eller en 30D så ska man nog vara i väldigt stort behov av de få fördelar den kameran levererar. Annars har man slängt 15 000 riksdaler rätt i sjön enligt min mening.
/Joakim
WaterMelonMan skrev:
En EF 300/2,8 torde väl vara skarp från kant till kant?
froderberg skrev:
En skillnad är autoroteringen. I Eos 30D roteras inte bilden på skärmen även om bilden autoroteras och blir stående i datorn.
macrobild skrev:
Extra högupplösning , större pixel pith
Det får du gärna förklara.
Mikael