Annons

Vad skiljer 30D och 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

dagr

Aktiv medlem
Förutom uppenbara saker som sensorstorleken, upplösningen, blixten, bilder/sekund, EF-S, priset samt de gömda fokuspunkterna.
 
dagr skrev:
Förutom uppenbara saker som sensorstorleken, upplösningen, blixten, bilder/sekund, EF-S, priset samt de gömda fokuspunkterna.

*skrattar*

De där du nämnde gör en hel kamera. Annars är det givetvis inget som skiljer dem åt. De är svarta.
 
Re: Re: Vad skiljer 30D och 5D?

Tim_H skrev:
*skrattar*
Fast resultatet av det som beskrevs är ju te.x större pixlar (som bl.a bör ge bättre dynamik), en riktigt jättebra stor sökare och lite annat som iaf får det att vattnas i munnen på mig.
 
För vissa kan en liten detalj som sökaren vara helt avgörande. För andra spelar det ingen roll.

För mig är sensorstorleken det viktiga. Då kan jag få tillgång till ljusstarka vidvinklar och kortare skärpedjup.
 
Nu går jag i tankarna om ett till hus. När jag läser att 5D inte är kompatibel med 2 stycken utav mina objektiv, EF-S 10-22, EF-S 60-makro, så blir jag tveksam.

Jag har tre objektiv som skulle passa till 5D, tror jag. EF 17-85 IS (ingen höjdare tycker jag), EF 85 f/1.8 och ett Sigma 70-200, evt. ett EF 50 f/1.4.

Jag har idag 20D, men att skaffa en 30D ser ut att bli ungefär en till hus av vad jag har idag.

Det kan bli en massa annat skoj för pengarna som skiljer dessa modeller åt, 30D/5D. Har jag mer nytta utav en 5D än 30D om jag exempelvis fotograferar bröllop?

Hälsningar
Robert
 
Det finns olika anledningat att fundera på Eos 5D. Är du bara het på megapixlar bör man nog ta sig en kall dusch och inse att skillnaden i upplösning inte är gigantisk.

Däremot ger 5D en stor sökare och stor sensor som till fullo utnyttjar en del objektiv, exempelvis TS-E 24/3,5L.

Å andra sidan börjar det finnas en del intressanta EF-S gluggar som 10-22 och 17-55/2,8.

Om du är ute efter ett extra hus låter 30D som en bra idé. Du får två liknande hus som funkar med de objektiv du har.

Kvalitetsmässigt funkar 30D mer än väl till bröllop, särskilt "on location".
 
Det som fick mig att uppgradera från 300D till 5D var sensorn (i kombination med priset) och sökaren. Det känns otroligt skönt att ha lämnat de små sökarnas värld bakom sig.

30D har fortfarande liten sökare och 1,6x faktor, de 2 saker som fick mig att hoppa över 20D.
 
Ser ingen stor fördel med den större sensorn. Dynamiska omfånget är inte mätbart bättre.
Oskärpa i hörn och kanter på flertalet objektiv.
Drar till sig damm och smuts betydligt lättare än den mindre sensorn.
Enda fördel är sökaren, vilket skulle kunna förbättras på de billigare alternativen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Ser ingen stor fördel med den större sensorn.

- - -

Enda fördel är sökaren, vilket skulle kunna förbättras på de billigare alternativen.

Nu tittar du utifrån ditt eget perspektiv. Mer objektivt så finns ju fler fördelar

- kortare skärpedjup
- tillgång till ljusstarka vidvinklar
- tillgång till vidvinklig TS-E-optik
- goda prestanda vid höga iso och hög upplösning
 
Ja, större sökare är helt klart en avgörande fördel. Det är nog enligt min mening den största bristen med 30D.

Sensorstorleken är jag lite kluven till - eller rättare sagt den lägre pixeltätheten hos 5D jämfört med hos 30D. Tråkigt när man är ute efter hög upplösning och bra räckvidd med teleobjektiv (inräknat att man kan behöva beskära 5D-bilderna mer än 30D-bilderna).

Men vad jag egentligen undrade över var om det var något annat än dessa lite mer självklara skillnader - finesser som har dykt upp i 30D men som 5D inte har? Phil på dpReview lär säkert redogöra i detalj för detta när testen väl kommer men den lär väl dröja i och med att han håller på med D200 just nu.
 
dagr skrev:
Men vad jag egentligen undrade över var om det var något annat än dessa lite mer självklara skillnader - finesser som har dykt upp i 30D men som 5D inte har?

En skillnad är autoroteringen. I Eos 30D roteras inte bilden på skärmen även om bilden autoroteras och blir stående i datorn.
 
Jag tycker sökaren och sensorstorleken gör 5D värd sitt pris.

Med 5D kan jag mycket lättare fokusera manuellt än jag gjorde på 20D.

Med 5D kan jag ta "samma" bild med en 50/1,4 som det krävs en 35/1,0 (som inte finns).

Med 5D är min 17-40 en vidvinkelzoom och inte en normalzoom, och dessutom med hyfsad prestanda.

Fotograferar man mest med tele blir det förstås annorlunda.
 
froderberg skrev:
Nu tittar du utifrån ditt eget perspektiv. Mer objektivt så finns ju fler fördelar

- kortare skärpedjup
- tillgång till ljusstarka vidvinklar
- tillgång till vidvinklig TS-E-optik
- goda prestanda vid höga iso och hög upplösning

tillgång till ljusstarka oskarpa vidvinklar är inget för mig det har du rätt i.
goda prestanda vid hög iso har jag likväl med billigare kameror, läs 20D.
att fotografera med bländare 1.4 och en 50 tilltalar inte heller.(svar till Anders angående 50/1,4) Så du har rätt Magnus jag talar utifrån mitt eget perspektiv.
Mikael
 
macrobild skrev:
goda prestanda vid hög iso har jag likväl med billigare kameror, läs 20D.

Du missa min fina poäng, höga iso och hög upplösning... Eos 5D slår ju 20D lite på fingrarna med sin upplösning... :)

Enligt Canon är 8 MP maxtaket för APS just nu med bibehållen högisoprestanda. Alltså 6,4 micron i pixelstorlek, vilket i sin tur innebär ca 21 MP i småbildsformatet
 
Vi kan alla ha åsikter om vad som är bäst.
Idag lånade jag ett Canon 24-70/2.8 eftersom mitt eget uppvisar stort skärpebortfall i kanter och hörn. Tyvärr så uppvisar även detta objektiv nerbländat samma resultat som mitt eget. Kamera på stativ och hela bilden . Delutsnitt från där 1 och 2 är markerat. Vänd på bladet och se
mvh Mikael
 

Bilagor

  • skärpa1.jpg
    skärpa1.jpg
    32.1 KB · Visningar: 1,266
delutsnitt. Detaljupplösningen faller markant ju längre ut man går i bilden. Var god se föregående sida för information angående delutsnitten
 

Bilagor

  • skärpa2.jpg
    skärpa2.jpg
    42.6 KB · Visningar: 659
Senast ändrad:
Samma objektiv på den mindre sensorytan som tillhör 20D. Hela bilden
 

Bilagor

  • skärpa4hela.jpg
    skärpa4hela.jpg
    28.7 KB · Visningar: 659
delutsnitt 20d vid 1. Canon 24-70 på 24mm blir inget vidvinkel på 20D men här tecknas hela bildytan lika skarpt. Önskvärt vore att Canon nu kommer med bättre objektiv till 5d och som uppvisar lika bra resultat som 20D från kant till kant.
Jag blir inte förvånad om vi ser en ny typ av objektiv redan till Photokina, dvs objektiv som kommer att ge betydligt bättre resultat med 24x 36 sensorn.
Mikael
 

Bilagor

  • skärpa3.jpg
    skärpa3.jpg
    29.7 KB · Visningar: 660
Senast ändrad:
Till slut. Ett utsnitt från 20D med 24-70 inställd att motsvara 5D och 50mm
Samma bländare och 20d bilden är uppräknad till samma bildfilsstorlek som 5d.
Bildutsnitt i 200% , alla som har en 20D känn er nöjda med vad ni har.
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    36.7 KB · Visningar: 644
Senast ändrad:
Det där har ju inte så mycket att göra med vad som skiljer 30D och 5D. Att en del objektiv inte är knivskarpa på 5D har ju med objektiven att göra - inte kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.