Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag köpa för 30000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathiasjohnson

Aktiv medlem
Jag är inne på att köpa en DSLR.
Jag är väl mest inne på en Canon.

Följande saker vill jag ha.

Hus
1 objektiv (zoom)
Blixt

Jag fotar en del macro, men mestadels inomhus, människor, men även mycket utomhus.

Alt 1: Beg 1DMkII (finns för c:a 19-20000), 430 EX-blixt (C;a 2200 ny), Tamron 28-75/2.8 XR Di Asph. (C:a 3500, har hyfsad macro) samt en EF 50/1.8 (Billigt men skarpt c:a 1000)= c:a 28000.

Alt 2: Samma som ovan, men ett 5D-hus istället, fast då blir priset 31000.

Alt 3: 30D, 430EX, Tamron 28-75/2.8 XRDi Asph,50/1.8 EF plus Sigma 15-30/Asph EX DG 3.5-4.5=25000.

Bara förslag, men jag har funnit dessa optiker vara oerhört billiga i förhållande till sina prestanda. Känner mest för alternativ 2, dock om du inte ska ha extremt snabb sekvenstagning.

Tamronoptiken är i princip lika skarp som den 3ggr så dyra EF 24-70/2.8 L usm. Ang 50/1.8: kolla recensionerna på FS (gäller även Tamronoptiken).Alla 3 kamerahusen är utmärkta. Det cirkulerar en del 1DMkII för just 20000:-, men bästa köp anser jag vara 5D. Detta är grundat på min personliga erfarenhet och andra har säkert andra åsikter.

Mvh/Lennart

Jag skulle köpt en canon 30D,+ ett 28-70L och ett äldre 80-200L och ett par mellan ringar, det har jag är jätte nöjd.
Har inte fotat så mycket makro iofs.

beg priser
30D = 10000
28-70L = 6500
80-200L = 6000

Nytt kenko mellan rings satts
12,20,36mm =1995

ett enben stativ är ett måste blir väldigt tungt efter en stund :)

lägg hällre pengarna på optiken än huset, de är viktigare för bilden,har jag förstott.
Man inte lika sugen på att byta ut optiken om man är nöjd med det och det går att använda så länge man inte byter system :)

Lycka till

Själv kör jag med EOS 30D, battgreppet, 17-55/2,8 IS och EF-S 60 macro (samt en 420 EX jag aldrig använder). Det är en i mina ögon mycket trevlig kombo som är perfekt för människor, inomhus, naturligt ljus och makro. Byt ut det mot kommande 40D och köp, som jag, macron lätt begagnad. Ett stativ ska man ju ha också, även om "brusfria" 30D och 2,8 med IS gör att jag ofta skippar det...
MVH
/JK

mathiasjohnson skrev:
Jag är inne på att köpa en DSLR.
Jag är väl mest inne på en Canon.

Följande saker vill jag ha.

Hus
1 objektiv (zoom)
Blixt

Jag fotar en del macro, men mestadels inomhus, människor, men även mycket utomhus.

Fotar du mycket människor så har jag två snarlika Canonförslag som jag tror skulle passa dig Mathias, macroobjektiven som jag föreslår kan även med gott resultat extraknäcka som porträttelen.

Förslag 1:
Bättre begagnad EOS 20D 6500 kr (runt 10.000 exp), nytt Tamron AF SP 17-50/2.8 3995 kr, nytt Tokina AF 100/2.8 Macro 3800 kr eller nytt Tamron AF SP 90/2.8 Macro 3800 kr, ny blixt 430 EX 2500 kr. Summa: 16795 kr.

Förslag 2:
Ny EOS 30D 10500 kr, nytt Tamron AF SP 17-50/2.8 3995 kr, nytt Tokina AF 100/2.8 Macro 3800 kr eller nytt Tamron AF SP 90/2.8 Macro 3800 kr, ny blixt 430 EX 2500 kr. Summa: 20795 kr.

Nu är det Canon som du är mest intresserad av men jag råder dig även att titta lite åt både Pentax K10D och Nikon D200 hållet innnan du bestämmer dig!

Damoor skrev:
Begagnad 5D (17-20'000) HUS

Canon 430EX (2700) - BLIXT

Canon EF 50/1,4 (2800) http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=54666

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF (2500)http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=54266

Canon 70-200/4L (4500)

Detta skulle jag ha köpt. Och sen en Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 D (3800) efter att jag sparat =D

Förslag 2:

Ny Canon 30D (10700kr)

Ny Canon EF 85/1,8 (4000kr)

Begagnad Canon EF 50/1,4(2800kr) http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=54666

Ny Canon EF 17-40/4L USM (7200kr)

Begagnad Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF (2500)http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=54266

Begagnad 70-200/4L (4500) ; eller Blixt

allt de för 31 700 as maximum :)

Re: ESO 1Ds

mathiasjohnson skrev:
Är det någon som kan rekommendera en 1Ds istället för en 5d? Eller är den för gammal?

Rekommenderar den gärna! Den är inte "för gammal". Däremot byggd som ett slagskepp o har rappare AF än 5D. Jämfört med 5D får du räkna med högre brusnivåer när du gått över iso 400. Å andra sidan får du skarpare bilder direkt med 1´Ds eftersom 5D har kraftigare AA-filter vilket softar bilderna en smula (men minskar bruset)

Skillnaden i mp är endast 1,6 mp och gör knappast till eller ifrån. Däremot är 1ds lite pilligare att hantera vid granskning av bilderna på displayen.

Det finns många 1ds i bruk på olika reklamfirmor och hos yrkesfotografer i allmänhet. Filerna tål fantastiska interpoleringar, MEN du ska definitivt inte betala mer än max 20.000:- för ett mycket snyggt ex. 1Ds klår egentligen bara 5 D när det gäller byggkvalitet, vädertätning, snabbt AF och sökare som visar 100%. I allt annat är nog 5D lite styvare. Och en ny 5D kan du få för 23000 c:a.

Hälsn/Lennart

Nu har jag köpt, en del saker

Fick tag på allt, UTOM kameran. :-(

Söker nu frenetiskt efter en EOS 5D i fint skick.

Köpte 24-105L, 580EX, Batterigrepp till 5D, och 50mm 1.4.

Nu kliar det i fingrarna, så vill någon vänlig själ hitta en 5D åt mig, snälla.

Firmware och 5D?

Är detta man skall vara uppmärksam om när man köper en begagnad kamera (5D)? Vad kostar en ny "uppgradering" i så fall?

Re: Firmware och 5D?

mathiasjohnson skrev:
Är detta man skall vara uppmärksam om när man köper en begagnad kamera (5D)? Vad kostar en ny "uppgradering" i så fall?

I den mån Canon släppt en ny firmware laddar man ner den gratis från www.canon.com direkt. Du kan se på kamerans display under meny vilket nummer firmwareversionen har just på den kameran.

Sedan finns det självklart en massa saker att kolla på när man köper en beg kamera överhuvudtaget. Antal exponeringar, små märken på strategiska ställen som skulle kunna avslöja stötskador. En repig display är inte kul heller.

Testa oxå så att kameran inte bakfokuserar, d v s om du lägger skärpan på en punkt ska inte saker som finns i bakgrunden framträda skarpare än där du lagt skärpan. Det är lätt justerat iofs, men en liten extrakostnad. OBS! Ibland bak-eller framfokuserar optiken också.
Låt oss säga att kameran ligger inom toleransen för "godkänt" fokus åt plushållet och optiken ligger inom toleransen åt minushållet och dessutom både kamera o optik ligger i ytterområdena för den vedertagna toleransen. Då kan bilden se rätt jävlig ut utan att det finns något direkt fel. Men det måste justeras.

Köp aldrig en begagnad kamera utan att testa den med den optik du tänkt använda. Den som inte låter dig göra det är inte seriös. Däremot får du kanske räkna med att ställa upp och åka ett antal mil för att själv besiktiga o testa kameran hos säljaren.

Nu är sällan 5D-kameror speciellt hårt körda. Och vad gäller priset bör ett hus i väldigt bra skick max kosta 15-16000 med tanke på att de går att få tag på sprillans nya för c:a 23000.

Köp gärna ett som har någon eller några månaders garanti kvar. Och sist men inte minst: Luckan för minneskortet är ganska vek. Titta extra noga där efter skador/hårt slitage. Kolla att luckan verkligen knäpper till distinkt när du stänger den. Glappighet här kan förstöra kommunikationen med minneskortet. I övrigt är 5D en robust kamera.

Tack

Jag har dock aldrig sett någon för 15-16000. OK, det kanske är slutpriset, men klart att det skall vara garanti när man köper en dyr begagnad kamera, annars kanske det kan bli dyrt.

Finns det olika versioner av 5D

Är alla exakt av samma konstruktion, eller är de senare modellerna av bättre kvalitet, dvs har eventuella barnsjukdomar rättats till? Skall man akta sig för de tidigare modellerna?

ANNONS