Detta fungerar naturligtvis alldeles lysande. Så länge:
*Dina klienter är nöjda
*Du aldrig "behöver" eller vill jämföra dina bilder med något annat
*Du anser bildkvaliten vara tillräcklig för din presentationstyp/skala
*Du ger blanka f_n i att bilderna kunde varit avsevärt mycket bättre
*Du ger blanka f_n i att du kunde tagit bilder i nya, hittills omöjliga situationer
Att dra det "artistiska" till sin spets är väl att ta frågan till sin andra extrem - allt kvittar, man behöver inte ens kunna se vad motivet egentligen var genom all oskärpa och brus. Bara konstnären själv är nöjd med alstret.
Båda ytterkanterna är ganska improduktiva för den större delen av alla fotografer. Teknikidioten har sin plats - arbetandes med bildkvalitetsfrågor på proffessionell nivå (tryck/bildåtergivning/mjukvara/analys), färgvetenskap och utveckling. Konstnären har också en plats när h*n väl är etablerad. Ingen köper (eller är ens intresserade av) bilder som man inte kan se vad dom föreställer - om du inte har ett etablerat namn. "Tillräcklig" kvalitet för familjealbumet får du oftast med en bättre kompakt. Rent artistiskt finns det många som tar oändligt mycket bättre bilder med en kompakt än vad jag mäktar med när jag släpar på D3x. Min flickvän är en sådan person till exempel... grrr....
Någonstans härimellan finns en medveten fotograf som gör så gott h*n kan med den utrustning h*n har och som tar rationella beslut om när det är lönt att lägga ut pengar på dyrare eller bättre/nyare utrustning - och naturligtvis också när det INTE är det.
PS
Jag faller oftare och oftare åt hållet "att det inte är lönt" med dyrare utrustning (gällande kamerakroppar, inte objektiv) ju fler som frågar. Människan bakom kameran är fortfarande den största bromsklossen för bildkvaliten i en alldeles överväldigande del av alla bilder som tas runt om i världen - om man inte sätter upp för svåra förhållanden för kameran. Då finns det inga genvägar runt tekniska prestanda om man vill ha en användbar kvalitet på sina foton.
DS